• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (Hur?)

Det är ALLTID tajt för hen... en kombination av dålig lön och att pengar spenderas på onödigheter som pizza etc. 

Jag har försökt prata om ekonomin flera gånger, men det är ett känsligt område för hen och kan vara ett riktigt minfält.

Nej inte fakturor, men tex mat och annat. Kläder etc... men sånt som inte är livsnödvändigt har jag i princip slutat med..

Vi bor så pass långt ifrån att det kostar några hundralappar bara att åka, något hen inte "haft råd med" på jättelänge, så då hamnar det på mig att betala om vi ska kunna ses. Vi kommer inte flytta ihop, så jag försöker mer hitta en rimlig balans i det vi har nu...

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-02-27 13:38:16 följande:

Det stora problemet här är ju inte att ni har olika inkomst utan att din partner inte kan/vill ta ansvar för sin egen ekonomi. Sånt är jäkligt osexigt plus att det kan skapa en massa konflikter i ett förhållande. 

Hur pass illa är det? Har hen dragit på sig skulder också så kan det vara läge att hen tar hjälp av kommunens skuld- och budgetrådgivare. 

Nej, inga skulder utöver csn. Hen är väldigt bestämd med att inte ta lån eller avbetalningar.

Det är svårt, för hen påstår sig vilja det och det, men när jag följer upp och frågar om det blir det bara bortförklaringar. Jag är övertygad att hen VILL förändra sin situation, men inte vet hur...
  • Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2025-02-27 14:15:40 följande:
    Nja problemet är att hen inte är beredd på att ta konsekvenserna av att städa upp ekonomin . Det kommer onekligen bli tufft att leva tajt när man kanske satt i system att omgivningen löser problemen åt en.  Hon kan fortfarande prioritera snett när det alltid finns en partner,  en mamma eller liknande som kan lösa någon hundring till nästa lön. 

Testa ett tag att sluta betala helt och se hur hon löser det på egen hand. 
    Det har hen inte, den enda som kan sticka in med pengar är jag och det har jag slutat med om det inte är något väldigt kritiskt (som tandläkare eller dyl). Någon gång kan jag beställa mat, men rena pengar är ovanligt.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Tallrik och gaffel) skrev 2025-02-27 15:42:26 följande:

Är denna människa intresserad av att höja sin inkomst och vad gör hen rent konkret åt sin situation?  

Snacka går ju alltid liksom... det är ju ett sätt att visa sig duktig inför dig men rent konkret är det ju bara bullshit om denna ändå inte lyfter ett finger och agerar. 

Er relation kommer ju bli rejält haltande såvida inte det är okej att bara vara kk och inte umgås som par. 

Detta håller ju inte i längden. 

Vadå bara vara kk och inte umgås som par? Vad i hela världen har det med frågeställningen att göra?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Tallrik och gaffel) skrev 2025-02-27 15:45:38 följande:
    Ursäkta men detta tror jag bara är bullshit. Om ekonomin är felprioriterad dröjer det inte länge förrän inkasso är i hälarna. Och därav den reaktion du fick med bortförklaringar. 
    Om hen inte vill diskutera ekonomi så var så säker på att det är mycket värre än hen ger sken av. 
    Nej, det är jag inte det minsta orolig för. Hen tycker det är jobbigt att alltid ha det så tajt och vill därför inte prata om det. Hen säger att det ger hen mindervärdeskomplex.
  • Anonym (Hur?)
    Dexter dot com skrev 2025-02-27 18:20:21 följande:
    Så vad gör hen för att förbättra sin lön och minska sina utgifter? Om hen prioriterar pizza före att ha råd att ta sig till dig kan man ju fråga sig om hen verkligen vill ses. 
    Ingenting, det enda hen kan göra är att byta jobb och det verkar hopplöst. Det som tar mest på inkomsten är alla dagar hen väljer att sluta tidigare, det förlorar hen i regel 1000-2000 på under en månad.
    Hen vill absolut ses, helst flytta ihop helt... jag tror hen faktiskt inte ens inser att månadens snabbmat skulle kunna betala biljett för åtminstone en resa... 
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 18:29:39 följande:

Fast lever ni efter bådas standard eller utifrån din? Har själv en partner som tjänar mer än det dubbla än mig. Alltid varit generös men vi har också utgått från hans standard, intressen, hur mycket vi ska hitta på. Då kan man inte förvänta sig att den som har det sämre ska kunna hänga med i samma livsstil, då får man anpassa det så det passar båda, bjuda eller skaffa sig en annan partner, Det är liksom vanligt att män både tjänar mer och bjuder mer, har ni olika förutsättningar och detta stör dig borde ni kanske inte vara ihop. Sen kan jag tycka det är ett otäckt beteende om den ena tjänar riktigt bra, vet den andra går precis runt, ingår ändå en relation med den personen och sen stör sig på att den inte har mer pengar. Usch. 

Vi har inga dyra aktiviteter öht, går ut och äter ibland etc, annars umgås vi mest hemma. Ingen av oss gillar att vara iväg på massa, trivs bäst hemma.

Otäckt? Herregud, jag stör mig inte på att hen inte har mer pengar, utan på att hen inte hanterar dem hen har bättre och verkar förvänta sig att jag ska betala.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-27 18:57:42 följande:
    Om hem förväntar sig det så kanske hen har uppfattat ditt beteende som att du vill ha det så?
    Varför skulle jag vilja det? Vad skulle jag få ut av att betala hens mat etc?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-27 19:01:40 följande:

Och är du så misstänksam mot din partner så kanske ni inte ska vara ihop.

Misstänksam? För att jag inte vill försörja hen?
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard