• Anonym (Fgb)

Förlorat på börsen

Jag vill börja med att säga att jag är en idiot.  
    Jag har haft en stor del av våra(min och min frus) besparingar på börsen, i säkrare fonder och aktier. 

Vi har nyligen skrivit under köpekontrakt på ett hus som vi får i maj månad. 

Rimligtvis borde jag tagit ut pengarna från börsen då. Istället fick jag höra mycket om att krypto kommer att gå väldigt bra under q1. Satte in 100k där. Det blev 50k ganska snabbt. 
    Därefter började jag kolla mer på riskabla aktier, som såg ut att gå väldigt bra. Satte in 50k där istället, gick upp rätt bra i början. En aktie gick upp dag efter dag, då Satte jag in 700k på den(för att jag är en idiot). Det växte till strax över 850k. 
    Därefter dök den, och dök, och dök. 
    Nu är värdet cirka 500k  så förlust på cirka 250k just nu. 
    Jag har inte sålt då jag någonstans tror och hoppas att den skall återhämta sig. 
    Men problemet är att jag behöver 200k utöver det som finns idag vid tillträdet av huset  
    Jag skäms så otroligt mycket över detta och går i hyfsat mörka tankar just nu. Ångest, och vet inte vart jag skall ta vägen. 
    Ville mest skriva av mig. Jag vet att jag borde sälja,  men tänk om den går upp igen. Vad fan gör man

• Svar på tråden Förlorat på börsen
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 08:07:40 följande:

Jag skall ta upp det med henne. 

Jag vet att det är oansvarigt. Men jag har svårt att stå ut med tanken att jag ska sälja och så går den upp igen. 

Sälja med förlust vill man inte men ibland händer det. Sätt en stop loss då om du inte har möjlighet att bevaka? Eller larm åtminstone, men det har du säkert redan.
  • Anonym (Fgb)

Jag sålde.  
    Då gick den såklart upp... 

• cutepenguin

Såg sista inlägget nu men skulle precis skriva: sälj inte. Du har inte gått i förlust förens du säljer. Aktier går upp och ner, men så länge du låter det vara när det går ner så har du ju inte förlorat något för du äger fortfarande samma aktier/fonder. 

• Anonym (Fgb)
    cutepenguin skrev 2025-02-21 09:42:27 följande:

Såg sista inlägget nu men skulle precis skriva: sälj inte. Du har inte gått i förlust förens du säljer. Aktier går upp och ner, men så länge du låter det vara när det går ner så har du ju inte förlorat något för du äger fortfarande samma aktier/fonder. 

Tänk om det går ner mer? 
    2-300k kan jag kanske rädda upp. Mer än så blir svårt
  • Anonym (Tjejen)
    cutepenguin skrev 2025-02-21 09:42:27 följande:

Nej, det är inte en generell sanning. Vissa går ner och stannar nere. Man ska aldrig basera trading på hopp utan på den fakta man kan få tag på.
  • cutepenguin
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-21 09:58:38 följande:
    Nej, det är inte en generell sanning. Vissa går ner och stannar nere. Man ska aldrig basera trading på hopp utan på den fakta man kan få tag på.

Ja absolut ska man det. Självklart får man kika på hur det sett ut tidigare och vad man kan förvänta sig. Köper man på en topp kan det bli svårt att hämta hem en större vinst än det man köpte för. 

• Anonym (Fgb)

Kmr fan skjuta mig själv snart. Vad fan e detta.
    Jag sålde och den tickar upp.. ..

• cutepenguin
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 09:46:28 följande:
    Tänk om det går ner mer? 
    2-300k kan jag kanske rädda upp. Mer än så blir svårt

Fast hur ser historiken ut för den aktien/fonden? Vad gjorde att den plötsligt dök? Kommer den gå upp? Sånt får man ju tänka på INNAN man säljer av allt och släpper den.

• Anonym (Mörker)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-21 07:31:13 följande:
    Högrisk är helt ok men inte på det sättet som du har gjort men det vet du ju redan. Flera mindre positioner och så håller man koll och går direkt ur när man ser att det är läge. In igen när det är dags osv. Krypto ger jag inte mkt för faktiskt, handel 24/7, bara det är en nackdel. Stop losses kan vara bra. Kolla på hur dom stora handlar, det är en indikation. Har vänner som handlar aktier som du, förstår inte alls upplägget med så mkt pengar in när man inte behärskar det.

Det bästa tycker jag är att du är ärlig med frun, att mörka ekonomiska förluster är inte bra för förhållandet alls. 
    Håller med!
    Och man går inte in i såna högrisk investeringar när sparhorisonten är så kort.
Svar på tråden Förlorat på börsen