• AndreaBD

5-åring med misstänkt neuropsykiatrisk diagnos...

Det låter som kombinationen ADHD och trotssyndrom. Där måste man vara försiktig att det inte går åt fel håll, framför allt i tonåren. Läs på lite om trotssyndrom (på engelska ODD, oppositional defiance disorder).

• AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2025-03-03 14:47:12 följande:
    Trotssyndrom i vuxen ålder kan utvecklas till personlighetsstörningar. Men ofta krävs det andra riskfaktorer också för att utlösa det. Bristande hemförhållanden, våld, övergrepp eller liknande. Något sådant förekommer inte hemma hos oss. 
    Anonym (Göran) skrev 2025-03-03 14:06:50 följande:

Så ska man ALDRIG resonera. Det är bara ett barn. Det betyder i praktiken att man inte agerar?

min barndomskompis hade ett barn som gjorde hemska saker och skrattade nöjt  när han gjorde det. 

Han tvingade hundarna att ligga inlindade i filtar. 

Han höll fast sin lillebror och täppte för munnen när brodern var förkyld. Han slog hundarna med kopplet. Idag är han 31 år. Han har det svårt idag.  Inget jobb går på bidrag.  Han är kriminell har inga sunda vänner.  

Jo, jag vet. Men, vad som händer sedan är ändå ett senare problem. Men du undrade vad det kan vara förutom ADHD och jag tycker - helt uppenbarligen trotssyndrom
  • AndreaBD
    Anonym (Ale) skrev 2025-03-04 19:02:47 följande:
    Trotssyndrom kan barnet ha,
    utan att det behöver vara svåra hemförhållanden. 

När det gäller diagnosen antisocial personlighet, som enbart personer över en viss ålder kan få, så finns där nästan alltid med svåra uppväxtförhållanden.
    Man tänker att svärigheterna beror på både medfödda egenskaper och brister i uppväxtmiljön. Men den diagnosen är inte detsamma som trotssyndrom. 
    Varför berättar du en massa saker för mig som jag vet - och som jag inte har sagt emot i mitt inlägg?
  • AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2025-03-04 21:49:59 följande:
    Kan ni ta denna diskussion om trotssyndrom och antisocial personlighetsstörning i en egen tråd?
    Jag hade inte tänkt diskutera det närmare med någon annan, utan bara ge dig ett svar på din fråga, vad det kan vara mer än ADHD. 
  • AndreaBD
    Anonym (Normal) skrev 2025-03-06 00:20:38 följande:

Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar på sikt. Lätt att tro när man tar ADHD medicin att alla mediciner är likadana men så är det inte, många mediciner är farliga på andra sätt. Jag har själv tagit ADHD medicin började när jag var 15 men har helt slutat nu då jag insåg att jag inte behövde det.

Självklart, om det fungerar så ta det! 

Sen är jag partisk för jag lider varje dag nu pga att jag prövade antidepressiva (sertralin) mot social ångest i 2 veckor ? trodde att det skulle vara ungefär som ADHD medicin och litade blint på läkaren som alla gånger tidigare ? stort misstag ? och nu sitter jag i båten med utsättningssymptom och en blek framtidsutsikt och drabbad skolgång. Därav kände jag mig nödgad att uppmana till försiktighet XD Även om det var off topic.

Det här du skriver om gäller inte ADHD-mediciner. Det gäller bara antidepressiva. Ville bara göra det tydligt. 
Svar på tråden 5-åring med misstänkt neuropsykiatrisk diagnos...