-
Jag tror inte att det är sannolikt. NATO är viktigt för USA. Men just nu är Kina det stora hotet. Ukraina är inte med i Nato,Dr Nail skrev 2025-03-02 12:02:26 följande:Vi går in i nya tider. Aldrig säg aldrig. -
För att Ungern inte accepterar det.Xenia skrev 2025-03-02 12:20:38 följande:Varför skulle inte Ukraina kunna komma med i EU? -
Om , eller när Kina attackerar Taiwan , det är då problemen börjar. Vi i väst klarar oss inte utan Taiwans halvledarkompnenter.Dr Nail skrev 2025-03-02 13:21:50 följande:Nu vill han ju utmana Kina ekonomiskt inte militärt (OM han ens vill göra det; jag tycker det sundaste är att sluta försöka läsa Trumps tankar). Samtidigt som han hotar oss med ett liknande handelskrig.
Hur kan han vara intresserad av Nato samtidigt som ointresserad av Europa, det är frågan. -
Allting handlar om Taiwan.
-
Ja, vi bör naturligtvis i första hand försvara oss själva. Men det är ännu långt borta.Anonym (Trötter) skrev 2025-03-02 13:58:27 följande:Tyskland och Frankrike ligger i Europa vilket ändå troligtvis innebär att det finns en viss självbevarelsedrift. Att vi kan lita på USA i ett krisläge tror jag dock är tveksamt. Vad gäller kärnvapenparaplyet så hade det säkert fungerat med ett stabilt styre därborta, nu är jag inte så säker.
Säg hypotetiskt att Putin använder kärnvapen i Europa. Skulle USA verkligen riskera sina egna städers säkerhet genom att besvara något sådant? Det är ju inte direkt "America first". Jag kan inte säga att jag är speciellt övertygad längre. -
Just nu har Sveriges armé två brigader. Målet är att vi skall nå fyra. I början av kalla kriget hade vi 37 brigader.
-
Och regeringen prioriterar skattesänkningar .
-
I Taiwan och om de tar Taiwan har de tillgång till dessa.Dr Nail skrev 2025-03-02 17:08:01 följande:Kina behöver dessa halvledare minst lika mycket som "vi i väst". Gissa var de köper dessa? -
Som Trump sa dör tusentals unga män varje vecka vid fronten . Unga Ukrainare och Ryssar. De unga ryssarnas liv är lika värdefulla som Ukrainarnas, de har inte startat kriget , tror ni de kan välja om de vill strida?
Jag är ingen fan av Trump, men även en blind höna kan finna ett korn, och denna konflikt måste stoppas och man bör förhandla om fred. -
Ja, Ukrainare integrerar sig själva , lär sig svenska .Många kommer nog att stanna här.Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-07 11:56:49 följande:Jag tror inte att Ukraina har möjlighet att återta det området även om kriget fortsätter.
Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och tvingade. Även ukrainska staten tvingar människor att strida och i många fall dö i kriget. Jag anser att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening, vad än staten heter. Det må vara Ryssland, Ukraina, Sverige eller någon annan. Därför stöder jag både ryska och ukrainska individuella medborgare som vapenvägrar på det ena sättet eller det andra-flyr från mobilisering eller deserterar när de redan kommit till fronten.
Jag har själv hjälpt en ung ukrainare som inte ville delta i kriget, och vi har 2 ukrainare som är aktiva i vår församling. Jag är så glad att de idag är trygga här långt från krigets alla dödsfaror. Jag tycker massflyktdirektivet gällande ukrainare är rätt. (De är även en lättintegrerad grupp.)
-
Putin antar jag ?
Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-10 12:18:09 följande:
-
Så Putin är inte hatad?Dr Nail skrev 2025-03-10 17:38:58 följande:Det är Trump. Men första gången är det verkligen inte. W Bush var ännu mer hatad på den tiden om vi alla kan komma ihåg ~ 2004 -
Vi litar fortfarande till 100% på USA. Åtminstone vår statsminister, och utrikesminister.Tow2Mater skrev 2025-03-14 00:27:31 följande:Ute i Europa har de politiska ledarna klivit fram och tagit ansvar. I Sverige har det mest mumlats och rubrikerna på senare tid har handlat om att utrikesministern köpt aktier i ett försvarsföretag som regeringen beslutat gynna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dRBLbB/sjukskoterskor-blir-en-del-av-totalforsvaret -
Ja, det skulle blivit ett krig mellan Ryssland och USA, så viktigt är inte Ukraina för USA. Ukraina är inte heller med i Nato.Tom Araya skrev 2025-03-13 23:14:45 följande:Det vore långt mycket farligare att göra samma mot Ryssland.
Mot Ryssland skulle man då ha behövt gå "all in", vilket den amerikanska regeringen nog har svårt att motivera för sig själva och för folket. -
Absolut, det är en kärnvapenmakt, det är en stormakt. Det är inte att jämföra med Hamas.Tom Araya skrev 2025-03-14 17:42:37 följande:Jag vill nog hävda att det faktum att Ryssland är en kärnvapenmakt är det avgörande i huvudsak.
Men USA påstår att de kommer att försvara Taiwan, trots att Kina är en kärnvapenmakt. -
Precis så tänker vi i Sverige och det är grunden till vårt försvar, enligt video från Försvarsmakten. Ett framtida krig skall inte föras på svensk mark, vi kommer att flytta vår armé till Finland och Baltikum, där kriget kommer att föras. Just nu förs kriget mot Ryssen i Ukraina.Anonym (xyz) skrev 2025-03-16 11:57:57 följande:Nu har ju Trump aldrig räddat Europa någonsin. Däremot så har ju USA deltagit i WW2 och tillsammans med de allierade så vann man kriget. USA vann inte kriget åt resten av världen.
Enda anledningen till att USA bedriver sina krig/fredsbevarande åtgärder runtom i världen är av ren självbevarelse drift. De vill inte kriga i sitt eget land. Därför finns deras trupper runtom i världen. De har inget emot att offra sina egna så länge de inte gör det på egen mark.
På samma sätt jobbade svenska armén redan på sexton och sjuttonhundratalet, kriget fördes oftast på utländsk mark.