• Anonym (Ledsen)

Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

• Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet
  • Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-09 00:24:46 följande:
    Det finns ju fler sätt att reagera än vad du föreslår här. Kanske skulle de tex ha sagt upp bekantskapen med tjejen utan att skrika hora på gatan. Och göra sig av med den manipulative lögnaren till man.
    Jag har ju då inte föreslagit att man ska ropa hora efter nån. Jag förstår dock att man blir arg. Vad har jag föreslagit som du syftar på? Förstår nog inte riktigt det här inlägget alls
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:57:47 följande:
    Vilka sätt föreslår jag? Nån skrev att frun var korkad som klandrade ts. Jag håller inte med. Jag har full förståelse för att frun klandade ts. Jag har full förståelse över om frun blev arg både på ts och sin man vilket hon med stor sannolikhet också blev. I övrigt vet jag inte om jag jag föreslagit olika sätt att reagera. 

Som sagt omoget att ropa hora men inget jag kan begripa hur ts kan bry sig om så långt efter med tanke på vad hon själv gjorde

Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:09:53 följande:
    Jag har ju då inte föreslagit att man ska ropa hora efter nån. Jag förstår dock att man blir arg. Vad har jag föreslagit som du syftar på? Förstår nog inte riktigt det här inlägget alls
    Du föreslog detta som sätt att reagera :

vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man. 

säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt".
  • Anonym (okänd)

Jag har inte sagt något om att det är spektakulärt, det jag skrev var att det är ett sätt att sälja ut sig. Om du har rätt i att motivationen att förlåta skitstöveln är de här orsakerna så vill man ju egentligen inte ha mannen men man tvingar sig att gå vidare med honom pga pengar och bekvämlighet

Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:53:57 följande:
    Ja barn, hus, pengar är vanliga orsaker vad jag har hört till att folk som borde separera inte separera. Det måste väl du också ha hört talas om? Är ju inget spektakulärt.H
  • Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-09 01:14:21 följande:

Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:09:53 följande:
    Du föreslog detta som sätt att reagera :

vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man. 

säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt".
    Jaha men det är ju inte jag som har föreslagit det sättet att reagera. 

Det jag beskrev var ju hur jag upplevde att folk i tråden tyckte man skulle reagera på. Det är ju så många som tycker synd om ts och nån skrev rakt ut att frun var korkad som l skulden på ts. Och att om de bar frun så skulle de förstå att ts bara hade blivit utnyttjad och bara blivit arg på mannen. Det är ju de inläggen jag syftar på när jag skriver så. 

"Mitt" sätt att reagera på hade varit att bli arg på ts. Jag hade inte känt "det är bara min mans fel, ts är bara ett offer". Och det är så jag upplever att folk i tråden skulle reagera.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-09 01:20:24 följande:

Jag har inte sagt något om att det är spektakulärt, det jag skrev var att det är ett sätt att sälja ut sig. Om du har rätt i att motivationen att förlåta skitstöveln är de här orsakerna så vill man ju egentligen inte ha mannen men man tvingar sig att gå vidare med honom pga pengar och bekvämlighet

Ja så tror jag tyvärr många lever. Även par som inte varit otrogna men kärlekn har tagit slut men man är för bekväm för att göra nåt åt det. 
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:25:33 följande:
    Jaha men det är ju inte jag som har föreslagit det sättet att reagera. 

Det jag beskrev var ju hur jag upplevde att folk i tråden tyckte man skulle reagera på. Det är ju så många som tycker synd om ts och nån skrev rakt ut att frun var korkad som l skulden på ts. Och att om de bar frun så skulle de förstå att ts bara hade blivit utnyttjad och bara blivit arg på mannen. Det är ju de inläggen jag syftar på när jag skriver så. 

