När är man gammal? När är man ung?
Ja, vad tycker ni?
Ja, vad tycker ni?
Och jag är 34 och känner mig istället ganska gammal, absolut inte ung. Har tre barn, varav de äldsta går i högstadiet. Levt vuxenliv med sambo etc sen innan jag ens fyllt 17. Lyckligt skild sen två år och börjar först nu inse att jag kanske inte är så gammal ändå.
Man är gammal om man inte kan springa ens 5 km och börjar flåsa som en flodhäst eller måste stanna om man går uppför trappor 4 våningar.
Fy fan vad usel kondition de flesta "yngre" har idag.
Man är gammal om man inte kan springa ens 5 km och börjar flåsa som en flodhäst eller måste stanna om man går uppför trappor 4 våningar.
Det ligger i betraktarens öga. Varken mer eller mindre.
Jag är såå rädd att bli gammal. Jag blir 38 i år, men jag känner mig så ung i sinnet fortfarande. Men jag är så rädd att jag inte har rätt att känna så och att ungdomens glansdagar är förbi. Får man festa och gå ut med tjejerna när man är 40? Jag har inga barn, singel för tillfället. Får man leva loppan då? Jag slösade bort mina ungdomsdagar med att vara ordentlig och vuxen. Jag lever ungdomslivet nu. Är rädd att jag är tragisk.
V8 drar det i grova drag.
0-12 barn
13-17 tonåring
18-25 tonåring, myndig och ung vuxen
26-40 åldersspann som vuxen
40-60 medelålders
61- 75 äldre medelålders samt pensionär
76- utpräglad gamling fram tills man stupar
Hur man tar hand om sig själv ger större utfall ju äldre man Blir. Det kan få personen att bibehålla vitalitet långt upp i åldrarna.
Jag är nyss fyllda 61 och tillhör 60-talisterna den sk "Peter Pan-generationen" som aldrig vill bli stor Skämt åsido det man inte fattar som yngre är att man i stort sett förblir samma person inuti även om utseende och kropp förändras. Jag har alltid gillat att gå ut, gå på konserter etc och fortsätter med det. Klär mig ungefär som förr men väljer bort vissa saker som jag inte längre känner mig bekväm i och tycker passar.
En 60-åring i dag ser dessutom sällan ut och är som en 60-åring för 40-50 år sen.
Så hys hopp alla nervösa 30-40+ - livet tar inte slut för att man blir äldre! Förhoppningsvis har man bara blivit lite klokare och mer livserfaren. En stor fördel är också att man med åldern struntar mer och mer i vad andra tycker och tänker om en. Jag är betydligt mer mig själv i alla situationer i dag än förr.
Alla som är yngre än min är unga, och alla som är äldre än mig är gamla.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.
Jag är såå rädd att bli gammal. Jag blir 38 i år, men jag känner mig så ung i sinnet fortfarande. Men jag är så rädd att jag inte har rätt att känna så och att ungdomens glansdagar är förbi. Får man festa och gå ut med tjejerna när man är 40? Jag har inga barn, singel för tillfället. Får man leva loppan då? Jag slösade bort mina ungdomsdagar med att vara ordentlig och vuxen. Jag lever ungdomslivet nu. Är rädd att jag är tragisk.
Man är gammal när över hälften av alla i telefonkatalogen är döda. Så mycket vet jag i alla fall.
Skämt åsido. Jag tror inte att man är äldre än vad man känner sig. Att det liksom är ett state of mind.