• Anonym (Fgb)

Förlorat på börsen

Jag vill börja med att säga att jag är en idiot.  
    Jag har haft en stor del av våra(min och min frus) besparingar på börsen, i säkrare fonder och aktier. 

Vi har nyligen skrivit under köpekontrakt på ett hus som vi får i maj månad. 

Rimligtvis borde jag tagit ut pengarna från börsen då. Istället fick jag höra mycket om att krypto kommer att gå väldigt bra under q1. Satte in 100k där. Det blev 50k ganska snabbt. 
    Därefter började jag kolla mer på riskabla aktier, som såg ut att gå väldigt bra. Satte in 50k där istället, gick upp rätt bra i början. En aktie gick upp dag efter dag, då Satte jag in 700k på den(för att jag är en idiot). Det växte till strax över 850k. 
    Därefter dök den, och dök, och dök. 
    Nu är värdet cirka 500k  så förlust på cirka 250k just nu. 
    Jag har inte sålt då jag någonstans tror och hoppas att den skall återhämta sig. 
    Men problemet är att jag behöver 200k utöver det som finns idag vid tillträdet av huset  
    Jag skäms så otroligt mycket över detta och går i hyfsat mörka tankar just nu. Ångest, och vet inte vart jag skall ta vägen. 
    Ville mest skriva av mig. Jag vet att jag borde sälja,  men tänk om den går upp igen. Vad fan gör man

• Svar på tråden Förlorat på börsen
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 10:03:59 följande:

Kmr fan skjuta mig själv snart. Vad fan e detta.
    Jag sålde och den tickar upp.. ..

Sluta kolla nu. 
    Det kan lika gärna vika ner igen om tre minuter eller nästa torsdag. Du har ingen aning.

Eller så hade det kunnat fortsätta nedåt och du låg torsk 300k till.

Det är så otroligt mycket psykologi i det här och man bör sätta upp regler för sig själv när man börjar investera så att man går in och ur på ett strukturerat sätt. Inte på känsla.

Sen KAN raketer smälla av. Eller något slags värdepapper eller krypto stiga massor på kort tid. Den turen kan man visst ha. Men det är sällan standard och inget man bör sätta sin strategi utifrån.

Jättebra att någon klippte in lagtexten ovan, du måste come clean med din fru!
  • Anonym (Fgb)

Vad ska jag säga. 
    Jag vet att det är otroligt dumt gjort. 
    Jag tror på företaget över lång sikt. Men inte mycket talar för att den går upp såpass någorlunda snart. 
    Jag vet inte vart fan jag ska ta vägen just nu

• Anonym (Begood)
    Anonym (Ok) skrev 2025-02-21 07:33:49 följande:

Känns som att du inte lärt dig något. Du måste kanske förlora ännu mer innan poletten trillar ner. 

Detta sorterar väl under ekonomisk misshandel, och konsekvensen kan mkt väl bli skilsmässa. Och ändå funderar du på att fortsatta på samma väg. 

Hur kan man skriva ett sådant här svar? Så du har själv aldrig gjort något som inte blev som du hade tänkt dig? 

Jag räknade till 12 inlägg som förmanade och kritiserade någon som kände sig helt förtvivlad. På vilket sätt hjälper det? Om man inte har någonting vettigt att skriva så är det bättre att inte skriva någonting alls. Man ska hjälpa, inte stjälpa.
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (Begood) skrev 2025-02-21 10:23:29 följande:
    Hur kan man skriva ett sådant här svar? Så du har själv aldrig gjort något som inte blev som du hade tänkt dig? 

Jag räknade till 12 inlägg som förmanade och kritiserade någon som kände sig helt förtvivlad. På vilket sätt hjälper det? Om man inte har någonting vettigt att skriva så är det bättre att inte skriva någonting alls. Man ska hjälpa, inte stjälpa.
    Fast ibland kan man behöva förstå de mer tekniska delarna av hur man valt att bete sig.
    Som klippet ur lagtexten. Det finns skyldigheter man skrev under på när man valde att ingå äktenskap.
    Det här känner jag är mer än att det bara inte blev som man tänkt. Det här var riktigt riktigt illa och hade TS i det här fallet pratat med sin fru om förslaget - vad tror du utfallet blivit? Man måste ju ha en dialog. Tillsammans hade de kunnat förstå att nej, det här är nog inte rätt sätt att försöka maxa insatsen till vårt nya boende.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 10:03:59 följande:

Kmr fan skjuta mig själv snart. Vad fan e detta.
    Jag sålde och den tickar upp.. ..

