Inlägg från: Dr Nail |Visa alla inlägg
  • Dr Nail

Fred i Ukraina

Anonym (Mx) skrev 2025-02-23 21:12:06 följande:
    Några av er skulle kunna bli dramatiker, alternativt författare. Du skriver som om det vore en spännande novell.
    Om det är en novell så här kommer en spoiler: fuck USA.
  • Dr Nail

Nu verkar det som att Zelinskyj inte tänker signera USAs rövaravtal om mineraler. 

Har han rätt eller har han fel?

• Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-24 12:22:47 följande:
    Ukraina och USA kommer säkert att komma överens, men de måste förhandla lite först.  Vilket är rimligt. 
    Ungefär som när man blir rånad på sin lur och sina skor, det kallas att man "förhandlar lite". Kan säkert lösa det utan våld så att alla är nöjda.
  • Dr Nail
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-24 12:31:28 följande:
    Ukraina behöver ju få ut något själva av det. Han är säkert beredd att signera mineralavtalet om usa kan garantera en fred.

Jag fruktar att usa:s förhandlingar med ryssen enbart handlar om hur de tillsammans ska få tillgång till mineralerna.
    Det verkar mer som att han inser nu att USAs "hjälp" är värre än ett sms-lån.
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-24 13:50:50 följande:
    Det var ändå Zelenskyjs idé, detta med mineralavtalet, och enligt experter finns inga mineraler av det värde de pratar om, så jag är inte så säker på vem som lurar vem här, i detta fall.
    Varför är han så motvillig att skriva på den då isf? Zelinskyj, diktatorn som "startade kriget".

Nej just ja det är oljan också, inte bara mineralerna. Oklart vem som rånar vem.
  • Dr Nail
    Tom Araya skrev 2025-02-24 15:16:11 följande:
    Åter igen Zelenskyjs egen idé, ett erbjudande.
    Inte Trumps ide?
  • Dr Nail
    Tom Araya skrev 2025-02-24 23:17:49 följande:
    Därför att USA inte vill ge de säkerhetsgarantier som Ukraina krävde i utbyte.
    Dr Nail skrev 2025-02-24 23:04:54 följande:
    Inte Trumps ide?
    Det var nog ett erbjudande som svar på Trumps och Putins krav på val i Ukraina.

Ungefär som: "Så ni vill bli av med mig? Okej, jag lämnar min post om ni vid ett fredsavtal erbjuder följande...".
    Så vad vinner Ukraina på det? Fred?
  • Dr Nail
    USA röstade mot Ukrainas resolution i FN:s generalförsamling som kräver ett omedelbart tillbakadragande av ryska trupper från Ukraina.

Ett citat från dagens aftonblad. 
Svar på tråden Fred i Ukraina