Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Diabets typ 2

Anonym (stick i fingret) skrev 2025-02-26 20:39:03 följande:
    Jo, man kan ha egen insulinproduktion vid diabetes typ 1, men den är inte tillräklig, vi pratar max 20% kvarvarande produktion. Redan för 10 år sedan fastslog en studie på Uppsala universitet att nästan 50% av alla typ-1or har kvar insulinproduktion 10 år efter diagnos, och forskning som skett sedan dess, både I labb och i människor, har visat att insulinproduktionen kan öka genom att stimulera tillväxten av beta-celler, vilket I människor görs genom fasta, tills de får til en medicin. En genomgående situation för nästan alla med kvarvarande insulinproduktion var att de hade högre värden av il-35 i kroppen, som ett är inflationshämmande protein som kroppen producerar. . 
    Intressant. Har du någon länk till studien. 

Jag har dia typ 1, sedan jag var 4år och har noll insulinproduktion. Även mina systrar har samma. 

Jag fastar dock endel, men ingen insulinproduktion oavsett. Men jag antar att om man inte har någon insulin så får man aldrig någon heller. 
  • EpicF
    Anonym (Typ 1,5) skrev 2025-02-27 13:00:34 följande:
    Tack för ett initierat svar. En fråga: Om blodsockervärdet ligger bra över tid, dvs väl under 7 mmol/l, borde väl inte heller långtidssockret ligga högt? Vad mäter man med c-peptid? 
    C-peptid mäts via blodserum, dvs ett blodprov man tar hos vc/sjukvård eller privat lab. C-peptid är en markör som mäter kroppens egna insulinproduktion. Så det borde de egenligen redan har tagit på dig. 

HbA1c speglar ditt blodsocker över lång tid, så om du konstant ligger på 7 så visar även HbA1c det. 
  • EpicF
    Anonym (Typ 1,5) skrev 2025-03-06 18:08:29 följande:
    Har kollat upp mina provsvar nu. 
    Man har bara tagit C-peptidprov en gång. Då var det 0,84 vilket ligger inom referensintervallet. Tycker det är märkligt att jag har fått diagnosen diabetes typ 1, utan komplikationer som det står i journalen. Ska fråga min doktor nästa gång  vi ses. Det spelar kanske inte så stor roll så länge mina sockervärden är ok med enbart metformin och bra kost. 
    Det låter lite märkligt att du har diabetes typ 1 och bara behandlas med metformin. 

Metformin är en förata behandling för diabetes typ 2. 
Svar på tråden Diabets typ 2