Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Vad händer i min kropp?

Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 09:11:29 följande:

den är gungande, som om man är på en båt. Svårt att fokusera och ta in omgivningen liksom. 

nej har egentligen inte testat någonting förutom bra kost, dricka mycket vatten, vitaminer och försöker ta mig ut i naturen. Men det är också svårt att orka ta sig ut när vardagen är så energikrävande för att yrseln är där konstant. Även av att gå ut i skogen. 

har du testat åksjuketabletter?

Ja exakt som jag!! men mitt kommer och går under dagen även om jag är ostabil hela tiden.
    Har blivit väldigt stel i benen av att hela tiden försöka hålla balansen. Känns även som drar lite ibland när jag sitter.
    ja, jag har testat. Det kan funka lite men inte så mycket.
    problemet är nog att man går runt och spänner sig.
    Även om jag är rädd att det är nåt farligt.
    Hur gör du för att klara att jobba?
    Bara att gå till tandläkaren och liksom känna sig instängd skapar panik. Jag var en tuff person innan. Bodde till och med utomlands själv!
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 14:48:39 följande:

B?Leukocyter 

B?Erytrocyter 

B?Hemoglobin (Hb) 

B?EVF 

B?MCV 

Erc(B)?MCH 

B?Trombocyter 

jag testades för dessa förra veckan, och ligger inom normalvärden. 

är det något annat jag borde testa gällande anemi?

väntar in fler provsvar; vet inte riktigt vad som testades. mest vitaminer tror jag. 

Jag testades också för många år sedan för allt möjligt och inget hittades. Nåt var lite förhöjt. Tror det var mcv. Men det var ingen fara sa de. Bör nog gå och kolla igen nu några år senare. 
    ska bli intressant se vad du får för svar.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 16:23:48 följande:
    Jag hoppas ju verkligen dom hittar något, hade varit så skönt att få veta orsaken.

när testades du sist?

En stor anledning till att jag inte berättar för folk i min omgivning längre är för att dom typ blir "sura" på mig. Och tycker att jag inte är hård nog mot läkarna, att jag ska gå dit och begära att bli fortsatt undersökt. Som att det vore min uppgift ? Jag vet ju liksom inte ens vad jag ska be dom kolla? Det är ju inte jag som är läkare. 🤷🏼?♀️

Ja det hade det verkligen varit! 
    men hur ser man ms och sånt? Jag tänker inte ta ryggmärgsprov. Kanske man skulle röntgat hjärnan?
    men jag vill inte be om det.
    Håller med. Man vill inte att folk är på en.
    Det var många år sedan jag testades. Gick dock åter för 2 år sedan då jag började få hjärtklappning. Det la sig när jag slutade vara rädd för det, Nu känner jag bara hjärtrusningar och dubbelslag vid hormonförändringar.
    Därför tror jag yrseln lägger sig när vi slutar vara rädda för den. Det är obalans i kroppen av stress och oro tror jag. Spänningsyrsel och ångest som det skapat.
    Jag har börjat bli arg på min yrsel och säger nej du bestämmer inte över mig. Sen gör jag saker ändå. Och det känns faktist bättre! Men det är lättare sagt än gjort!
    Man ska utsätta sig för den och se att inget händer!

• Anonym (Ida)
    Anonym (Kork) skrev 2025-03-11 18:58:14 följande:

Kan tro det jag som skapat tråden, förutom att jag är kille. Har alla dessa symtom. Men jobbigaste just nu om jag ska rangordna är huvudvärken, ostadighetskänsla när jag går. Hatar skiten.
    Har gjort alla basic test på vc flertal gånger. Inget visar något konstigt och inget fel i skallen eller rygg har ju ct o mri.
    Enda som hjälpt mig är botox. Men det håller typ bara r månsnder.

Ja allt det här hör ihop.
    spända muskler som inte kan slappna av.
    jag känner en som också tar botox mot smärtan. Det är det enda som hjälper när det gått så långt.
    Jag har också haft besvär med spänningshuvudvärk. Det började så för mig. Det tog mig 1,5 år av kronisk spänningshuvudvärk sedan försvann det och återkommer bara vid mens eller stress. Så det går att bli av med.
    Det som hjälpte mig var dock just det faktum att slappna av. oftast är det ju just det man inte kan.
    Jsg lyckades eftersom jag blev gravid och slutade jobba på 2 år. Då släppte alla mina spänningar. När jag sedan började jobba återkom dom men nu med andra symtom som värk i kroppen på olika ställen, hjärtrusningar, illamående och yrsel.
    Tar du ssri tabletter?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 18:45:03 följande:

Tror ms syns vid mr röntgen och ryggmärgsprov. Jag vet att en av läkarna jag gick till ville skicka mig och röntga hjärnan, men hade precis blivit gravid då. och då fick jag inte göra det. 

alltså ja, tror också på det att man kanske skapar lite själv. Men jag mår helt ärligt dåligt varje dag på jobbet, och det blir aldrig bättre trots att jag utsätter mig varje dag. 

men tänkte på ditt mcv prov som var lite förhöjt. fick fram att det orsakas oftast av folat och b12 brist. 

jag har ju 2 gånger i mitt liv haft brist på folat. och vad jag läst mig till har b12 väldigt lika symptom som ms. Så kanske de är något på det spåret? 

