• Anonym (josåatt)

Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)

Det pågår just nu ett upprop att ställa upp och bojkotta de stora livsmedelskedjorna under vecka tolv, och då så klart också handla så lite som möjligt under vecka 11 "så man inte storhandlar veckan innan".

Visst. Bra. Gulligt. Demonstrera mot priserna och jättevinsterna.

Men.

Problemet är ju att vi måste ju äta. Så vad äter man/var handlar man då vecka 12? Särskilt för att täcka upp alla måltider.

• Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)
  • Anonym (xxx)
    Agda90 skrev 2025-02-25 15:45:15 följande:
    Nej, det tror jag verkligen inte att de kommer att göra. 
    Håller med. Tvärtom, eftersom inflationen är på 2% så de går upp, sakta men säkert. Lägg till klimatförändringarna. 
  • Anonym (Fattig student)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:14:53 följande:
    Och jag tror inte at det gör någon skillnad. Varje dag läser man insändare om att folk tycker det är för dyrt och artiklar om hur dyr maten blivit. Folk vet redan om det, butikerna vet redan om det. Alla vet om det, och alla fattar redan att folk inte gillar det. Även butiksägarna. 

Och vadå, det inte är ok? Privata livsmedelsbutiker sätter vilka priser de vill. 

Nej det är inte okej att matföretagen gör stora vinster och utnyttjar situationen när befolkningen, barnfamiljer, studenter, pensionärer mm går på knäna och knappt har råd att äta. 

Självklart är det ett omdebatterat ämne. Men det betyder inte att samhället ska acceptera det som sker för att ?det inte gör någon skillnad?. Vi gör det vi kan och skapar en demostration mot de höga matpriserna. Vilket bör ske på en samhällsnivå där alla sätter ned foten och inte handlar vecka 12. 

Om hela Sveriges befolkning hade låtit bli att handla från matkedjorna vecka 12, tror du inte att det hade gjort något hos politikerna och matföretagen?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Fattig student) skrev 2025-02-25 22:07:32 följande:

Nej det är inte okej att matföretagen gör stora vinster och utnyttjar situationen när befolkningen, barnfamiljer, studenter, pensionärer mm går på knäna och knappt har råd att äta. 

Självklart är det ett omdebatterat ämne. Men det betyder inte att samhället ska acceptera det som sker för att ?det inte gör någon skillnad?. Vi gör det vi kan och skapar en demostration mot de höga matpriserna. Vilket bör ske på en samhällsnivå där alla sätter ned foten och inte handlar vecka 12. 

Om hela Sveriges befolkning hade låtit bli att handla från matkedjorna vecka 12, tror du inte att det hade gjort något hos politikerna och matföretagen?

Alltså, Sverige har fri företagsamhet. Våra livsmedelsbutiker är privata företag. Vad får dig att tro att politikerna ska göra något åt det? 

Nu kommer ju inte alla att låta bli att handla. Och om de gör det, kommer de att handla desto mer veckan efter. Det blir ett litet hack i omsättningen, men sedan är allt som vanligt igen. 

Folk måste handla mat. De kommer att fortsätta handla mat. 

• Anonym (Anna)

Perfekt tillfälle att äta ur skåpen.

Min plan är att kolla vilka rätter jag kan göra v 12 på det jag har hemma. V 11 kompletterar jag bara det mest nödvändiga.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-25 22:39:10 följande:

Perfekt tillfälle att äta ur skåpen.

Min plan är att kolla vilka rätter jag kan göra v 12 på det jag har hemma. V 11 kompletterar jag bara det mest nödvändiga.

Vad händer vecka 13? 
  • klyban
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:14:53 följande:
    Och jag tror inte at det gör någon skillnad. Varje dag läser man insändare om att folk tycker det är för dyrt och artiklar om hur dyr maten blivit. Folk vet redan om det, butikerna vet redan om det. Alla vet om det, och alla fattar redan att folk inte gillar det. Även butiksägarna. 

Och vadå, det inte är ok? Privata livsmedelsbutiker sätter vilka priser de vill. 
    Dock är detta inte något som är att tycka, utan att praktisera kort.
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:44:07 följande:

Är det någon som tror att butikerna kommer att sänka sina priser efter bojkotten vecka 12?

Hur ska man veta det nu?

Göra precis ingenting som verkar vara din väg, det kommer absolut inte påverka det allra minsta.

Ingen heller tror att matpriser aldrig ska gå upp, dock kan man ifrågasätta mångmiljardervinster i flera led.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (F)

Jag handlar vanligtvis varannan vecka så skulle inte ha handlat vecka 12 ändå

• Anonym (cv)

Och sedan ska butikerna stänga v 13 i protest mot dyra elpriser, transportkostnader och skatter. Vem ska sänka deras kostnader?

• Anonym (Fattig student)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 22:17:08 följande:

Alltså, Sverige har fri företagsamhet. Våra livsmedelsbutiker är privata företag. Vad får dig att tro att politikerna ska göra något åt det? 

Nu kommer ju inte alla att låta bli att handla. Och om de gör det, kommer de att handla desto mer veckan efter. Det blir ett litet hack i omsättningen, men sedan är allt som vanligt igen. 

Folk måste handla mat. De kommer att fortsätta handla mat. 

Kan det vara ICAs chef jag skriver med?🤣
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fattig student) skrev 2025-02-26 07:51:08 följande:
    Kan det vara ICAs chef jag skriver med?🤣

Nej, verkligen inte. 

Jag tror bara att en sådan åtgärd är verkningslös. Däremot kan man sätta dit ICA om alla slutar handla på ICA, men det sänker ju inte priserna i de andra butikerna 

Sedan kan man pressa politikerna angående ersättning/bidrag som halkat efter. 

Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)