• Anonym (?)

Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.

Han är invandrare, 37 år, äter depression tabletter och arbetslös. 

Hur hjälper jag honom?

• Svar på tråden Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.
  • Anonym (Nie)
    Anonym (Men??) skrev 2025-03-01 20:39:30 följande:

Tråden bör avslutas då den inte ger någon som helst mening.

Ingen mening för dig menar du. I så fall föreslår jag att du lämnar tråden själv bara.
  • Anonym (Nie)
    Anonym (Ge upp) skrev 2025-03-01 22:40:15 följande:
    Ja, precis. Jag måste påpeka att det inte är krig i ett land där det inte är krig. För jag tycker att det är ytterst märkligt att TS kallar det krig, om hon nu skulle ha en pojkvän därifrån. Om du vill prata om problemen i Iran så kan ju starta en tråd om det.
    Den här diskussionen handlar inte längre om familjeliv utan om något annat. Något som verkar intressera "Ge upp" mer. Det är inte säkert att det som intresserar "Ge upp" är intressant för Ts och andra trådföljare. Så jag föreslår just "Ge upp" att ge upp tråden.
  • Anonym (?)

Han säger att han tål det. 

• Krocko
    Anonym (?) skrev 2025-03-02 16:00:34 följande:

Ja men låt honom supa på då? Men sluta tortera oss med alla dessa trådar om din korkade iranier.
  • Anonym (Men??)
    Krocko skrev 2025-03-02 16:12:48 följande:
    Ja men låt honom supa på då? Men sluta tortera oss med alla dessa trådar om din korkade iranier.
    Hahaha, ja det finns folk till allt .....
  • Anonym (Nie)
    Anonym (?) skrev 2025-03-02 16:00:34 följande:

Ja, är han ung så tål han det rent fysiskt. Han somnar lättare men får en störd sömn. Det leder till att han med tiden mår sämre psykiskt. 

Dricker man starksprit varje kväll är det lätt att utveckla ett beroende av alkoholen, så att det blir svårt att sluta. Han får då kraftiga obehagliga realtioner i kroppen när han försöner ta ett uppehåll.  Nu märker han inte när han går in i beroende eftersom han aldrig försöker göra något uppehåll. 

Ja, i Frankrike/Italien dricker många ett litet glas vin till maten på kvällen, men det mycket mindre alkohol i det än i ett ordentligt glas starksprit. De brukar inte bara dricka vin till måltiden utan dricker vatten också. 

I norden har det traditionellt, längre tillbaka, druckits mer starksorit, men vanligtvis bara på helgen. 

Att dricks starksprit varje dag gjordes en del på 1800-talet men då höll folk på att dricka ihjäl sog. Därflr startades nynterhetsförenimgar av människorna själva. För att få slut på det skadliga supandet. Staten införde också motbok, som vi hade fram till 1955, en familj fick bara köpa lite sprit varje månad.
    Alkohol är en farlig drog om den används för mycket. 
  • Anonym (Nie)

En del som har depression försöker drocka bort depressionen, men det gör den bara värre.

• Anonym (Nie)

"En del som har depression försöker dricka bort depressionen, men det gör den bara värre."

Har man depression är det bättre att sluta dricka och få en depressionsbehandling istället. Terapi och/ eller medicin.

• Anonym (Nie)
    Anonym (Men??) skrev 2025-03-02 16:21:37 följande:
    Hahaha, ja det finns folk till allt .....
    Mem sluta för guds skull att läsa om det ät ointressant!
  • Anonym (Men??)
    Anonym (Nie) skrev 2025-03-02 16:42:40 följande:
    Mem sluta för guds skull att läsa om det ät ointressant!
    Nä, det är otroligt intressant med denna typ av trådar där TS verkar helt resistent inför de svar de får. Kul att se hur länge de orkar hålla på faktiskt.
Svar på tråden Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.