Ja, men det kollades upp för det var det som misstänktes. Men det var det inte så då undrade hon om jag drack för mycket alkohol.😂 och jag dricker typ aldrig.
    Det utreddes inte vidare, det var så lite. Men jag googlade såklart och hittade nånstans att det kunde tyda på reumatiska sjukdomar eller nåt sånt så då var jag övertygad att jag har nåt sånt i kroppen.
    Min mamma har också ont i nacke och problem med muskler och även min bror!! Men de har inte samma symtom som mig som gungande yrsel. De har mer värk. Men det kan yttra sig olika läste jag.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Kork) skrev 2025-03-11 21:32:59 följande:
    Har du testat utesluta gluten?
    Nej skulle det kunna hjälpa tror du?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 18:45:03 följande:

Tror ms syns vid mr röntgen och ryggmärgsprov. Jag vet att en av läkarna jag gick till ville skicka mig och röntga hjärnan, men hade precis blivit gravid då. och då fick jag inte göra det. 

alltså ja, tror också på det att man kanske skapar lite själv. Men jag mår helt ärligt dåligt varje dag på jobbet, och det blir aldrig bättre trots att jag utsätter mig varje dag. 

men tänkte på ditt mcv prov som var lite förhöjt. fick fram att det orsakas oftast av folat och b12 brist. 

jag har ju 2 gånger i mitt liv haft brist på folat. och vad jag läst mig till har b12 väldigt lika symptom som ms. Så kanske de är något på det spåret? 

Har du fått några provsvar ännu? Hur går det för dig?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-13 20:23:56 följande:
    Haha tar tillbaka det jag skrev; googlade lite mer och de kunde visst tillföra lite konstigheter med kroppen.
    men tror ändå inte att jag mår såhär pga det, har bara ätit b12 i kanske 6 månader. och har ju mått såhär i flera år.
    men ska självklart sluta äta det nu 😂

Hej!
    oj det var högt! Beror nog på att du ätit vitaminer ja.
    kollade igenom mina gamla provsvar från nåt år sedan och det som var bara lite avvikande var b- monocyter som var lite förhöjt vilket kunde bero på reumatiska sjukdomar läste jag!
    sedan eosenofila gransulater var lite lågt!
    mitt ts värde låg på 1,1 så var ganska lågt ändå.
    annars mår jag väl ok men ännu väldigt ostadig.
    fattar inte varför det känns som marken sjunker ibland.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-14 05:26:05 följande:

Men inga prover ni undersökte vidare på?

jag är också konstant ostadig, de verkligen fruktansvärt. Men har nog aldrig upplevt att det känns som marken sjunker ibland. Måste vara jätteobehagligt /:

Nej inget mer kollades vidare.
    Ja, jätteobehagligt att vissa steg känns liksom mjuka. Tror det har med spänningen i benen att göra.
    Det kom först för 8 månader sedan och det var värre i början. Konstigt nog vänjer man sig vid allt. Kändes som svindel när kollade ner. Och hade svårt gå på vissa underlag. Läste det var så på spänningsyrsel. Har även suddig syn då och då och pulsen åker lätt upp för småsaker känner jag. Har även svårt för starka lysen. Har du också så?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-14 13:55:09 följande:

Så kan jag också känna om jag tex gått i skogen och sen kommer ut på asfalt, då kan det gunga till rejält. 

ja jag har också suddig syn ibland,  känner ofta hjärndimma och känner mig helt off och ofokuserad. Kan ibland inte ens skrolla på mobilen längre för det är som att hjärnan inte hänger med. 
    starka lysen har jag nog inte reagerat på. 

pulsen och hjärtklappningar var anledningen till att jag tog tag att gå till läkaren igen förra året.

man har ju googlat massor genom åren, och många symptom låter ju som ångest. 
    men jag tror inte jag har ångest, mådde verkligen bra innan yrseln kom. 

( har möjligtvis fått en del ångest av yrseln, men ångest tror jag absolut inte är grundorsaken i mitt fall) 

Alltså fattar inte hur lika vi är!! Allt detta stämmer på mig!! Ja så menar jag med olika underlag man går på.
    idag var det snö och det var jobbigt på nåt vis att gå på! Halt och mjukt. 
    Låter ju neurologiskt?
    Hur började allt för dig? För mig kom det över en natt.vaknade i en dimma med spänningshuvudvärk och lättare yrsel då. Men hade känt mig yr vid nåt tillfälle tidigare. Har också ofta hjärndimma.
    För mig var det också hjärtklappning som gjorde att jag sökte igen!! Vad konstigt!!
    Det måste vara stresshormoner!
    Tror också detta är ångest som det blivit av det men det var inte därför det började! 
    Till mig har många sagt att det beror på att jag stressandas. så öva på min andning är viktigt.
    Jag tycker det blir värre när jag tittar ner ibland. kiropraktorn sa att det var för jag var så spänd i nacken.
    Det gör ont bara jag trycker på vissa punkter så har många triggerpunkter. Har du också det?

Svar på tråden Vad händer i min kropp?