Inlägg från: Anonym (Bellissimo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bellissimo)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Som förälder till ett barn med adhd saknar jag verkligen kompetens om detta i skolan! Det lärarna kan verkar de har fattat genom att prova sig fram, inte genom utbildning. Mitt barns skola har också vägrat koppla in specialpedagog eftersom barnet inte har inlärningssvårigheter. 

Vår erfarenhet är att det funnits stor vilja att hjälpa, men kunskaperna saknas. Och de är inte heller villiga att lägga resurser på ett barn som blir godkänd oavsett vad de gör eftersom barnets begåvning kompenserar lärarnas misstag. 

Och bara en påminnelse - det är långt ifrån alla barn med adhd som är bråkiga. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 21:02:52 följande:

Det finns besvärliga och kortsynta lärare. En del är utarbetade. Detsamma gäller föräldrar. Och så motsatsen förstås!

Svårigheterna uppkommer när det inte är samsyn mellan skolan och föräldrar/vårdnadshavare. Man kan inte säga att skolan eller föräldrarna alltid har rätt.

Ibland behöver någon mer objektiv komma in i situationen och se vad det hela kan röra sig om, när det uppkommit låsningar. Kanske finns det någon specialpedagog eller annan från elevhälsan, gärna centralt, som kan hjälpa till. 

Det finns föräkdrar som exempelvis är övertygade om att varje skoluppgift måste vara rolig för att barnet ska förmå sig att arbeta med den. Medan vissa lärare överdriver ett barns beteende, för att de önskar att eleven ska börja i en liten grupp istället. Det är då det är bra med någon som kommer in lite utifrån.

Allt kan så klart inte vara roligt, men en del barn med adhd har mycket stora svårigheter med det som kallas exekutiva funktioner - att sätta igång och behålla fokus. Lägg till att dessa barn ofta är konstant utmattade eftersom skolan är en plats full med intryck som deras hjärnor inte orkar hantera. Och när man är trött är det ju ännu svårare att göra det man är dålig på. 

Jag tror att de allra flesta föräldrar vill att deras barn ska få de bästa förutsättningarna. Om man då har ett barn som gör av med 90% av sin energi bara för att lyckas påbörja arbetet med en skolupgift och på grund av det inte orkar lära sig det som uppgiften innehåller, ja, då vill man att uppgifterna så långt som möjligt görs roliga så att barnet kan lägga sin energi på skolämnet istället för på att klara sätta sig vid bordet och börja. 

Det här är en del av att ha adhd som jag tycker är jättesvårt att förstå och det driver mig som förälder till vansinne ibland. Men det är tydligt på mitt barn att det inte har med vilja att göra (hen vill ha höga betyg) utan med förmåga. Med vissa uppgifter blir det en total låsning. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 21:19:47 följande:
    Wow tänk om lärare kom hem till barn som mådde dåligt i Sverige ! Det skulle man ju tagit vara på som förälder. 
    Ja! Det hade varit underbart! Vi undervisar till stor del vårt barn hemma, men det är ju egentligen inte lagligt och det märks att skolan inte vill uppmuntra det. Men så länge skolan inte kan utforma undervisning och skolmiljö som mitt barn klarar så är det ju enda sättet för hen att hänga med i skolarbetet. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 22:03:18 följande:
    Det kan man verkligen säga. Hon kunde inte få upp honom ur sängen så två lärare gjorde hembesök varje morgon enbart för att väcka honom.

Det här utkristalliserades till att hon tyckte det var så jobbigt att hon i stället lät honom spela tv-spel på dagarna ("hemskolade") Inget föräldraskap

Det här låter ju som en mamma som inte klarade situationen, men jag vill vifta lite med varningsflagg för det här med att diskvalificera föräldrar när utomstående lyckas få barn att göra det som är svårt.

Ibland är det bra och man kan använda det för att få viktiga saker gjorda, men utgår jag från mina erfarenheter så får det arbetssättet ofta resultatet att barnet gör något som hen mår dåligt av (för hen vågar inte säga emot den utomstående) och kollapsar totalt efteråt. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 22:12:13 följande:

Vad menar du? Ibland kan möten mellan lärare, administrationen och föräldrar skapas. Konsekvenser för barnens dåliga uppträdande. Ibland kanske avstängning en period krävs. Det är som sagt inte skolans uppgift att uppfostra elever. Det är skolans uppgift att implementera konsekvenser. Man kan applicera detta på den verkliga världen. Sköter du dig inte på ditt jobb så blir du av med det, eller får reprimander. Sköter du dig inte i din vänskapskrets så blir du av med den eller får reprimander.

