• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Anonym (m) skrev 2025-02-28 12:51:53 följande:
    Det har att göra på så sätt att du har möjlighet att dela med dig till denna person, och du själv tyckte ju att det är trevligt. 

Jag vet inte vad personen förväntar sig, personen kanske försöker få dig att förstå vad den vill ha hjälp med eftersom du visat att du gillar att ge. Det är inget konstigt om den uppfattar att du kanske vill fortsätta med det. Det är ju inget krav du kan låta bli. 
    I början var det kul att kunna ge saker hen inte var van vid ja. Det går månader mellan gångerna nu och när jag drog ner på det blev hen tydligt frustrerad och "hintade" ganska intensivt om saker hen vill ha och gör fortfarande i perioder, trots att jag spelar dum. Vi har varit tillsammans i över två år och hen visar inget driv att ta tag i sin situation, så jag har tröttnat på det för länge sen. Jag älskar hen, men vill absolut inte bo ihop eller på annat sätt bidra till hens ekonomi. En sak om vi är ute tillsammans eller om det krisar, men bara-för-att-presenter blir det inget mer av.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 13:02:47 följande:
    Så vad vill du med tråden? Ingen här kan ändra på honom. Så antingen accepterar du honom som han är, eller gör slut. Tänk på de bra sidorna, de överväger ju. 
    Perspektiv.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 13:50:49 följande:

Behöver inte vara något konstigt eller fel att bli frustrerad när du beter dig så motsägelsefullt och att du visar dig vara på ett annat sätt sätt än du gett sken. Det verkar ganska förvirrande faktiskt. Och du spelar faktiskt dum inför personen skriver du?  Du försöker alltså spela spel och manipulera. Mycket obehagligt.

Men du är alltså trött på personen och tänker att den vill utnyttja dig. Ja då får du väl hoppas på att denna person accepterar din inställning till hen om du nu vill fortsätta relationen. Personligen finner jag även den mycket otrevlig.

Inget manipulativt alls, hen säger att hen vill ha det och det och jag låtsas som jag inte uppfattade det som en önskan att jag ska köpa det.

Jag är inte det minsta motsägelsefull för att ni läser in en massa och inte förstår mina försök att förklara.
  • Anonym (Hur?)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 14:05:33 följande:
    Så varför säger du inte rakt ut att du är trött på hens gnäll, hens oförmåga att ta tag i sin ekonomi och hintande om saker hen vill ha av dig ? Varför fortsätta betala när det krisar när hen kan klara kriserna själv om hen bara ville?
    Jag har tagit upp det många gånger, hen blånekar, förminskar etc och slutar ett tag,
    för att sen fortsätta igen.

Såna kriser är inte direkt vanliga, så det är knappast något att ha med i ekvationen. Det jag stör mig på är att jag alltid förväntas betala även till vardags.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:06:04 följande:

Prova med att vara ärlig istället kanske vore nåt.

Det hjälper inte annat än i stunden. Fungerar bättre att bara låtsas som jag inte fattar vad hen hintar om.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 14:15:38 följande:

Men varför stör du dig? Du kommer ju inte att göra slut så varför inte bara acceptera att det är sådan hen är? 

Lägg inte energi på något du inte vill påverka. 

Jag vet inte vad jag kommer göra och även om jag vill fortsätta försöka behöver jag inte acceptera det beteendet.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:43:13 följande:
    Jo att spela dum och låtsas som du inte fattat är att manipulera personen. Du försöker luras att det ska se ut på ett sätt som i själva verket är falskt.

Förklara vad? Det är ju inte för mig utan personen som jag tänker det är motsägelsefullt. Det som kanske är motsägelsefullt för personen är att du först är givmild och visar att du gillar det, sen gör du tvärtom. Då är det inte konstigt eller fel om personen blir frustrerad och inte förstår vad du vill egentligen. Men du verkar inte öppen för någon annan förklaring än att personen vill utnyttja dig med dåliga avsikter.
    Nej, det är ett försök att få hen att lägga ner utan att göra en större sak av det.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:46:00 följande:
    Har du varit ärlig om att du är övertygad om att personen vill utnyttja dig? Att du är trött på personens beteendet? Att du tycker personen är korkad ekonomiskt?
    Inte med de orden, men ja vi har pratat om situationen flera gånger.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:48:23 följande:

Visa tråden med dina inlägg om vad du tänker om hen. DET hade varit ett sätt att vara ärlig.

