• Anonym (Oro)

Rädsla för krig

Jag är en mamma med sambo och två barn, och jag otroligt rädd för krig. De som säger att det inte kommer hända är antingen naiva eller har inte hängt med i media. Det finns en risk och risken har senaste veckorna ökat. Hur gör ni andra mammor/pappor? Jag borde läsa mindre nyheter eftersom jag blir orolig. Men samtidigt så undrar jag verkligen hur man gör om kriget kommer. Ska man låtsas som ingenting för barnen fram tills den dagen kriget är här? Eller bör man prata med barnen före om att saker kan ändra? Båda alternativen känns fel. Ena barnet är 8. Kan man ens överleva en attack? Usch jag är väldigt rädd.

• Svar på tråden Rädsla för krig
  • Tom Araya
    Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 07:52:21 följande:
    Rädsla för krig

Jag är en mamma med sambo och två barn, och jag otroligt rädd för krig. De som säger att det inte kommer hända är antingen naiva eller har inte hängt med i media. Det finns en risk och risken har senaste veckorna ökat. Hur gör ni andra mammor/pappor? Jag borde läsa mindre nyheter eftersom jag blir orolig. Men samtidigt så undrar jag verkligen hur man gör om kriget kommer. Ska man låtsas som ingenting för barnen fram tills den dagen kriget är här? Eller bör man prata med barnen före om att saker kan ändra? Båda alternativen känns fel. Ena barnet är 8. Kan man ens överleva en attack? Usch jag är väldigt rädd.

Börja engagera dig i säkerhetsfrågor och beredskap. Läs på om hur du och din familj förbereder sig för krig (till nytta även i svårare kriser under fredstid).
    Du gör inte dig själv eller din familj en tjänst genom att stoppa huvudet i sanden.
  • Anonym (Oro)
    Tom Araya skrev 2025-02-25 08:09:00 följande:
    Börja engagera dig i säkerhetsfrågor och beredskap. Läs på om hur du och din familj förbereder sig för krig (till nytta även i svårare kriser under fredstid).
    Du gör inte dig själv eller din familj en tjänst genom att stoppa huvudet i sanden.
    Hej! Nej, av alla jag känner är jag den som minst stoppar huvudet i sanden. Jag har förberett någorlunda här hemma, fattas elverk. Men frågan är också hur man förbereder sig psykiskt? Och hur ska man tänka angående barnen?
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 08:19:57 följande:
    Hej! Nej, av alla jag känner är jag den som minst stoppar huvudet i sanden. Jag har förberett någorlunda här hemma, fattas elverk. Men frågan är också hur man förbereder sig psykiskt? Och hur ska man tänka angående barnen?
    Ukraina är i krig, men folk fortsätter leva ändå. Barnen går i skola osv. Ta reda på var närmsta skyddsrum är. Läs på hur det ser ut i Ukraina. 
  • Anonym (K)

Det är vad Aftonbladet vill, precis som under pandemin. De vill att folk ska ha panik vara rädda och må dåligt. 

• Anonym (Andas!)

Sannolikheten att någon plötsligt dundrar in i Sverige med marktrupper är väldigt låg. Om det är Ryssland du är rädd för så har de många andra länder högre upp på listan. 

Det alla bör förbereda sig på därimot är sabotage, cyberangrepp och andra störningarna i samhällsfunktioner som elnät och bankväsen. Läs broschyren "Om krisen eller kriget kommer". Följ råden där om hur man förbereder sig för att klara sig några dagar utan ström och tillgång till mataffärer. 

Var också kritisk till var det du läser kommer ifrån och vem det är som vill att du ska reagera och känna som du gör nu. Så kallade trollfabriker jobbar hårt med att skrämma upp folk med påhittad eller väldigt snedvriden information. 

Och skräm för allt i världen inte upp dina barn! Andas och ta en dag i taget.

• Gaskarl

Som tidigare nämnts. Även om det blir krig, så kommer det civila hållas fungerande, så gott det går. Men att hålla sig informerad är bra, du har väl fått broschyren? Det är nog inte bra att skrämma upp barnen, eller dig själv. Att det blir krig över en natt händer inte, det kommer att märkas veckor i förväg i media.. Försök att andas. Dock så pågår redan ett hybridkrig redan.

• Anonym (Oro)
    Anonym (Andas!) skrev 2025-02-25 08:40:53 följande:

Sannolikheten att någon plötsligt dundrar in i Sverige med marktrupper är väldigt låg. Om det är Ryssland du är rädd för så har de många andra länder högre upp på listan. 

