• Anonym (Mamma)

Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar

Jag har barn med en man som reser en del. Han är borta en vecka i månaden ungefär, samt någon middag då och då. Barnen har aktiviteter och jag jonglerar då dessa, samt middagslagning, läxläsning och så vidare. Ibland krockar det, eller så blir ett syskon sjukt och jag får då be någon annan förälder om hjälp med transport till och från fritidsaktivitet.

Så fort min man är ensam med barnen och det vankas aktivitet, lejer han ut det på andra föräldrar. Det gör att jag känner att jag inte riktigt kan be om hjälp, även om jag skulle behöva det. Han har liksom nyttjat tillfället redan.

Vi har ingen tradition av att "hjälpa varandra" och andra föräldrar är inte intresserade av att få hjälp med hämtning från aktiviteten. Därför blir det bara att vi nyttjar deras välvilja.
    '
    Jag tycker att han kan steppa upp. Om jag klarar att fixa middag, och hämta på aktivitet tillsammans med syskon, tycker jag att han kan fixa det någon gång i alla fall. Nu har det blivit att jag drar mig från att förlägga saker på dessa aktivitetsdagar, för att inte belasta kompisars föräldrar. Han vill helst också att jag ska ordna hämtningen genom att kontakta andra föräldrar, men där har jag satt ner foten. Det får han lösa själv.

Tänker jag fel?

• Svar på tråden Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar
  • Jårdi

Förstår din känsla ts, jag hade nog reagerat som du. Jättesvårt hur man ska lösa dock. Har du beskrivit för honom hur du känner? vad Säger han då? 

• Jårdi

Förstår din känsla ts, jag hade nog reagerat som du. Jättesvårt hur man ska lösa dock. Har du beskrivit för honom hur du känner? vad Säger han då? 

• Anonym (mlj bäo-lvj äbolu'vflugcjhjmnbhkctu)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-19 19:50:26 följande:
    Det är ingen körning. Det är hämtning till fots. De flesta föräldrar låter barnen gå själva och hämtar sen direkt efter jobbet. Han tar inte heller åt sig av pikningar. Och hans beteende går ju ut över mig, känner jag. 

Du kan inte ändra på någon annan, bara på dig själv. 

Du får antingen berätta i klartext vad du önskar av honom och så får han avgöra om det är något han kan tänka sig att ändra på eller acceptera att han är som han är. 

Vissa klarar inte av att ha många bollar i luften, andra kan. 

• Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-19 19:39:04 följande:
    Nej, han roddar inte ihop lekträffar. Det gör jag. Det blir inte så ofta, eftersom kompisarna har så sjukt mycket aktiviteter. 
    Hur försvarar han sitt agerande då? Vilka argument använder han när han tycker att andra barn ska hämta ert barn och att han aldrig behöver återgälda tjänsten, 

Din man låter egoistisk och bortskämd, dessutom oengagerad i sina barn. Men jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara ett problem för dig att han redan har använt hjälp. Barnets kompisars föräldrar kanske inte allls tycker att det är någon stor grej att ta ert barn med sig också. Blir det någon omväg för dem eller på annat sätt jobbigt? Jag tycker att du ska prata ärligt och uppriktigt med föräldrarna, berätta om situationen, säga att de skäms för din man och över att ni ber så mycket om hjälp. Kanske tycker det att det inte är någon fara och att ert barn met än gärna får gå med dem, 
  • Ascendere

tjänar han bra på sitt jobb (som jag antar att det handlar om)? 

Går inkomsterna till familjen, investerar han eller går mycke till honom själv? 

• Dexter dot com

Kan ni betala nån pålitlig tonåring att hämta upp barnet efter aktiviteter? Måste ju kännas bättre än att alltid stå i skuld till andra?

• Anonym (Mamma)
    Jårdi skrev 2025-02-19 20:30:47 följande:

Han anser att det är mitt problem om jag skäms och mitt problem om jag inte vill be om hjälp när jag är ensam.
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-02-20 05:58:08 följande:
    Hur försvarar han sitt agerande då? Vilka argument använder han när han tycker att andra barn ska hämta ert barn och att han aldrig behöver återgälda tjänsten, 

Din man låter egoistisk och bortskämd, dessutom oengagerad i sina barn. Men jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara ett problem för dig att han redan har använt hjälp. Barnets kompisars föräldrar kanske inte allls tycker att det är någon stor grej att ta ert barn med sig också. Blir det någon omväg för dem eller på annat sätt jobbigt? Jag tycker att du ska prata ärligt och uppriktigt med föräldrarna, berätta om situationen, säga att de skäms för din man och över att ni ber så mycket om hjälp. Kanske tycker det att det inte är någon fara och att ert barn met än gärna får gå med dem, 
    Skulle någon fråga om han kunde ta med deras barn hem från aktiviteten, skulle han aldrig säga nej. Men ingen vill ha hjälp. Vi ber inte så mycket om hjälp heller, eftersom jag roddar allt själv. Jag skulle behöva hjälp ibland, men känner inte att jag kan det eftersom han redan nyttjat den. Det är det som är problemet.
  • Anonym (Mamma)
    Ascendere skrev 2025-02-20 06:10:24 följande:

tjänar han bra på sitt jobb (som jag antar att det handlar om)? 

Går inkomsterna till familjen, investerar han eller går mycke till honom själv? 

Vi har inte gemensam ekonomi. Vilket absolut inte är vad det här handlar om heller. 
  • Anonym (Mamma)
    Dexter dot com skrev 2025-02-20 06:26:00 följande:

Kan ni betala nån pålitlig tonåring att hämta upp barnet efter aktiviteter? Måste ju kännas bättre än att alltid stå i skuld till andra?

Nej, det tänker jag inte göra. Det är egentligen inget problem att hämta. Ja, middagen blir lite senare och syskon ska med, men det går utmärkt. Jag gör det ofta. Det handlar om en utflykt på inte ens en halvtimme sammanlagt, fram och tillbaka. Det är min man som är lat och oförmögen att tillaga en snabbare middag, att förbereda maten innan eller att servera middagen något senare. 
Svar på tråden Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar