Anonym (Loop) skrev 2025-02-22 15:28:17 följande:
Det finns väl ganska många alternativ till att handla på de stora kedjorna egentligen? Bor man på landet eller i mindre samhälle så finns det ofta någon lokal småhandlare eller bönder man kan handla av. I storstäder finns det även där mindre butiker eller stormarknader som drivs av invandrare. Torghandel finns ofta också, kött- och fiskaffärer. Skafferivaror som konserver,, pasta, gryn osv kan man t ex beställa från "matsmart" och liknande.
jag ser inte det som ett stort problem alls, men tror inte att det funkar då folk istället storhandlar innan på samma affärer så det går på ett ut ändå.
Orten där jag bor på har följande livsmedesbutiker: 2 st Ica och 2 st Coop. Närmaste lokala småhandlaren är 3-4 mil bort. Bönder som säljer i närområdet finns inte heller.
Så det är inte alltid så lätt. De som inte har bil på vår ort kommer att handla i butikerna ändå.
Jag har gjort prisjämförelser mer än en gång och vår lokala Ica har samma eller bättre priser än Willys och CItygross. Om jag mot förmodan skulle spara något på att handla på dessa två så äts det upp av bensinkostnaden då jag har 4 mil till närmaste willys och 5 till närmaste citygross.
Så den här bojkotten är inte så enkel att genomföra för alla.