Efteråt är det såklart väldigt tydligt hur det gick, i situationen är det mindre klart. Finns orsaker till varför det faktiskt är så svårt att tjäna pengar på trading som det är. Man har inte tillgång till all info heller som privatperson så man jobbar till viss del i blindo. Att följa vad proffsen gör är en bra vägledning, då rör det sig om så stora summor att deras riskmedvetenhet är extremt hög. 
  • Anonym (Tjejen)
    cutepenguin skrev 2025-02-21 10:05:01 följande:

Fast hur ser historiken ut för den aktien/fonden? Vad gjorde att den plötsligt dök? Kommer den gå upp? Sånt får man ju tänka på INNAN man säljer av allt och släpper den.

Företagshändelser ja. Det som sker i världen osv. Många parametrar.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Mörker) skrev 2025-02-21 10:08:31 följande:
    Håller med!
    Och man går inte in i såna högrisk investeringar när sparhorisonten är så kort.
    Jo man kan om man har fokus. Men det går inte att pytsa in pengar man behöver och sen inte följa eller sätta stop loss. När jag handlar på dag så följer jag oftast per minut.

Men aktier är inget för pengar man inte har råd att förlora en del av. Imo.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Mörker) skrev 2025-02-21 10:12:43 följande:
    Sluta kolla nu. 
    Det kan lika gärna vika ner igen om tre minuter eller nästa torsdag. Du har ingen aning.

Eller så hade det kunnat fortsätta nedåt och du låg torsk 300k till.

Det är så otroligt mycket psykologi i det här och man bör sätta upp regler för sig själv när man börjar investera så att man går in och ur på ett strukturerat sätt. Inte på känsla.

Sen KAN raketer smälla av. Eller något slags värdepapper eller krypto stiga massor på kort tid. Den turen kan man visst ha. Men det är sällan standard och inget man bör sätta sin strategi utifrån.

Jättebra att någon klippte in lagtexten ovan, du måste come clean med din fru!
    Sant.

En plan ska man alltid ha hur en trade ska gå till.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Begood) skrev 2025-02-21 10:23:29 följande:

Hade du tröstat TS om det handlat om fysisk misshandel?

Nu gjorde han ju det rätta och sålde. Vågar han nu berätta för frun så kan de kanske rädda huset. 

Vad hjälper tröstande ord, går det bättre på börsen då? Är man en idiot behöver man få höra det och TS instämmer ju själv. 

• Aliona
    Anonym (Ok) skrev 2025-02-21 12:28:23 följande:

Hade du tröstat TS om det handlat om fysisk misshandel?

Nu gjorde han ju det rätta och sålde. Vågar han nu berätta för frun så kan de kanske rädda huset. 

Vad hjälper tröstande ord, går det bättre på börsen då? Är man en idiot behöver man få höra det och TS instämmer ju själv. 

Fast du, det är inte en rimlig jämförelse, för vad ts har gjort är en misslyckad investering och förlorat familjens gemensamma pengar, och det är inte ekonomiskt våld. Ekonomiskt våld är när man använder sitt ekonomiska övertag för att förtrycka sin partner, eller hindrar sin partner att tex arbeta, ha egna pengar osv. 

Han VET redan att det var dumt drag han gjorde, han mår dåligt och han försöker ställa till rätta. Att då hålla på och trycka ner honom och abklaga honom är inte rött väg stt gå. Folk tar livet av sig för sånahär saker, sp var lite försiktig. Dina hårda ord hjälper varken ts eller hans fru. Att stödja gör inte att börsen går bättre, men det kan hjälpa ts att klara av situationen. 

Svar på tråden Förlorat på börsen