• Anonym (Anonym)

Spegling på gym

Hur mycket tid spenderar ni på att spegla er på gymmet?
    Vad fyller det främst för funktion? 

Jag speglar mig väldigt sällan. Utan är väldigt fokuserad på träningen.

Men ser många, speciellt män, som gärna speglar sig länge i alla vinklar en stor del av passet. Funderat lite på fenomenet.
    Speglar sig höger, vänster, sida, bak. Både under pass och i paus.Länge.
    Många lutar sig fram och speglar sig i ansiktet. Så det är nog inte enbart muskelbygg det handlar om. 
    Vissa blir irriterade när dom blir störda i sin spegling.
    Det är en privat handling, till allmän beskådan helt klart.

Knasig tråd kanske. Men det slog mig idag när jag tränade att det verkligen är ett fenomen.

• Svar på tråden Spegling på gym
  • Anonym (Tjejen)

Speglarna är till för att se att man gör rätt. Jag har svårt att vara utan speglar eftersom jag är så van vid att använda dom. Är inte så att jag tittar på mitt ansikte utan så att jag har rätt form, vill lyfta tungt utan skador.

• Anonym (R)

All tid. Har ingen spegel hemma.

• Anonym (?)

Jag förstår inte varför man fokuserar så mycket på vad andra gör istället för att fokusera på sin egna träning. Hur stör det dig att folk speglar sig? Jag speglar mig, man får en pump av sina muskler när man gymmar och det är nice att titta i spegeln och se sina resultat, det kan man ändå få unna sig eller?

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 08:37:48 följande:

Jag förstår inte varför man fokuserar så mycket på vad andra gör istället för att fokusera på sin egna träning. Hur stör det dig att folk speglar sig? Jag speglar mig, man får en pump av sina muskler när man gymmar och det är nice att titta i spegeln och se sina resultat, det kan man ändå få unna sig eller?

Låter som dålig självkänsla tyvärr att bry sig om hur andra gör ja. Men visst är väl gym en plats med många som behöver boosten av att känna av att dom duger utseendemässigt, kan vara rätt självcentrerat. Men alla gör ju som dom vill.

Ts, du väljer själv vad du vill få ut av tiden på gymmet, tänk över varför du är där.
  • Anonym (stella)

Jag speglar mig bara för att se att jag är rak i kroppen och har rätt vinkel osv.

Annars skiter jag fullständigt i hur jag ser ut eller hur andra ser ut. 

• Anonym (Träna på)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 08:37:48 följande:

Vem har sagt att TS stör sig på det? Kanske bara var nyfiken på vad speglarna fyller för syfte för olika personer? Själv ser jag dom som ett träningsredskap.
    För att se att man gör övningarna rätt, och för att kunna se sina resultat bättre, eftersom dom är större än dom man normalt sett har hemma.
  • Anonym (Träna på)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-28 09:28:45 följande:
    Låter som dålig självkänsla tyvärr att bry sig om hur andra gör ja. Men visst är väl gym en plats med många som behöver boosten av att känna av att dom duger utseendemässigt, kan vara rätt självcentrerat. Men alla gör ju som dom vill.

Ts, du väljer själv vad du vill få ut av tiden på gymmet, tänk över varför du är där.

Har man ett intresse för träning, kanske man intresserar sig för vad andra gör? För att lära sig mer själv. 

Vet inte riktigt vad TS självkänsla skulle ha med denna tråden att göra. Det är nog svårt att avgöra utan att ens veta vem TS är?

• Anonym (Träna på)
    Anonym (Träna på) skrev 2025-03-02 01:21:09 följande:
    Vem har sagt att TS stör sig på det? Kanske bara var nyfiken på vad speglarna fyller för syfte för olika personer? Själv ser jag dom som ett träningsredskap.
    För att se att man gör övningarna rätt, och för att kunna se sina resultat bättre, eftersom dom är större än dom man normalt sett har hemma.
    Sedan förekommer det väl också en del inom tävlingar.
  • PH76

Som andra redan skrivit så bör man använda speglarna för att se till att man gör rätt.

• Studentpappa

Dom är ju till för att kunna ögonknulla dig själv Cool

Jag har inte varit på ett gym som har speglar på över tio år, och har aldrig saknat det för att kunna lyfta "rätt". 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Typ)

Om TS varit en man som noterat att kvinnor speglar sig mkt så skulle svaret vara: Sluta glo på kvinnorna och sköt ditt.

• PH76
    Studentpappa skrev 2025-03-02 06:23:51 följande:

Dom är ju till för att kunna ögonknulla dig själv Cool

Jag har inte varit på ett gym som har speglar på över tio år, och har aldrig saknat det för att kunna lyfta "rätt". 

Du kanske lyfter för lätt Tungan ute

Skämt åsido, det är väldigt bra om man lyfter tungt för att undvika skador, det går givetvis att köra utan men speglar förenklar.
  • Anonym (En tjej)

Om jag speglar mig är det för att kolla att jag utför rörelsen korrekt. Dansar dessutom och där har man ofta nytta av spegeln på samma sätt. 

• Studentpappa
    PH76 skrev 2025-03-02 10:21:19 följande:
    Du kanske lyfter för lätt Tungan ute

Skämt åsido, det är väldigt bra om man lyfter tungt för att undvika skador, det går givetvis att köra utan men speglar förenklar.
    Så kan det säkert vara, lyfter inte ens som en halv Thor.

Men jag ser faktiskt inte behovet av speglar när du kör tungt, i mark, då kollar du framåt, eller menar du att du markar tungt och kollar snett åt sidan? Böj, inget behov av speglar, bänk inget behov, frivändning inget behov, ryck, inget behov. 

Bicepscurl, mmm här kommer behovet... ;)
  • PH76
    Studentpappa skrev 2025-03-03 20:19:04 följande:
    Så kan det säkert vara, lyfter inte ens som en halv Thor.

Men jag ser faktiskt inte behovet av speglar när du kör tungt, i mark, då kollar du framåt, eller menar du att du markar tungt och kollar snett åt sidan? Böj, inget behov av speglar, bänk inget behov, frivändning inget behov, ryck, inget behov. 

Bicepscurl, mmm här kommer behovet... ;)
    Nä det kan dag hålla med om, men vissa axel, rygg, och biceps/triceps övningar. Även vissa dragövningar för bröst så är det hjälpsamt.
  • Studentpappa
    PH76 skrev 2025-03-03 20:46:57 följande:
    Nä det kan dag hålla med om, men vissa axel, rygg, och biceps/triceps övningar. Även vissa dragövningar för bröst så är det hjälpsamt.
    Ja så kan det säkert vara, jag kör mest fria vikter med stång på en plattform och då har man inte mycket nytta av speglar. Eller så är jag bara van att klara mig utan. 
Svar på tråden Spegling på gym