Det alla bör förbereda sig på därimot är sabotage, cyberangrepp och andra störningarna i samhällsfunktioner som elnät och bankväsen. Läs broschyren "Om krisen eller kriget kommer". Följ råden där om hur man förbereder sig för att klara sig några dagar utan ström och tillgång till mataffärer. 

Var också kritisk till var det du läser kommer ifrån och vem det är som vill att du ska reagera och känna som du gör nu. Så kallade trollfabriker jobbar hårt med att skrämma upp folk med påhittad eller väldigt snedvriden information. 

Och skräm för allt i världen inte upp dina barn! Andas och ta en dag i taget.

Tack för ditt svar. Okej, så angående barnen. Det tar man den dagen det eventuellt kommer? Är det bäst så? Jag bor faktiskt i Finland så vet inte om risken är större eller mindre för krig här ..

Ja, angående sabotage har jag funderat mycket. Vad gör man om internet slutar fungera. Hur kan man då nå sin familj och släkt som bor längre bort ifall det samtidigt skulle vara krig? Jag vill kunna ha kontakt med min mamma.
  • Tom Araya
    Anonym (Oro) skrev 2025-02-25 08:19:57 följande:
    Nu varnar jag dig för att jag är väldigt rättfram och brutal i mina uttryck, men man kan inte smyga på tå runt detta ämne.

Det går inte att förbereda sig psykiskt för krig, för det är långt mycket värre än vad vi kan föreställa oss. Men se mycket nyheter från de krig som pågår, exempelvis Ukraina, som i övrigt har ett samhälle som är ganska likt vårt.
    Om det händer och när det händer så får du räkna med att allt du känner till kommer att slås i spillror, men vi har ofta en otrolig förmåga att anpassa oss efter de svåraste förhållanden om vi måste och man vänjer sig ganska fort, anpassar sig och gör det bästa av läget. Man kommer att lära sig att uppskatta de små enkla sakerna i livet.

Prata med barnen och engagera dem också. De behöver känna till hur verkligheten kan se ut, även i hemska situationer. Syftet får aldrig vara att skrämma, utan att ge styrka och uppmuntra till kunskap och engagemang.
    Kanske är barnen intresserade av fritidsaktiviteter som scouterna eller liknande. Därifrån kan de få mycket nyttiga lärdomar. Hemvärnet och försvarsutbildarna har även ungdomsverksamhet från 15 års ålder där de får lära sig militära grunder och leva under fältmässiga förhållanden (slå upp tält, elda i kamin, klä sig rätt, grundläggande akutsjukvård mm). Det är mycket lättare att hantera för dem också, om de får engagera sig, ta till sig kunskap mm, för att det drar fokus från det hemska och man får känslan av att vara nyttig med sina kunskaper.

När ni tittar på vad som händer i omvärlden, fokusera inte bara på det hemska, misär och elände, utan även om positiva saker som ändå kan finnas eller skapas där mitt i kaoset.

Kanske ni även engagerar er i frivilligt arbete för välgörenhet till Ukraina och att ni därigenom kanske får kontakt med en ukrainsk familj i Sverige eller Ukraina att utbyta tankar och erfarenheter med.
  • Anonym (Oro)
    Gaskarl skrev 2025-02-25 08:51:00 följande:

Som tidigare nämnts. Även om det blir krig, så kommer det civila hållas fungerande, så gott det går. Men att hålla sig informerad är bra, du har väl fått broschyren? Det är nog inte bra att skrämma upp barnen, eller dig själv. Att det blir krig över en natt händer inte, det kommer att märkas veckor i förväg i media.. Försök att andas. Dock så pågår redan ett hybridkrig redan.

Hej, tack. Jo, jag förstår det. Kommer det civila hållas fungerande? Jag bor i Finland. Jag vill inte skrämma upp barnen men behöver inte barn i nån mån vara beredda på något vis också? Jag frågar inte för att provocera, bara för att det känns så otroligt svårt att veta hur jag ska förhålla mig till allt. Är det bättre att det kommer som en överraskning för dem? 
  • Anonym (K)

En sak som jag undrar kring Ryssland. Nu har ju Putin krigat med Ukraina, de lär komma till en deal där Putin får något ut av denna skiten. Varför ska han fortsätta kriga med fler länder sen? Detta påverkar och förstör livet för extremt många människor. Förstår han inte det? Vad vill han och varför är hans och en liten grupp människors vilja högre än miljarders människors liv? 

Är det bestämt att han ska fortsätta hetsa eller finns en chans att han tar på sig vuxenbyxorna och nöjer sig med skiten har redan orsakat?

Svar på tråden Rädsla för krig