Det är genom kärleksfull uppfostran med konsekvenser och uppmuntran som barnet förstår hur den verkliga världen och skolan fungerar. I mitt barns skola får de signera ett avtal som förklarar uppföranderegler och konsekvenser. Vi har gått igenom den tillsammans. 

Fast om man ska göra en jämförelse med arbetslivet är det väl snarare så att om man mår så dåligt som de här barnen ofta gör så blir man sjukskriven. Arbetsgivaren har rehabansvar. Man kan få rätt till lönebidrag eller liknande. Men barn har skolplikt och inte på långa vägar samma rättigheter som vuxna. 

För många år sedan hörde jag en intervju med en kvinna med adhd som berättade om sin barndom. Hon sa att varje morgon bestämde hon sig för att idag skulle hon sköta sig, inte prata rakt ut, inte göra förbjudna saker mm. Men varje kväll kunde hon konstatera att hon misslyckats en gång till. Jag brukar tänka på henne när mitt barn berättar om barn i klassen som stör. Det är inte ok att vi vuxna tvingar barn in i situationer som de omöjligt kan klara. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (,) skrev 2025-03-01 22:29:29 följande:
    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?Varför skulle föräldrar vägra utreda sitt barn?
    De vill inte att barnen ska få en negativ stämpel. En del människor bemöter folk med npf-diagnos dåligt bara på grund av diagnosen. Man stängs ute från vissa yrken och behöver göra en extra prövning för att ta körkort. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 22:36:20 följande:

Att inte vara nyfiken, skapa en god relation och vägleda barnen ledeVissa elever har skrämts till lydnad men sitter bara och är skräckslagna och tänker, hoppas inte läraren märker mig, så jag inte blir utskälld eller utskämd inför hela klassen. Det där med ordning, får man nog fundera på. Lär sig eleverna, mår dom bra? Ett tyst klassrum är nödvändigtvis inget bra klassrum. 

Ja. Jag har stött på den inställningen hos Socialtjänsten, som vi hade kontakt med en period. De körde helt och hållet med att tvinga barnet (visst våld var inte främmande för dem) till normalt beteende istället för att fråga sig hur barnet mådde och vad skolan kunde ändra för att barnet skulle klara att vara där. Så länge barnet satt i skolbönken var soc nöjda. Att barnet mådde fruktansvärt dåligt av det brydde de sig inte om. 

Du kanske kan köra lite kurser med soc också?! 

• Anonym (Bellissimo)

Angående om det är medicin eller pedagogik som behövs skulle jag säga, båda. Psykiatrisk undersökning behövs för att kolla vad som orsakar problemen. Är det någon funktionsnedsättning, personlighetsstörning, fobier, brister i föräldraskap eller kanske obearbetat trauma som ligger bakom beteendet? Med utgångspunkt från vad psykiatrin kommer fram till kan skolan tillsammans med dem ta fram en handlingsplan. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-02 09:05:21 följande:

När jag gick i skolan satt vi i bänkrader och i bänkarna hade vi pennor och böcker.  När jag följde med mina barn till skolan slogs jag av vilken oordning det hela tiden var i klassen och det var pga hur lärarna organiserade undervisningen och på grund av bristen på riktiga skolbänkar. 

Samling varje morgon skulle ske sittande på golvet, alltid var det någon som petade på någon och så blev det oro och kanske bråk. Sen när de jobbade hade de inget material eftersom de inte hade skolbänkar utan vanliga bord. Materialet förvarades i skåp vid väggarna, så de första tio minuterna skulle barnen springa runt och hämta böcker , pennor och annat material. Med stoj och bråk förstås.För barn med koncentrationssvårigheter tog detta massa kapacitet och de hann knappt starta upp med uppgiften innan lektionen var över. Lektionerna var korta , enligt lärarna orkade inte eleverna så länge.

Inför riktiga skolbänkar igen. 

Detta! 

Jag vet en skola där man köpte bord och stolar med hjul för att lärarna lätt skulle kunna möblera om jätteofta. Fullkomlig katastrof för många med adhd och/eller autism. Ska man bedriva skola på det viset, och som du beskriver, behöver man ha särskilda skolor för barn med koncentrationssvårigheter och oro. 

Grundproblemet är ju lärarutbildningen som inte innehåller tillräckligt om tex adhd och autism. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 09:13:26 följande:
    När man väl fått kunskap om ADHD och Autism behöver man ju även strategier för hur man undervisar. Vad kan man göra istället. Bara fakta om diagnoser men utan strategier i övrigt behöver inte vara en större hjälp. 
    Ja, det menade jag skulle ingå. :) 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?