• Anonym (josåatt)

Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)

Det pågår just nu ett upprop att ställa upp och bojkotta de stora livsmedelskedjorna under vecka tolv, och då så klart också handla så lite som möjligt under vecka 11 "så man inte storhandlar veckan innan".

Visst. Bra. Gulligt. Demonstrera mot priserna och jättevinsterna.

Men.

Problemet är ju att vi måste ju äta. Så vad äter man/var handlar man då vecka 12? Särskilt för att täcka upp alla måltider.

• Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)
  • Anonym (Fattig student)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-24 18:24:59 följande:
    På vilket sätt kommer detta att påverka affärerna?

De flesta kommer inte att bry sig, eller så handlar de bara mer veckan före och veckan efter. 

Tanken är nog inte att matkedjorna ska gå back. Utan att samhället enas och markerar både för affärerna och politiker att detta inte är okej. Som en demonstration. 

• Anonym (A)
    Anonym (josåatt) skrev 2025-02-22 19:34:59 följande:
    Jag handlar varje dag, för att kunna ta del av kort datum och spontana erbjudanden. Jag har ont om pengar. så storhandla fungerar inte riktigt. 
    Bra ide.
  • Anonym (josåatt)
    Anonym (A) skrev 2025-02-24 21:28:23 följande:
    Bra ide.
    Absolut men jag kommer ju inte kunna låta bli att handla vecka tolv.
  • klyban
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-24 20:20:25 följande:

Jag tror inte det kommer att göra någon skillnad. 

Visst kommer det göra en stor skillnad i intäkterna om man minskar sina inköpt mot vanligt i tillräcklig bredd.

Effekten av det är svårt och sia om, men det skulle kunna öppna ett fönster för lågprisbutiker och ökad försäljning där på bekostnad av andra.
    Så visst finns det många potentiella effekter man kan se, sen om de sker vet man inte.

Men såklart vill man inte ens delta, så har man ju försummat sig själv och se om det kanske kunde lett till något.
    Så vi får väl anta att du är nöjd med matpriserna då.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Fattig student) skrev 2025-02-24 21:25:41 följande:

Tanken är nog inte att matkedjorna ska gå back. Utan att samhället enas och markerar både för affärerna och politiker att detta inte är okej. Som en demonstration. 

Man kan tycka detta vore självklart att förstå, men icke för en del.

Sen om det får en effekt, ja, det är väl inte den högsta troligheten.
    Men kanske kan få människor att inte handla på vissa ställen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fattig student) skrev 2025-02-24 21:25:41 följande:

Och jag tror inte at det gör någon skillnad. Varje dag läser man insändare om att folk tycker det är för dyrt och artiklar om hur dyr maten blivit. Folk vet redan om det, butikerna vet redan om det. Alla vet om det, och alla fattar redan att folk inte gillar det. Även butiksägarna. 

Och vadå, det inte är ok? Privata livsmedelsbutiker sätter vilka priser de vill. 
  • Agda90
    Anonym (Loop) skrev 2025-02-22 15:28:17 följande:

Det finns väl ganska många alternativ till att handla på de stora kedjorna egentligen? Bor man på landet eller i mindre samhälle så finns det ofta någon lokal småhandlare eller bönder man kan handla av. I storstäder finns det även där mindre butiker eller stormarknader som drivs av invandrare. Torghandel finns ofta också, kött- och fiskaffärer. Skafferivaror som konserver,, pasta, gryn osv kan man t ex beställa från "matsmart" och liknande.

jag ser inte det som ett stort problem alls, men tror inte att det funkar då folk istället storhandlar innan på samma affärer så det går på ett ut ändå.

Orten där jag bor på har följande livsmedesbutiker: 2 st Ica och 2 st Coop. Närmaste lokala småhandlaren är 3-4 mil bort. Bönder som säljer i närområdet finns inte heller. 
    Så det är inte alltid så lätt. De som inte har bil på vår ort kommer att handla i butikerna ändå. 

Jag har gjort prisjämförelser mer än en gång och vår lokala Ica har samma eller bättre priser än Willys och CItygross. Om jag mot förmodan skulle spara något på att handla på dessa två så äts det upp av bensinkostnaden då jag har 4 mil till närmaste willys och 5 till närmaste citygross. 

Så den här bojkotten är inte så enkel att genomföra för alla. 
  • Anonym (xxx)

Är det någon som tror att butikerna kommer att sänka sina priser efter bojkotten vecka 12?

• Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:44:07 följande:

Är det någon som tror att butikerna kommer att sänka sina priser efter bojkotten vecka 12?

Nej, det tror jag verkligen inte att de kommer att göra. 
  • Agda90
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:44:07 följande:

Nej, det tror jag verkligen inte att de kommer att göra. 
Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)