• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 21:55:07 följande:
    Jag läser väl vad du skriver i andra trådar. Om du inte vill att sånt ska vara en faktor så kan du ju välja att vara dubbelanonym.
    Håll det i de trådarna då. Inte OT här. Du använder samma stil där.
  • Tukt
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 21:12:22 följande:
    Det gynnar väl en opposition inom usa att framställa det på så sätt. Trump vill väl nedspela alla satsningar usa gjort i andra länder som något negativt. Drar sig inte usa ut från Afrika vad gäller hiv mediciner? Det kan man ju föreställa sig är något som egentligen gynnar usa då det minskar en spridning av viruset till usa. Hålla det i schack i ett land som är utslagspunkten för viruset.
    Förstår nog inte hur du menar. Opposition? Menar du ändå då att USAs insatser i värden bara handlar om altruism? Och allt annat är oppositions sätt att...ja vaddå? 
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 21:57:55 följande:
    Håll det i de trådarna då. Inte OT här. Du använder samma stil där.
    Det är inte OT. Du verkar inte kapabel att föra ett konsekvent resonemang. Där du faktiskt har egna åsikter och inte bara vad vad själv tror att Trump skulle svara.
  • Anonym (Steve)
    Tukt skrev 2025-02-22 22:04:31 följande:
    Förstår nog inte hur du menar. Opposition? Menar du ändå då att USAs insatser i värden bara handlar om altruism? Och allt annat är oppositions sätt att...ja vaddå? 
    Nej. Jag tror att usa (såsom andra länder) tänker sig att man gör saker med tänket att man själv får ut något av det. Jag tror man också motiverar olika saker genom att skylla på en opposition och deras gärningar. (Politiskt)

Det demokraterna gjort är enbart dåligt från republikanernas håll och vice versa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 22:05:15 följande:
    Det är inte OT. Du verkar inte kapabel att föra ett konsekvent resonemang. Där du faktiskt har egna åsikter och inte bara vad vad själv tror att Trump skulle svara.
    Fel igen. Jag har uttryckt egna åsikter. Jag har ingen aning om vad Trump tänker. Jag har sagt att Trump som vald president och därmed hans inflytande i frågan spelar en stor roll oavsett vad du, jag och andra tycker om det - realiteten är vad den är. Det spelar ingen roll om jag enkelspårigt skulle tycka 'Trump har fel', eller 'Putin har fel', eller vad du nu anser jag måste tycka i en viss detalj.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-22 20:43:04 följande:
    Att USA har lessnat att slänga sina skattepengar i ännu ett krig som inte kommer gå någonstans under ytterligare flera års tid är del av det, men det är inte enda orsaken. 
    Det mesta av pengarna stannar i USA och gynnar amerikansk industri och amerikansk ekonomi.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 21:22:29 följande:
    Europas armé, nu vill Tyskland att Europa skall ha gemensamma kärnvapen. 
    Europa mot en amerikansk-rysk allians?

Vilken roll ska NATO ha i detta?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-02-22 23:59:18 följande:
    Det mesta av pengarna stannar i USA och gynnar amerikansk industri och amerikansk ekonomi.
    Om pengarna inte måste spenderas på att tillverka vapen och annat som skickas till/ersätter det som skickas till Ukraina skulle de kunna spenderas på annat som faktist skulle gynna usa hemmavid. Annu bättre vore det ju om europa som vill stödja ukriana tog sitt ansvar och betalade för det usa ska tillverka (om europa inte klarar av att tillverka det själva). Win-win for usa och europa.
  • Snälla Killen

Ifall ingen riktigt har förstått stundens allvar, så tillåt mig att påpeka att Ryssland redan har deklarerat krig (indirekt) gentemot Europa.

Därför blir det snart omöjligt att inte låta bli att spendera mer pengar på försvar.

I en perfekt värld, så skulle alla dessa "onödiga" pengar kunnat spenderas på bättre saker. Självklart!

Men när I historien levde vi i en perfekt värld?

• Anonym (Trötter)
    Tow2Mater skrev 2025-02-23 00:32:47 följande:
    Om pengarna inte måste spenderas på att tillverka vapen och annat som skickas till/ersätter det som skickas till Ukraina skulle de kunna spenderas på annat som faktist skulle gynna usa hemmavid. Annu bättre vore det ju om europa som vill stödja ukriana tog sitt ansvar och betalade för det usa ska tillverka (om europa inte klarar av att tillverka det själva). Win-win for usa och europa.
    Fast när USA inte längre är en allierad utan vi har tre likvärdiga stormakter att hantera så kommer Europa, vare sig vi vill eller inte, att tvingas vända blicken mer österut. Vad kommer minskad handel med Europa att kosta? När Europa i en framtid tvingas köpa mer och mer från öst, hur många amerikanska arbetstillfällen kommer att gå förlorade?

Jag tror tyvärr inte att någon av oss kommer att vinna på den här utvecklingen.
Svar på tråden Fred i Ukraina