Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
Självklart skulle psykiatrin kunna behövas. Men inte alltid. Ett klassrum där 15 av 20 elever agerar kaotiskt så är det orimligt att alla dessa har en psykiatrisk problematik. Därför ska skolan agera med att stötta läraren eller så borde läraren helt enkelt inte få vara lärare om det finns så stora brister i lärarens ledaregenskaper, så det inte funkar.
När jag träffat lärare och elever i den här typen av klassrum så har det snabbt visat sig att det faktiskt inte är något större problem med eleverna när jag själv gått in? Så det beror på vilka svårigheter som finns. Plus att specialistpsykiatrin som BUP är har flera månaders väntetid (om man inte är högprioriterad och har omfattande problem) och sedan tar en utredning några månader också. Så skolan behöver oavsett agera, det är inte okej för en elev att missa flera år av sin skolgång för att man lägger över ansvaret på sjukvården.
Helt klart. Jag tänker som du. :)
Min ingång i ämnet präglas av att jag har ett barn med konstaterade funktionsnedsättningar, så jag ser det från den synvinkeln.
Ja, köerna på BUP är ett sorgligt kapitel. Själva utredningen tog dock bara tre, fyra veckor i vårt fall.