Inlägg från: Dr Nail |Visa alla inlägg
  • Dr Nail

Fred i Ukraina

Zelinskyj lämnade fasciststaten USA utan att signera deras mineralavtal.

Vad händer härnäst, vad säger spåkulan?

• Dr Nail

Vi har varit naiva. Hur kunde vi bli så beroende av USA? Kapa banden nu, lägg tullar, sparka ut deras militär från Europa (vad gör de här ens?). Då kan vi fokusera på att bygga ett gemensamt europeiskt försvar.

• Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 10:56:32 följande:
    USA kommer inte att lämna NATO. Men Ukraina kommer aldrig komma med i vare sig NATO eller EU.
    Vi går in i nya tider. Aldrig säg aldrig.
  • Dr Nail
    Padirac skrev 2025-03-02 10:59:08 följande:
    Putins våta dröm blir sann.
    Trumps våta dröm blir sann.

Världen blir fri att ta för sig av de som kan i en multipolär världsordning där might is right
    Det behöver väl inte vara så negativt? Vi kan äntligen bli av med USA-beroendet och istället bygga en liknande europeisk försvarsallians, plus Kanada. Ta in Ukraina. Ut med USA, in med Ukraina. 
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 12:04:04 följande:
    Jag tror inte att det är sannolikt. NATO är viktigt för USA. Men just nu är Kina det stora hotet. Ukraina är inte med i Nato,
    Jag tycker det är sunt att acceptera att det mycket väl kan bli så, så slipper man chocken om/när det inträffar.
  • Dr Nail
    Tom Araya skrev 2025-03-02 12:56:50 följande:
    Jag tror att Trump är ointresserad av Europa och tycker att Europa borde klara ut sitt eget försvar.

Om Trump vill utmana Kina så har han ingenting ut av att lämna NATO, tvärt om.
    Nu vill han ju utmana Kina ekonomiskt inte militärt (OM han ens vill göra det; jag tycker det sundaste är att sluta försöka läsa Trumps tankar). Samtidigt som han hotar oss med ett liknande handelskrig.

Hur kan han vara intresserad av Nato samtidigt som ointresserad av Europa, det är frågan.
  • Dr Nail
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 13:43:14 följande:
    Varfor tolkar du det som ointresserad? Det handlar kanske om prioriteringar, och att europa länge lutat sig for mycket mot USA, det är dags att lära sig stå på sina egna ben och bli en partner till USA, inte bara ett kostsamt bihäng.
    Jag bara citerade vad sångaren i Slayer sa precis..
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 13:51:33 följande:
    Om , eller när Kina attackerar Taiwan  , det är då problemen börjar. Vi i väst klarar oss inte utan Taiwans halvledarkompnenter.
    Kina behöver dessa halvledare minst lika mycket som "vi i väst". Gissa var de köper dessa?
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-02 18:26:35 följande:
    I Taiwan och om de tar Taiwan har de tillgång till dessa.
    Bra! Då kommer de sälja till oss fast BILLIGARE. Fast i verkligheten är det inte så enkelt. Taiwan kan nämligen inte ens producera dessa halvledare utan Europa. Eller mer specifikt Nederländerna.
Svar på tråden Fred i Ukraina