Det är att vara elak, men du kanske är en sån som kör med brutal ärlighet?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:06:59 följande:
    Det är fortfarande manipulation när du medvetet lurar personen och ger en falsk bild. Du vill få personen att tro något som i själva verket inte stämmer.
    Va? Gud vad du överdriver, det enda jag gör är att låtsas som att jag inte uppfattar hintarna om vad hen vill att jag ska köpa. Hen får väl säga det rakt ut då om det är något viktigt.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:08:58 följande:
    Vad har du sagt då? Det jag menar med ärlig är ju personen ska få en chans att förhålla sig till hur du faktiskt ser på hen.

Har tex hjälpt hen leta nya jobb som inte skulle innebära några större skillnader mot nu, men ändå bättre lön. Hen "ska kolla på det", men gör aldrig det. 

Jag är aldrig elak, men har varit väldigt tydlig med att hens attityd inte är hållbar. Antingen är hen nöjd med sin situation, och då slutar man klaga så mycket, eller så är man inte nöjd och försöker göra något åt det.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:11:50 följande:
    Ja du gör det ju med flit för att vilseleda personen. Det är manipulation oavsett vad du har för skäl för att rättfärdiga det.
    Det är inte att vilseleda, jag har bara slutat vara en "tankeläsare". Om någon manipulerar här så är det isf hen, med alla hintar hen förväntar sig att jag ska snappa upp och uppfylla.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:39:39 följande:
    Jo att medvetet spelar dum inför någon är att vilseleda. Du vill få den att tro något som inte stämmer. Och det är inte det enda som du inte är ärlig om. Du vill inte att personen ska veta vad du verkligen tänker om den.

Ja det är möjligt att även personen manipulerar dig, men det kan ingen av oss veta vad personen tänker, du däremot erkänner ju här vad du egentligen tänker svart på vitt.
    Vad vill jag få hen att tro?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-28 20:55:36 följande:
    Precis! Ts utgav sig för någon som gillar att uppvakta i början för att snärja sin partner. Utgår faktiskt från att ts är en man då jag har svårt att se en kvinna inleda en relation med den typen av ekonomiskt uppvaktande. Nu när ts varit i relationen ett tag har han blivit snål. Inte ens mer jämställd utan snål då det går månader utan att han vill betala. Ts kvinna trodde hon träffat en man som är lite mer traditionell, som uppvaktar och inte har något emot att betala då han tjänar så mycket mer. Nu är hon förvirrad när han över tid förändrats. Hade dumpat. Inte för att jag någonsin hade förväntat mig att någon skulle betala för mig men om den vaggade in mig i de rollerna för att höja sig själv, bli sedd som en generös och traditionell man för att sen tvärvända. Nä läskigt beteende. Vem är han egentligen? 

Absolut inte. Jag gillar att uppvakta och hade antagligen fortsatt med det om det inte blivit det underförstådda att det förväntas att jag ska betala för allt möjligt.

Hur är jag snål för att jag inte vill bekosta hens leverne? Vem, som du inte lever med, betalar du för? Ingen? Snålt av dig.

• Anonym (Hur?)

Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...

• Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 21:23:17 följande:
    Vad bidrar du med i det här förhållandet? Personen har varit ett enormt stöd för dig, vad gör du för stora uppoffringar för att stötta den?
    Massor och jag är ett lika stort emotionellt stöd tillbaka.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-28 21:20:47 följande:
    Men kan det inte bara vara att hon beklagar sig för det är jobbigt, utan förväntningar på dig?
    Nej, vid det här laget känner jag igen skillnaden.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-03-03 11:05:00 följande:
    Fast TS verkar inte tro att personen ?oroar sig? så varför ska TS låtsas? Varför ska TS ställa de frågorna när TS redan är övertygad om vad personen vill? TS är övertygad om att denna person vill utnyttja med dåliga avsikter och därför ger hintar. Tycker det är både oärligt och tramsigt att hålla på att spela spel, om TS är så säker på att personen gör avsiktligt fel så säg ifrån, skaffa lite ryggrad och var ärlig och säg lägg av med det där nu! Jag är inte din personliga bankomat.
    Det där är du som läser in. Jag har aldrig sagt att jag tror hen har dåliga avsikter. Däremot en skev bild av pengar och inte verkar tycka att det är en stor sak när jag "har råd".

Ryggrad har jag så det räcker och blir över, men jag har också takt, empati och sympati nog att förstå hens sida av det, men det är inte synonymt med att jag tänker underhålla den.
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard