• Aliona

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Blir det ett fullskaligt anfallskrig och ditt hus blir bombat så kommer det inte ha ett värde längre, så då spelar det ingen roll om du har lån eller inte, du är av med dina tillgångar. Behöver du fly så kommer du behöva så mycket pengar du kan med dig. Du kommer inte få loss dina pengar som är bundna i huset eftersom det inte finns några köpare. Det är alltså bäst som krigsförberedelse att ha sina tillgångar likvida, och i en valuta som inte störtar och dom funkar i utlandet, alternativt i guld. Kanske kommer du kunba ta ut pengar i Sverige innan du flyr, men antagligen inte. Kanske funkar det att ta ut pengarna utomlands med kort eller banktransfer, men inte säkert. Du ska alltså också ha dina tillgångar utanför banksystemet. 

Tack och lov är det inte vad som kommer att hända. Det är inte så krigshotet ser ur. Och att ha hyreslägenhet och alla pengar i madrassen är inget vidare smart som investeringsstrategi. 

Jag funderar inte i dem banorna generellt, men jag har en viss summa pengar kontant hemma, båda kronor och EUR, som generell krisberedskap. Inte för att jag tror att det blir krig, men vad som helst kan hända. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 10:09:02 följande:
    Om det blir krig så kommer Sveriges gränser att stängas. Vi har inte rätt att fly. Alla svenskar mellan 16-70 år omfattas av totalförsvarsplikt.
    Det är för det mesta så som folk flyr, illegalt. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:22:08 följande:

Vart skall de fly? Grannländerna kommer nog inte ta emot svenskar som bryter mot totalförsvarsplikten och lämnar landet när förhöjd stridsberedskap råder. Straffet för detta brott är upp till fyra års fängelse. 

I den situation som vi pratar om, alltså där det rådet fullt krig och civila bombas och dödas, så har man flyktingstatus. Men som jag skrev så är det inte så krigshotet ser ut nu. 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:53:32 följande:
    Enligt Pliktverket har man ändå inte självklart rätt att lämna landet. Alla mellan 16 och 70 år omfattas av totalförsvarsplikten. Denna totalförsvarsplikt finns tex inte i Ukraina, där fick alla kvinnor lämna landet, men så ser det inte ut i Sverige.
    Väldigt många är också krigsplacerade, tex lärare och förskollärare är krigsplacerade, även vårdanställda, och får definitivt inte lämna sina arbetsplatser. Det är viktigt att skolor, förskolor och vård fungerar så att vi övriga kan sköta våra jobb och hålla landet igång, i händelse av krig.

Som jag skrev så utgår jag ifrån att en del lämnar landet illegalt. Fruktar man för sitt liv så struntar nog många i totalförsvarsplikten, och väljer man mellan att bli dödad eller att riskera fängelse, så väljer en hel del fängelserisken. Även om det var majoriteter kvinnor och barn som lämnade Ukraina så förekommer det män också. Många, många flyktingar lämnar landet illegalt. 

Sen är de flesta flyktingar i världen internflyktingar, alltså inom sitt eget land. Om tex Gotland blir anfallet kommer många att flytta till fastlandet. Är det där som TS har sin bostad så kommer bostaden bli värdelös, eller åtminstone ytterst svårsåld. Och det var ju det ts fråga handlade om - ifall man ska binda sina pengar i bostad eller ha sparat. 

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 15:16:16 följande:

Det är ju en intressant fråga om tex Norge och Danmark kommer att ta emot illegala svenska flyktingar som söks av polisen i Sverige för brott mot totalförsvarsplikten. Men man kan ju alltid fly till något sydamerikansk land som inte har utlämningsavtal med Sverige.

Om alla bryter mot totalförsvarsplikten och flyr Sverige så gör vi ju det väldigt lätt för fienden. Jag tror inte att de som flyr kommer att välkomnas tillbaka?

Ja, det är en intressant fråga. Jag vet inte - någon internationell jurisk kan kanske svara - men jag skulle tro att de inte kommer att utelämna till Sverige om Sverige är i krig, och svenskar anses skyddsbehövande. Vad jag vet kan ukrainska män tex få stanna i Sverige enligt flyktingdirektivet, även om de inte egentligen fick lämna Ukraina. I vilket fall som helst så kan de ju inte verkställa en utvisning till Sverige om det skulle anses för farligt här.

Länder utan utlämningsavtal är också en möjlighet, som du skriver. Många svenskar har dubbelt medborgarskap, och andra hemlandet kan vara en möjlighet, om de klarar av att ta sig ut ur landet. 

De som flyr kan så klart återvända efter kriget, om de fortfarande är svenska medborgare. Däremot kanske de kan ställas inför rätta när de kommer tillbaka om de brutit mot totalförsvarsplikten? 
  • Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 16:11:21 följande:

Ja, snart kanske många av våra 2 miljoner utlandsfödda flyr tillbaks till Afghanistan, Irak och Syrien. 

Undrar om de har plats för oss också där? 

Just de är tveksamna, även om visst återvändande sker till Syrien efter att Assad föll. Men vi har väldigt många andra nationaliteter i Sverige. Tydligen finns ingen statistik på människor med dubbelt eller multipelt medborgarskap, men på listan över folk som blev svenska medborgare 2023 finns tex Albanien, Grekland, Kroatien, Polen, Finland, Thailand, Italien, Ungern, Spanien, Kanada, Armenien, Georgien, Chile, Philippinerna och många andra liknande länder. Blir det krig i Sverige och personerna har dubbelt medborgarskap och kanske familj att återvända till så är det inte alls otroligt att de använder det dubbla medborgarskapet för att söka skydd från kriget. 

• Aliona
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-22 10:46:31 följande:
    Även om man är sjuk?

Att vi har totalförsvarsplikt innebär inte att alla nödvändigtvis blir inkallade utan att man KAN bli tvungen att göra civilplikt. Det är arbetsförmedlingen som matchar kompetens med behov. 

Det är fö bara om man blivit uttagen till tjänstbsom det bli olagligt att lämna landet. 

https://lawline.se/answers/olagligt-att-fly-landet-vid-krig

• Aliona
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:12:14 följande:
    Det är inte helt sant för regeringen kan också utfärda Allmän tjänsteplikt. Det innebär att alla måste gå till sina vanliga jobb. 

Regeringen kan besluta om allmän tjänsteplikt för verksamheter som är nödvändiga. Det kan också gälla bara del av landet. Att absolut alla 16-70-åringar i landet skulle vara omfattade är en teoretisk möjlighet, men inte alls troligt. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-02-22 17:33:06 följande:

Regeringen kan besluta om allmän tjänsteplikt för verksamheter som är nödvändiga. Det kan också gälla bara del av landet. Att absolut alla 16-70-åringar i landet skulle vara omfattade är en teoretisk möjlighet, men inte alls troligt. 

Dessutom räcker inte regeringens beslut, utan det måste också finnas ett beslut på individnivå. För statliga anställda tas det beslutet av arbetsgivaren, för övriga beslutas det av arbetsförmedlingen. 

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/sa-fungerar-vart-forsvar/totalforsvaret---du-ar-en-del-av-sveriges-beredskap/

• Aliona
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-22 19:49:57 följande:
    Vet inte varför du tror att jag vill skrämma upp folk, vad är syftet med det? 

Jag är genuint osäker på hur jag ska göra därav inlägget.

Jag har sparat pengar eftersom jag har amorteringsfritt, räntorna har varit låga hela tiden förutom nu sista åren då när de gick upp. Känner mig trygg med sparpengar ifall något händer, har barn och vill hjälpa dem med saker osv. 

Jag kan amortera när jag vill men när jag räknar ut hur lite skillnad det gör i plånboken har jag struntat i det och tänkt att jag sparar och betalar av sen när jag har mer att lägga in. 

Jag tycker att du gör rätt som sparar vid sidan om istället för att betala av lånet, alldeles oavsett om det är fred ellee blir krig (vilket det inte kommer att bli, inte i den bemärkelsen som du och många tänker i alla fall).

För det första är det bra att sprida sitt sparande så att riskerna blir lägre.

För det andra så är det bra att ha pengar tillgängliga om man behöver, som buffert, men också för att inte behöva förlita sig på att man får lån igen av banken till en ny bil, en drömresa, hjälpa barnen eller barnbarnen med första bostadsköpet eller vad det nu kan vara. I synnerhet när man blir pensionär så blir bankerna mycket mer restriktiva med att ge lån, inkl. öka lån på befintlig bostad.

För det tredje så är räntorna så låga, även nu när de var uppe på högsta nivån, att annat sparande kan ge mer i avkastning än vad det kostar att ha bostadslån.

Var har du dina sparade pengar?  

Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?