Inlägg från: Anonym (Bellissimo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bellissimo)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 09:11:36 följande:

    Självklart skulle psykiatrin kunna behövas. Men inte alltid. Ett klassrum där 15 av 20 elever agerar kaotiskt så är det orimligt att alla dessa har en psykiatrisk problematik. Därför ska skolan agera med att stötta läraren eller så borde läraren helt enkelt inte få vara lärare om det finns så stora brister i lärarens ledaregenskaper,  så det inte funkar. 


    När jag träffat lärare och elever i den här typen av klassrum så har det snabbt visat sig att det faktiskt inte är något större problem med eleverna när jag själv gått in? Så det beror på vilka svårigheter som finns. Plus att specialistpsykiatrin som BUP är har flera månaders väntetid (om man inte är högprioriterad och har omfattande problem) och sedan tar en utredning några månader också. Så skolan behöver oavsett agera, det är inte okej för en elev att missa flera år av sin skolgång för att man lägger över ansvaret på sjukvården. 


    Helt klart. Jag tänker som du. :)
    Min ingång i ämnet präglas av att jag har ett barn med konstaterade funktionsnedsättningar, så jag ser det från den synvinkeln. 


    Ja, köerna på BUP är ett sorgligt kapitel. Själva utredningen tog dock bara tre, fyra veckor i vårt fall. 

  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 09:21:29 följande:
    Det blir i sådana fall en väldigt lång kurs på flera år. Det är väldigt lite innehåll i varje kurs. 
    Det tror jag inte behövs. Får man en grundläggande förklaring till hur den typen av hjärna fungerar och några konkreta exempel så kan de flesta klura ut mycket själva, och specialpedagogen finns ju för rådgivning. Om lärarna har det grundläggande så tror jag att samarbetet lärare/specialpedagog kan bli mer effektivt. 
  • Anonym (Bellissimo)

    Ja, alltså. Jag håller ju med dig, TS. :) 

  • Anonym (Bellissimo)
    Tyra myra skrev 2025-03-02 13:01:24 följande:

    En liten undran. Vart tog speciallärarna vägen?

    Dessa högst professionella och dedicerade lärare, gjorde underverk med stökiga elever på min tid som elev i grundskolan. 


    En del skolor verkar ha sparat in på det. I de skolor mitt barn går i har de däremot funnits. I första skolan jobbade hon mest med att stötta lärarna. Hon satt til exempel med när vi hade möten föräldrar + skola. 


    Sen bytte barnet stadium och därmed skola och på nästa ställe vägrar de koppla in specialpedagog eftersom mitt barn inte har inlärningsproblem, ?bara? adhd. Så där sätter de bara in den resursen om eleverna riskerar ett F. Mitt barn skulle sannolikt få A-C i alla ämnen om de undrvisade på rätt sätt, men hen får nu många D istället. Skittrist. 

    Jag vet att speciallärare och specialpedagog inte är exakt samma sak, men det verkar som att de ofta har liknande arbetsuppgifter. 

  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Miljön) skrev 2025-03-02 19:51:41 följande:

    De flesta skolor har väldigt dålig arbetsmiljö.
    dålig belysning, otillräcklig ventilation, inte ljudanpassat. 
    Stora klassser.

    fritidshemmen har också för små lokaler och för hög ljudvolym. 

    Sen ska man ut på rast, då pumpar de på jättehög musik så barnen ska röra på sig. Det kanske har fördelar att barnen rör mer på sig men när ska de få lite återhämtning? 


    jag har också förstått att skolan inte vill göra abpassningar för barn som inte har diagnos? Man kan vara ljuskänslig utan att ha NPF, man kan vara introvert, eller ha mkt energi. 


    skolorna kommer inte bli bättre med alla neddragningar samt att ingen vill bli lärare längre


    Båda mina barn har varit övertygade om att de fått hörselskador på grund av musik på hög volym på fritids, raster och idrottslektioner. (det har de inte, men det säger nåt om hur jobbigt det är för dem) 

    Jag var med en dag i skolan och det gick inte att prata normalt på skolgården pga den höga volymen. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:06:03 följande:
    Det får de redan.

    Den här tråden är oerhört naiv.
    Nej, det har väl nyligen bestämts att det ska ingå i alla lärarutbildningar, men det dröjer flera år innan de studenterna kommer ut i skolorna och då finns det fortfarande en massa lärare kvar som saknar utbildning i det här. Det skulle behövas en nationell utbildningsinsats, typ ett npf-lärarlyft. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:09:24 följande:
    Om ditt barn mår dåligt ska du i första hand fundera på vad du kan göra.

    Så typiskt svenskt att förvänta sig att deras problem ska lösas av staten och samhället.

    Mitt barn mår dåligt av skolmiljön. Jag tog hen till vården för tre år sedan och jobbar sedan dess tillsammans med dem med tex kbt. Vård och hem jobbar bra ihop men det kan inte bli bra för mitt barn så länge inte skolan gör sin del.


    Det jag kan göra är att försöka förmå skolan att göra de anpassningar som mitt barn har laglig rätt till. Vi har försökt förklara vad som skulle behövas, men, som sagt, de saknar kunskaper om npf och förstår inte riktigt, även om de vill väl. Nu ska BUP gå in och försöka få dem att förstå, så vi har ändå lite hopp om ljusning. De ska skicka dit en psykolog och en specialpedagog som ska prata med lärare och rektor. 

  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:15:59 följande:
    Du har ingen koll. Att det inte ingått i grundutbildningen betyder inte att lärarna saknar kunskap. Det finns få ämnen som lärarna kompetensutvecklas i så ofta som i NPF. Kompetensutveckling av lärare a sker kontinuerligt och löpande.
    Tyvärr syns inte det i verksamheten. Vi är många med npf-barn som kan vittna om det. Många tror tex fortfarande att adhd barn är stökiga och autister inte har kompisar. 
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:25:25 följande:
    Det är en annan fråga.

    Det handlar i grunden mycket om relation. Därför en totalt outbildad kan få bättre resultat med en NPF elev än en förstelärare, även om kompetensen hjälper är den långt ifrån en garanti att lyckas.

    Ja och nej. Mitt barn har jättefin relation till sin lärare, de tycker verkligen om varandra, men läraren förstår inte vad mitt barn behöver utan behöver råd från vården om det. Precis som vi föräldrar också har fått. En del barn är rätt komplicerade att få rätsida på, helt enkelt. Då behöver hem, skola och vård samarbeta. Alla kompetenser behövs. 


    I ett annat samhälle hade de här barnen fått utveckla sina starka sidor, men i Sverige har vi skolplikt och då måste man hitta sätt för barnen att överleva (bokstavligen) skolan. Mitt barn ligger i det övre spannet av begåvning, bitvis på gräns till särbegåvning, men pga hur skolan ser ut är vårt mål nu att hen ska överleva skolan utan svårare bestående men och bli godkänd i alla ämnen. 


  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:27:36 följande:
    Det är ditt jobb som förälder att förbereda ditt barn på ett sådant sätt att det inte mår dåligt av skolmiljön. Eller i alla fall tillräckligt ok för att faktiskt gå dit.
    Det här är lika intelligent som att säga att mobbade barns föräldrar ska förbereda sitt barn så att det inte mår dåligt av att bli spolad i toan varje eftermiddag. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?