Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Fred i Ukraina

Anonym (S) skrev 2025-02-19 21:39:28 följande:
    Menar du att Trump ljuger medvetet om att Ukraina startade kriget? 
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 21:50:58 följande:
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-19 21:55:19 följande:
    Tror att han ljuger att Ukraina startade kriget.

Min gissning är att det uttalandet underlättar förhandlingarna med Ryssland. Trump är strateg, troligen inte dement som tidigare hävdats.
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 22:29:37 följande:
    Du svarade inte på frågan om vår, i mitt tycke rätt stora och tämligen avancerad försvarsindustri, som i alla fall i många andra länder uppskattas för dess kompetens.

Och försvaret var inte "nedmonterat". Det var anpassat för den tidens säkerhetshot där Sverige gjorde många skarpa och i bland rätt vassa insatser. Vilket var mer än under kalla kriget då vi hade en stor armé.
    Sedan förändras säkerhetsläget igen och det har stötts och blötts en del innan vi hamnade här. Så det är inget nytt. Men många trodde nog vi skulle ha mer tid än vi hade.
    Även företag som drar ner på personal kallar det anpassning. Att kalla det anpassning eller nedmontering är en lek med ord. Visst behöver anslaget till försvaret korrelera med hotbilden. Men i mitt tycke backade vi alldeles för mycket försvarsmässigt.

Jo , Sverige exporterar en del krigsmateriel. Dock har vi väl haft jäkligt svårt att sälja ex Jas 39 Gripen vilket vi lagt oerhörda summor på. Jag läste att vi i Sverige står för 0,8% av vapenexporten i världen. Så absolut, vi bidrar.
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 23:03:05 följande:
    Känns lite som jag inte fått svar på dina tidiga påståenden. Men jag behöver inte se det som nedmontering av dina argument, utan en anpassning till diskussionen. 
    Förstår inte riktigt vad du menar med det men har försökt besvara så gott jag kan vad jag menar.

Jag är inte alena för eller emot Trump. Vissa saker är bra och andra dåliga. Folk verkar ha svårt att hantera detta då man antingen ska hata eller älska Trump.
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 23:23:23 följande:
    Man kan älska eller hata sitt land. Tycker man Trump är en schysst snubbe, om än i bland, så gillar man inte Sverige. Då går ideologi före nation. 
    Jag gillar Sverige men tycker ändå att det är bra om Trump lyckas ordna fred i Ukraina.
  • Anonym (Mx)
    Anonym ("Fred") skrev 2025-02-20 00:07:00 följande:

Anledningen till att vi (Europa) överhuvudtaget inte ens är med i diskussionen om "fred" i Ukraina är att Ryssland och USA förhandlar om oss.  Vilka delar av Europa ska tillfredsställla USAs behov och vilka delar ska tillfredsställla Rysslands. Detta är inget nytt så har det alltid varit. Kanske vi kan göra bättre nu än tidigare och stå upp för oss själva? Vi är inte sargade av interna krig som tidigare, vi har en mycket bättre ekonomi än tidigare.

Svaret på frågan. Ja, kanske USA med Trump i spetsen lyckas skapa fred men det kommer att vara på vår bekostnad då vi inte ens är inbjudna till förhandlingsbordet.

Varför gör vi inget då?

Visst, vi har bidragit med lite resurser och säger var vi står i frågan, men mer händer inte i frågan. Vi står bredvid, tittar på och låter USA agera. Sen klagar vi på det.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-20 01:02:26 följande:
    Då uttrycker man sig inte med att Ukraina startade kriget. Då kanske man kan säga att ukraina hade kunnat undvika kriget. Det Trump lyfter är propaganda direkt från Ryssland. Han är med andra ord påverkad av Ryssland.

Men det tror jag inte Ukraina i realiteten hade kunnat gjort för den delen heller, förhindra att ryssen hade attackerat. Upptakten till kriget handlade ju om majdan och att Putin ville kontrollera det fria ordet i Ukraina samt vem som satt på presidentposten. Zelensky valdes för att han porträtterades som en kämpe för Ukraina och det fria ordet i tv-serien han var med i. Folket ville ha någon som honom och ordet han representerade då ryssen hade försökt via medier och propagandakanaler göra Ukraina till en puppetstate såsom Vitryssland. Samma typ av frigörelse och fejkade val har ju hållits i Vitryssland också.
    Det vi gör i Europa är att vi vill att Trump uttrycker sig politiskt korrekt. Det är viktigast för oss. Så vi letar fel och förfaras över saker han sagt istället för att göra något åt det.

Vi, som anser att vi sitter på högst hästar moraliskt sett, är nöjda om folk säger rätt saker. Sen kan kriget fortgå och tusentals europeer fortsätter dö varje månad.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Matthias) skrev 2025-02-20 09:02:21 följande:

Fred? lol... när man vill tvinga ner ett annat land på knä?
    Hotar med att man vill ha Ukrainas alla sällsynta mineraler i utbyte. Exakt samma orsak till att han vill äga Grönland. Han har lika mycket storhetsvansinne som Putin. Det är inte konstigt att dessa blivit bästa polare och att Trump ser upp till honom. 

De som försöker försvara honom och säger att det är någon slags taktik. Är lika hjärntvättade som hans väljare. Det här påminner starkt om hur Hitler hjärntvättade sitt folk. Skrämmande tider man lever i. När man ser hur en del människor resonerar.

Dessutom försöker de underminera Zelenskyji och göra honom till en svagare ledare. Detta är taktik som gör det lättare att ta över ett land. Intressant att Trump bara drog siffran 4% ur röven så där. När det är exakt den siffran Putin tjatat om. Vilket sammanträffande lol. 

Det är riktigt illa, när man låter sig desinformeras av en diktatorer. Skryter med att Putin har stort väljarstöd. Vad konstigt när folk riskeras att bli avrättade och satt i fängelse om dom inte stödjer honom och hans krig.

Vi I Europa ska verkligen ha koll på dessa. Om en av de mest framgångsrika diplomater och förhandlare,som varit med om mycket och är en rätt tuff förhandlare. Har tårar i sina ögon och är orolig då kan ni tänka er 

USA som land kommer vara rökt i lång tid framöver bland andra länder och Europa. Det är möjligt att dom inte bryr sig och lever i sin egna bubbla. Men deras dåliga rykte kommer göra det svårt för dom i många avseenden bl.a handel och export.  Trump är snart känd som en diktator själv som är bästa polare med diktator. Det ser inte bra ut, om jag säger så.

För övrigt, hur kan man ens stödja att någon vill ta någon annans land? Vilken ironi för USA. Med tanke på hur patriotiska dom är. Dom hade ju aldrig tillåtit att någon annan skulle ta deras land. 

Hur skulle vi känna om dom talade om för oss att vi måste ge upp Sverige som land?

Människor kommer vara orsaken till nästa undergång igen. På något sätt, vare sig politiskt eller annat.

Man skäms och är samtidigt lättad. Jag har inga barn som behöver växa upp i dessa mörka tider. 

Jo, världen kommer såklart gå under nu när inte demokraterna vann det demokratiska valet. Även om det inte rimmar med vad du tycker så är det vad dom flesta röstade fram i USA.

Om 4 år så kommer du att bli varse om att världen inte gick under och att du mycket väl skulle kunnat bilda familj och haft ett bra och innehållsrikt liv.
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-20 16:42:25 följande:
    Utifrån de uttalande han har gjort så kanske han gör det. Men på ukrainas, sveriges och resten av Europas bekostnad. Så jag har svårt tro att du gillar Sverige, Det är väl på snudd landsförräderi. 
    Detta svar påvisar bara hur oseriöst du diskuterar.
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-20 18:14:57 följande:
    Nej, det visar på det faktum att Sverige inte är viktigt för en del. Vad de än säger.
    Det är väl det enda lite intressanta i den här situationen att en del som säger sig vara nationalister blottar sig så pass.
    Det är långt ifrån det enda som är intressant i den här diskussionen. Det är rätt ovidkommande om du subjektivt anser att folk är landsförrädare för att man har ett perspektiv eller åsikt som inte rimmar med din världsbild.

Snarare en brist hos dig och som omöjliggör diskussioner som ligger utanför vad just du tycker.
  • Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-20 20:55:21 följande:
    Kan du förklara varför någon inte sviker sitt land om den samtidigt hyllar ledare som gör Sverige ont? Handlar inte bara om ukrainakriget utan allt från handel till Grönland (som också riskerar påverka Sverige och norden.
    .
    Din värld är så utpräglat polariserad att olika perspektiv uppfattas som förräderi. 
Svar på tråden Fred i Ukraina