• Anonym (Fgb)

Förlorat på börsen

Jag vill börja med att säga att jag är en idiot.  
    Jag har haft en stor del av våra(min och min frus) besparingar på börsen, i säkrare fonder och aktier. 

Vi har nyligen skrivit under köpekontrakt på ett hus som vi får i maj månad. 

Rimligtvis borde jag tagit ut pengarna från börsen då. Istället fick jag höra mycket om att krypto kommer att gå väldigt bra under q1. Satte in 100k där. Det blev 50k ganska snabbt. 
    Därefter började jag kolla mer på riskabla aktier, som såg ut att gå väldigt bra. Satte in 50k där istället, gick upp rätt bra i början. En aktie gick upp dag efter dag, då Satte jag in 700k på den(för att jag är en idiot). Det växte till strax över 850k. 
    Därefter dök den, och dök, och dök. 
    Nu är värdet cirka 500k  så förlust på cirka 250k just nu. 
    Jag har inte sålt då jag någonstans tror och hoppas att den skall återhämta sig. 
    Men problemet är att jag behöver 200k utöver det som finns idag vid tillträdet av huset  
    Jag skäms så otroligt mycket över detta och går i hyfsat mörka tankar just nu. Ångest, och vet inte vart jag skall ta vägen. 
    Ville mest skriva av mig. Jag vet att jag borde sälja,  men tänk om den går upp igen. Vad fan gör man

• Svar på tråden Förlorat på börsen
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 07:18:46 följande:

Jag har aldrig gått för högriskaktier. Jag fattar inte vad som hände och varför jag ens tittade åt det hållet. Det började med krypto i varje fall. 
    Jag är nog på minus totalt sett, men det är oviktigt om jag ligger på plus eller minus. 
    Jag behöver pengarna, det är det som är problemet. 
    Själv säger jag alltid att man endast skall satsa pengar man har råd att förlora,  men jag har inte följt mina egna råd denna gång. 

Vi kan nog spara 100k fram till maj då vi har tillträde. Och låna 100k kan jag nog få göra utan problem. Men jag vill ju hellre läsa det på annat sätt, även om jag vet att det är stora risker i att tänka så. 
    Känns som att jag är i ett svart hål just nu. 
    Vetefan om jag vågar ta upp det med frugan, jag känner så mycket skam för det jag gjort

Känns som att du inte lärt dig något. Du måste kanske förlora ännu mer innan poletten trillar ner. 

Detta sorterar väl under ekonomisk misshandel, och konsekvensen kan mkt väl bli skilsmässa. Och ändå funderar du på att fortsatta på samma väg. 

• Anonym (Keop)

Jag lider med dig! Själv är jag fullkomligt båst vad gäller börsen och sånt, så kan inte ge råd om det. 

Du måste ta upp det med din fru. Ju längre du väntar desto svårare blir det att berätta.

Faktum är att du enligt lag måste prata med henne. Så här står det i Äktenskapsbalken - som du skrev under på när ni gifte er: 

4 § Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig. De skall lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomiska förhållanden skall kunna bedömas.

• Lynx123

Ta upp det med frun. Det är ju hennes besparingar också och om hon får reda på detta från annat håll än dig kommer det bli MYCKET värre. Dessutom behöver hon vara mer involverad i er ekonomi för du verkar inte vara så bra på att bromsa impulsiviteten.

• Anonym (Fgb)

Jag skall ta upp det med henne. 

Jag vet att det är oansvarigt. Men jag har svårt att stå ut med tanken att jag ska sälja och så går den upp igen. 

• Anonym (Rakshasa)

Hade det varit jag hade du stått ensam med det huskontraktet då, glöm det att jag slösar mitt liv på en man med så dålig impulskontroll.

Men eftersom de flesta kvinnor är förlåtande mesar och inte bibliska hämndens demoner som jag är det inte troligt att det händer dig, det är nog bara att böna och be en stund så kommer hon att förlåta dig.

I alla fall den här gången.

• Shiba56

Bry dig inte om alla fördömande svar, det är så onödigt om man är bekymrad och inte till någon hjälp.

Du är ingen idiot, det är så här på börsen. Just nu har jag förlorat c:a 300 000 vilket förstår gör mig lite stressad. När jag gick in och kollade så står nästan allting på rött, men vad kan jag göra? Jag försöker att tänka att jag är inte ensam om detta, det kan drabba oss alla.

Så det enda vi kan göra är att vänta och se vad som händer. Men det är bra att du tror att du kan få fram pengar på något annat sätt.

Tycker inte att din fru borde bli arg, börsen är som den är nu, och det åker upp och ner hela tiden. Man vet inte från den ena dagen till den andra. Om du förklarat på samma sätt som du gjorde i ditt inlägg så förstår hon nog.

Och som sagt, du är ingen idiot   Glad

• Aliona
    Anonym (Mörker) skrev 2025-02-21 06:52:29 följande:
    Om han behåller investeringarna och inte säljer. 
    Och det fortsätter dyka.
    Då kommer det vara MER än 200k att försöka få ikapp.

Det vore inte ett bra tips.
    Ja, det skriver jag ju också om. Men du läste kanske inte hela? 
  • Aliona
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 08:07:40 följande:

Jag skall ta upp det med henne. 

Jag vet att det är oansvarigt. Men jag har svårt att stå ut med tanken att jag ska sälja och så går den upp igen. 

Ok, du skriver att ni hehöver 200.000 utöver det som finns idag. Det som finns idag - är det vad du har investerat i högriskaktier, eller finns det på annat håll? 

För om ni har det ni behöver på annat håll och kan spara + låna de ytterligare 200.000 som behövs, så kan du minska förlusten genom att behålla pengarna i de högriskaktier du har tills de går på vinst, och sälja då. 

Och involvera din fru. Hon inte bara behöver veta hur det ligger till, men vara en del av lösningen nu. 

• Anonym (Fgb)

Pengarna som ligger inne idag behövs till huset. 

• Anonym (Ojoj)

Vet frugan inte något om förlusterna alls? 

du får verkligen ta vara om er relation före pengar (inte lätt att hitta kärlek) och erkänna allt för din fru. 

har ni barn också så är det ännu viktigare att göra rätt för sig. 

Svar på tråden Förlorat på börsen