• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Anonym (G) skrev 2025-02-27 21:55:47 följande:
    Så varför har du valt att ingå i relation med någon så dysfunktionell?
    Den där attityden har kommit på senare tid, var inte alls så från början.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 08:09:44 följande:

Om man har olika ekonomiska förutsättningar som inte förändras i ett par finns tre alternativ 
    1 Anpassa gemensamma aktiviteter till den med minst pengar
    2 Den med mycket pengar betalar med
    3 Gör slut

Det här har inte med aktiviteter att göra, utan vardagssaker. Att hen alltid klagar över sin ekonomi, men ändå spenderar pengar på onödiga saker och det underförstådda att jag ska betala.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m. :L jKÖnÄ) skrev 2025-02-28 07:53:21 följande:
    Ok, då förstår jag att hen vill gå hem när möjligheten finns. Det hade jag också velat och jag har ingen diagnos. 
    Dock hade jag satt min önskan åt sidan om jag hade behövt pengarna. 

Oavsett så är ju det här något ni behöver prata om. Ni kommer inte att flytta ihop? Eller avstår du nu just pga ekonomin? 

Jag förstod det som att hen önskar det och om.det är pga ekonomin du avstår så kanske det kan vara en morot; ni flyttar ihop när ni diskuterat ekonomin och hen har fått i ordning på sin. 
    Ekonomin är en bidragande orsak, men inte hela. Jag vill helt enkelt bo själv.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 08:32:50 följande:

Nej för då bjöd ju du. 

Synd att du inte ser tecknen. Du blir utnyttjad. 

Precis i början ville hen inte att jag skulle betala alls, men det vände gradvis.

Vilka tecken är det jag inte ser?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m. :L jKÖnÄ) skrev 2025-02-28 08:39:46 följande:
    Ok  då är ju den saken klar. Vet din partner om detta? Att ni inte kommer att flytta ihop alls? Din partner kan,  vad du än säger, hoppas och på allvar tro att du kommer att ändra dig så tydlighet är viktigt. 

Jag tänker att du antingen får ignorera hen när hen säger att det är tajt och prata om annat eller bara säga; så tråkigt och inget mer. 

Om hen behöver pengar till mat så säg att du hjälper denna gång men att ni (om du vill hjälpa) måste göra en budget. Eller att hen behöver gå till kommunens budgetrådgivare. 
    Hjälp inte hen mer om hen inte vill förändra  sig. Du möjliggör att hen kan slösa eftersom du ger hen pengar. 
    Det har jag varit väldigt tydlig med, så om hen tror annat ligger det inte på mig...

Jag betalar inte alls ofta längre, kan gå månader mellan gångerna, men det är så tröttsamt att höra fiskandet efter det. För ett tag sen bad hen mig fixa billiga glödlampor. Hittade och frågade om de blir bra. "Nej oj, de är för dyra, strunta i det"... de kostade några tior... det är på det sättet hen håller på.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 08:42:29 följande:
    Att du blir utnyttjad. Du skriver ju själv att hen tydligt visar att hen vill att du betalar. Hade hen verkligen velat vara med dig hade hen prioriterat annorlunda. 
    Det vet jag mycket väl, även om jag inte tror att hen ser det så. Hen vill definitivt vara med mig, den saken har jag aldrig behövt tvivla på.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-28 09:00:24 följande:
    Jasså så nu har det gått flera månader emellan? Då lär väl fiskandet avta?
    Det har inte det, det låter likadant fortfarande. 
  • Anonym (Hur?)
    Mandel skrev 2025-02-28 08:59:03 följande:
    Ja, fast hur mycket vill hen det?
    Så kart att hen vill det när du är den som åker till hen så hen slipper åka till dig, när du skjuter till pengar ibland så hen inte behöver avstå från att handla kläder, utelunch osv. 
    Hen handlar inte kläder och dyl, det är ekonomin för tajt för. Jag sätter inte in pengar om det inte är något akut, det jag gjort är att sköta själva beställningarna tex. Ger aldrig nöjespengar.
  • Anonym (Hur?)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 12:09:00 följande:

För mig är det en gåta att du vill leva med en person som inte kan hålla i sina pengar, hellre går hem från jobbet än tjänar pengar hen behöver, gnäller över sin dåliga ekonomi hen själv orsakar, inte gör något för att förbättra sin ekonomi, gärna vill utnyttja dig ekonomiskt ....vad för goda sidor kan uppväga allt detta negativa?

Förstår det, men jag har bara skrivit det negativa här för det är det jag behöver råd kring... hen har väldigt många fina sidor också och har varit ett otroligt stöd för mig sen vi träffades...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 12:31:54 följande:
    Ett otroligt stöd och fina sidor men du gnäller över pengar som du ändå har gott om och faktiskt själv visat denna person att du gärna vill dela med dig av. Sen blir du missnöjd om personen tror du tycker att det är ok, haha!
    Vad har det med saken att göra att jag har pengar? Det är lätt att vara generös när det är någon annan som betalar. Du ser ingen skillnad på gåvor för att man VILL ge det och att den andra FÖRVÄNTAR sig det? Hen har ingen anledning att tro att jag tycker det är okej att betala saker bara för att, för det har jag aldrig gjort. Antingen har det varit presenter eller så har det varit en nödsituation.

Jag är på intet sätt rik.
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard