Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Vad händer i min kropp?

Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-23 06:37:20 följande:

Jag kom på en annan grej jag hade för 2-3 år sedan.
    det både syntes och kändes att det pulserade mellan revbenen, högst upp på magen typ om du förstår. 
    min läkare sa att det var för jag är så smal. Men de kom bara från en dag till en annan, men det försvann när jag blev gravid och har inte kommit tillbaka heller. 
    har du haft så?

jag letar dock inte symptom, jag försöker åka till jobbet med inställningen att det här är en ny dag, kanske den blir bra. 

men jag kan känna i bilen på vägen till jobbet redan att jag ibland har hjärndimma, är dåsig eller yrslig. och då vet jag att det kommer inte vara en bra dag. 

Det känner jag inte igen. Men jag har ju som sagt haft ont vid revbenen.
    vad bra att du har den inställningen! önskar jag kunde ha det. För mig är det tvärtom. Jag är orolig redan på morgonen att det ska bli en jobbig dag och blir överaskad och glad om det blir en bra dag!
    För det mesta har jag redan ont i nacken och känner mig ostadig redan på morgonen. Och den där dåsigheten är så jobbig! Morgonen är värst sen blir det oftast bättre under eftermiddagen. Hur klarar du hela dagarna på jobbet?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-24 06:12:54 följande:

Jag har inte så mycket problem med smärta längre i nacke och huvud, bara i ryggen. Men jag kan absolut känna mig ostadig så fort jag reser mig ur sängen.
    För mig har det ändrats, förut var det morgonen men nu känns det som eftermiddagarna är värst. Och ju längre in på veckan man kommer. 

alltså nu för tiden klarar jag knappt av jobbet, det är två gånger senaste månaden som jag varit såååå nära på att bryta ihop under arbetstid. 
    men på något sätt så lyckas man ta sig dit ändå, men det är en ständig kamp. 

hur klarar du dagarna på jobbet? 

Ja precis så känns det. Hur ska jag klara denna dag. Jag får nog gå hem, men på nåt vis gör man det ändå som du säger. Väl hemma känns det lite bättre tycker jag. Fast den gungande yrseln kommer ändå. värst när jag tittar ner. Då kan jag nästan få svindel. Benen värker och känns liksom ansträngande att bara gå! Känns som när det värker i kroppen när man är sjuk och har feber! Har liksom svårt att ha orken att gå och stå hela dagen. Så känns det i benen på mig nu. Känner du också så illa i benen? Har hittat jätteömma punkter när jag trycker längst ner på ryggen över skinkorna mest på ena sidan. 
    Jag vet inte hur jag klarar dagarna, men det som hjälper mig är att smörja mig med kylspray med pepparmint i. Det får musklerna att slappna av. Det tar jag på när det känns för illa. Inget annat har jag hittat som hjälper.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-23 23:44:46 följande:

Hej på er! Har följt det ni skriver och vill bara säga att jag har upplever mycket av det ni skriver.
    Ska träffa en läkare nästa vecka för utreda mer. 
    Jag TROR många av symtomen är psykosomatiska, iallfall förvärras det vid stress eller när jag tänker på symtomen för mycket.
    Jag sa till min läkare på telefon att jag måste få utrett om där finns en fysisk bakomliggande orsak eller ej. För att ens kunna gå vidare. Vill känns mig fri och må bra i min kropp.
    Upplever som en utav er skrev att avvikande saker som händer är jobbiga, just för att man troligtvis inte kommer må bra. Man är som fängslad i sin kropp. 

Känns som en dimma i huvudet
    Yr och ostadig, gungar när jag går 
    Ibland kraftigare yrselattcker
    Andfåddhet och hjärtrusningar
    Vibrerar och pirrar i kroppen 
    Och en rad andra symtom..

Ja, jag tror också det kan vara psykomstiskt hos mig iallafall. Det var inte så  började men mycket har blivit det. intressant med en till med dessa symptom! vad bra att du går till läkaren! så här ska man inte behöva ha det!
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-24 16:02:35 följande:
    Jag är nästan lite oroad att de inte ska hitta något fel. Önskar nästan det fanns en fysisk orsak så man kan få hjälp. Om det är psykosomatiskt, vad ska man göra då liksom? Jag har testat vara sjukskriven tidigare men mina symtom försvann inte för det. Tar även antidepressiv sedan många år för ångest. Testat justera doser osv.
    Men oavsett vad så kvarstår mina besvär.. därför börjar jag bli något skeptisk här. 
    Vad fan är felet? Jag älskar tex promenader och motion, men det är ju mer besvärligt än njutbart när man känner sig ostabil. Bara vrida huvudet åt olika håll gör att det snurrar i huvudet och benen ger vika. Måste liksom koncentrera sig på hur man går och rör sig. Sen mönster och ljus kan påverka mig. Tex mönster i marken kan röra mig snurrig. Även solljuset osv. 

Jaså du har testat antidepressiv? och det trodde jag var den sista utvägen för mig ifall inget annat funkar. Då finns ju inget kvar att göra! Det är ju hemskt!
    Det där känner jag igen! Ibland när jag vrider huvudet kan jag bli lite yr och även det här med ljuset och mönstret i marken!! Det får jag svindel av!  Exakt samma saker påverkar mig! Blir bländad av starka lysen och kan tycka det är jobbigt bara i olika sorters belysning eller om lampor blinkar som på flipperspel! Har svårt hänga med snabba filmer också med effekter!
    Kan inte detta komma från spänningar i nacken?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-24 22:06:48 följande:
    Yes har stått på antidepressiva många år, från början av helt annan anledning. Men har som sagt justerar dos lite efter mående. Provade byta sort en omgång, men det gör jag inte om!! För DÅ blev alla symtom tusen gånger värre, för utsättningssymtom ger tex yrsel och massor med andra besvär.
    Tycker att du först och främst ska utesluta fysiska orsaker! 
    Du ska nog inte vara heeelt emot antidepressiva, dom har hjälp mig mycket! De gör att jag klarar vardagen och livet bättre, och minskar paniken över de symtom jag har.

Reagerar också på effekter. Sen för att ta annat exempel, så kan det vara jobbigt att åka tex rulltrappa, mina ben tror att jag fortsätter åka efteråt. 
    Eller förr när jag tränade om gym, vissa maskiner fungerade inte alls, tex roterande rörelser eller i sidled. Hela min balans blev katastrof. Hela kroppen gungade. 
    Men jag har kollat balans organet hos öron näsa hals, och de fann inga fel. 
    Tänker ibland om det är något med nerver eller så.

Och ja, absolut nacken!!! Det tror jag starkt på. Min yrsel kan ibland vara ensidig, och jag är mer spänd på den sidan av nacken. Kan känna hur det snurrar till om jag suttit på visst sätt eller vrider huvudet..
    Men vad gör man? Jag försöker stretcha nacken dagligen. Gick på akupunktur en period och Även kiropraktor. 
    Sen är ju frågan om det är spändhet som är problemet, eller nerver i kläm? Detta är ju en djungel.

Hur orkar du dagarna med dessa besvär?
    Många gånger vill jag bara slänga in handduken och gå och lägga mig. På jobbet kan det ibland vara riktigt tufft att hålla ihop sig samtidigt som som man går och känner sig full.

Förstår precis hur du känner.
    själv är jag väldigt rädd att ta tabletter jag inte känner till biverkningarna på. Och jag hört det kan vara väldigt jobbiga biverkningar på antidedeppresiva.
    Jag tror spända muskler trycker på nerver i nacken.
    Det är vad de sagt till mig att det är. Dock har jag stretchat och stretchat. Botox ska hjälpa mot spända muskler. Men inget man bara får.
    Är också mest spänd på ena sidan nacken och har många triggerpunkter. Är så öm i halsmuskler och skulderblad så det går inte ens att peta på. Det försämrar ju syret till huvudet och ger yrsel. Jag har löst och läst om detta. Är övertygad det har med det att göra på nåt vis.
    Jag vet inte hur jag klarar dagarna. För mig är det värsta att jag hela tiden är rädd för att bli yr och känns mig svimfärdig. Det är min stora fobi. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-26 23:56:45 följande:
    Ah så du har fått till dig info om att spända muskler kan trycka mot nerver, som i sin tur kan ge yrsel?

Förstår din rädsla för antidepressiva. Men oftast börjar man i Små doser, kan säga att utsättningssymtom är värre än insättningssymtom, tycker jag. Och känns det galet i början kan man sluta. Iallfall så finns det OM det en dag skulle behövas. 

Jag är med dig på ditt spår där! Känner ingen det där med syresättning och yrsel. 

Men det blir ju som en fobi! Jag förstår dig till hundra procent. Jag bär samma rädsla. Och det värsta är ju att när det snurrar, blir man per automatik rädd. Och så blir allt värre.
    Hade en kraftig yrselattck på jobbet för någon vecka sedan. Det var fruktansvärt, höll på att trilla. Testade att vila men det släppte inte. Fick gå hem. Och lågt i sängen några timmar innan det sakta släppte. Kunde inte titta upp eller ner. Då snurrade det rejält. 
    Har utrett kristallsjukan förr och det visade inget. Tror även detta hade med nacken att göra. Och har även märkt att trötthet förvärrar.

Men annars har jag dagligt gungande i skallen. Sjukt frustrerade.
    Kiropraktorn sa att min yrsel beror på hur spänd jag är i nacke och skulderblad. Men hon kunde inte svara på om en nerv var i kläm mer än att det troligtvis är så.
    Fy vad fruktansvärt att få ett sånt riktigt yrselanfall!! Det är ju det man har panik för! Tur det gick över av sig själv! Kan det verkligen bero på nacken? Kanske mer ångest?
    Jag har också konstant gungande som kommer och går i olika grader och en tung känsla som kommer ibland! Allt blir värre desto tröttare man är!
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-24 06:12:54 följande:

Jag har inte så mycket problem med smärta längre i nacke och huvud, bara i ryggen. Men jag kan absolut känna mig ostadig så fort jag reser mig ur sängen.
    För mig har det ändrats, förut var det morgonen men nu känns det som eftermiddagarna är värst. Och ju längre in på veckan man kommer. 

alltså nu för tiden klarar jag knappt av jobbet, det är två gånger senaste månaden som jag varit såååå nära på att bryta ihop under arbetstid. 
    men på något sätt så lyckas man ta sig dit ändå, men det är en ständig kamp. 

hur klarar du dagarna på jobbet? 

Hur har det gått för dig på senaste? Jag har haft väldigt gungig yrsel mest fram till lunch om dagarna och känner mig väldigt tung i bland, som liksom obehagskänsla och ostadiga svaga ben. jätteobehagligt! Vad tusan är det?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-28 05:20:13 följande:

Mitt i benen har helt plötsligt försvunnit, men känner fortfarande av det i armarna. Plus att det också spridit sig till ansiktet, men det är inte hela tiden; utan bara ibland.

jag är också väldigt ostadig just nu, märker på jobbet hur jag hela tiden söker mig till saker att luta mig mot/hålla  i mig.
    har också fått flera gånger senaste, att det känns som jag ska svimma/ramla bakåt.
    och den känslan är fruktansvärd, den kommer ifrån ingenstans. Kan få så även om jag sitter, står eller går. 

såhär dåligt som jag mått på senaste har jag inte mått på länge. Och känner hur det bryter ner mig psykiskt. Vill bara lägga mig och gråta. Vet inte hur jag ska klara av livet när jag mår såhär?

Vill bara få reda på vad det är vi har :( är helt säker på att vi ha samma! 

Känner som du att jag mått sämre här nu på senaste.
    Känner obehag och gung inifrån och nån konstig känsla i kroppen som kommer och går snabbt som att syret går ur mig. Igår började det sticka överallt i kroppen och även i ansiktet. Jag har känt så förut och har läst att det låter som ångest! Jag oroar mig mycket nu över hur jag mår, hur detta ska gå över och är livrädd för att bli yr själv med barnen eller ute nånstans.
    Det där känner jag igen att det känns som man helt plötsligt ska falla bakåt!! Så obehagligt! Som man förlorar kontrollen över kroppen! Kände det till och med förra veckan när jag gick med vagnen!! 
    Kan också känna nån obehagskänsla när jag till och med ligger ner som går över lika snabbt som det kommer.
    och en annan sak, jag blir lätt varm eller kall. Påverkas lätt om jag tex dricker varmt eller tar ett varmt bad tex. Fryser lätt om det är kallt osv.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-30 12:11:00 följande:
    Tror det var en kombination av spänningar och ångest.
    Även när kv väl var hemma och mer avslappnad, så höll yrseln i sig flera timmar. Jag la mig för att sova en stund och försökte slappna av i kroppen. Sen släppte det. 
     Ja, jag har också märkt att när jag är extremt trött, så blir yrseln värre. Och ökar risken för denna typ av yrselattacker. När jag fick denna svåra yrseln, hade jag arbetat långa arbetspass (12 timmars pass) och var slut i kroppen. 

Tror absolut som du. 
    Allt detta är en kombination av olika saker. 
    Spänningar/ångest/obalans i kroppen.
    stressandningen påverkar mer än vad man tror. Att andas rätt och lugnt är jätteviktigt!
    Jag som du har alltid känt av minsta sak i min kropp. Känner exakt när ägglossning sker tex.
    Att du klarar jobbar inom vården och går runt sån här är inte dåligt! Gungar det konstant för dig eller kommer och går? 
    Tror på att träna upp musklerna.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-30 16:19:21 följande:
    Ja, andas rätt ja. Men inte som jag gör, lägger hela tankeverksamheten på HUR jag andas, det blir bara galet. För plötsligt känns det tungt att djupandas och så tar jag i och får i mig massor med syre och då snurrar det 🤣 men andas lugnt och inte tänka för mycket.

En läkare sa till mig en gång för måååånga år sedan, att vissa personer känner väldigt mycket, och är medvetna om allt som sker i kroppen, medan andra inte har den medvetenheten och fokusen, därför känner de inte lika mycket. 
    Sen sa han, att kroppen är som en maskin, pågår ständigt saker och är man då känslig så känner man av mycket av det. 

Det gungar för det mesta ja. Beroende på vad jag gör för rörelse och så. Det är ansträngande många gånger. 
    Sen bara rädslan att det ska bli värre är något jag måste jobba med rent mentalt. 

Vad för muskler ska man träna? Nacke, axlar, rygg?

ja det låter vettigt det du säger.
    Kan du också känna att det lutar eller att man nästan kan tippa över ibland när man går och speciellt om jag står still och lutar över nåt. 
    Precis just det är det som skrämmer mig! Att det ska bli värre!! Hade man vetat att det stannar där hade jag överlevt. Men hela tiden rädslan hur illa det ska bli!
    Nackmusklerna måste stärkas. Stretcha med kylspray har jag läst. Och styrketräning. 

Svar på tråden Vad händer i min kropp?