Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 21:02:52 följande:
Det finns besvärliga och kortsynta lärare. En del är utarbetade. Detsamma gäller föräldrar. Och så motsatsen förstås!
Svårigheterna uppkommer när det inte är samsyn mellan skolan och föräldrar/vårdnadshavare. Man kan inte säga att skolan eller föräldrarna alltid har rätt.
Ibland behöver någon mer objektiv komma in i situationen och se vad det hela kan röra sig om, när det uppkommit låsningar. Kanske finns det någon specialpedagog eller annan från elevhälsan, gärna centralt, som kan hjälpa till.
Det finns föräkdrar som exempelvis är övertygade om att varje skoluppgift måste vara rolig för att barnet ska förmå sig att arbeta med den. Medan vissa lärare överdriver ett barns beteende, för att de önskar att eleven ska börja i en liten grupp istället. Det är då det är bra med någon som kommer in lite utifrån.
Allt kan så klart inte vara roligt, men en del barn med adhd har mycket stora svårigheter med det som kallas exekutiva funktioner - att sätta igång och behålla fokus. Lägg till att dessa barn ofta är konstant utmattade eftersom skolan är en plats full med intryck som deras hjärnor inte orkar hantera. Och när man är trött är det ju ännu svårare att göra det man är dålig på.
Jag tror att de allra flesta föräldrar vill att deras barn ska få de bästa förutsättningarna. Om man då har ett barn som gör av med 90% av sin energi bara för att lyckas påbörja arbetet med en skolupgift och på grund av det inte orkar lära sig det som uppgiften innehåller, ja, då vill man att uppgifterna så långt som möjligt görs roliga så att barnet kan lägga sin energi på skolämnet istället för på att klara sätta sig vid bordet och börja.
Det här är en del av att ha adhd som jag tycker är jättesvårt att förstå och det driver mig som förälder till vansinne ibland. Men det är tydligt på mitt barn att det inte har med vilja att göra (hen vill ha höga betyg) utan med förmåga. Med vissa uppgifter blir det en total låsning.