"Mitt" sätt att reagera på hade varit att bli arg på ts. Jag hade inte känt "det är bara min mans fel, ts är bara ett offer". Och det är så jag upplever att folk i tråden skulle reagera.
    Jo det var du som kom på det, ingen annan har sagt att de skulle reagera så. Att kvinnor i tråden kritiserat fruns beteende mot TS betyder inte att de i fruns situation måste reagera som du föreslog, utan man kan istället tex avsluta med den 18-åriga tjejen utan att bete sig illa.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:28:42 följande:
    Ja så tror jag tyvärr många lever. Även par som inte varit otrogna men kärlekn har tagit slut men man är för bekväm för att göra nåt åt det. 
    Fast i det fallet slipper man åtminstone tvinga på sig själv en vidrig skitstövel, ganska stor skillnad
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:33:04 följande:
    Jag skrev "en av mina bästa vänner i gymnasiet". Man är inte närmare 50 när man går i gymnasiet. Vi var jämngamla så jag hade alltså också precis gått ut trean.

Varför undrar du? Hon nässlade i alla fall inte in sig i en annan familj och hade sex med mannen om det var det du undrade
    Det jag menar är att kvinnan som var 46 år omöjligen kunnat se mig som en vän, jag hade fått sitta med och äta middag med henne, hennes man och hennes barn? Men om man i den åldern ser mig som sin polare, då är det ju något annat som är knas också. 
  • Tyra myra
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:47:06 följande:
    Men det är ju bara spekulationer. Alla människor som är otrogna utnyttjar ju inte den de är otrogna med. Vi vet ju ingenting. Han kanske var jättekär i ts. Hennes förflutna kanske inte hade nåt att göra med vad han kände för henne. Hon känner sig utnyttjad men det var väl i så fall bara för att han valde att stanna med frun. Hade han valt henne hade det väl inte varit samma klang.

Vad har hon fått för konsekvent? Att hon flera år senare är upprörd över att nån kallade henne hora på gatan? Tror frun fick större konsekvenser än så. 

Ts ser inte sin egen del i detta alls. Ok om hon inte gjorde det när hon var 18. Men nu, flera år senare med flera psykologisamtal senare. Ja att då inte fatta att frun var rejält upprörd över att samma tjej hon bjöd över på middag och som umgicks med hennes barn även knallade med hennes man. Ja kan man inte förstå det så. Isätllet sitter hon fortfrande och ältar att en kvinna vars man hon knullade skrek hora för flera år sedan (har inte psykologisamatalen hjälpt alls?). 

Nja, tror personligen att en otrogen man när man har ett helt liv och barn ihop är tuffare.
    Så du tycker inte att något som fortfarande är ett öppet sår efter många år inte är ett trauma? 

Vad mannen kände eller inte kände för henne kan ingen av oss veta och varför spekulera när det inte har någonting med Ts situation idag att göra. Personligen tror jag att hans handlingar visar på detta

När det gäller övergrepp och sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, som det heter, ligger det ofta kvar under väldigt många år och kan permanent påverka personens syn på sig själv och tilliten till andra. 

Vad vi måste komma ihåg Ts bakgrund, innan hon träffade mannen såg ut, något mannen var medveten om. Han utnyttjade en sårbar människa som behövde närhet och trygghet.  Ts del i det hela är just att behovet av närhet och trygghet öppnade upp henne för en sexuell relation med mannen. 

Vad Ts reagerar på är att frun ger henne skulden för vad som hände och flera år  senare skriker HORA efter henne. Ts känner att hon ensam får ta skulden för vad mannen gjort henne. 

När hon lägger ut sitt liv som hon gjort här på FL är det för att hon inte kan komma över fruns reaktioner mot henne. Tydligen är det flera här som rent instinktivt lägger sina sympatier hos frun. Kanske är det så att de inte förstår Ts fråga.

Vad mannen beträffar så har han lyckats rida ut stormen på hemmaplan genom att lägga skulden på Ts
  • Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-09 01:53:29 följande:
    Jo det var du som kom på det, ingen annan har sagt att de skulle reagera så. Att kvinnor i tråden kritiserat fruns beteende mot TS betyder inte att de i fruns situation måste reagera som du föreslog, utan man kan istället tex avsluta med den 18-åriga tjejen utan att bete sig illa.
    Fast vad var det som var så illa ens? Hon ropade hora. Väldigt omoget men samtidigt är det nästan märkligare att ts ältar det så långt senare än att frun faktiskt sa hora. Hade jag knullat nåns man hade jag bara tuggat i mig att frun skrek hora efter mig och tänkt "jaja omoget men jag förstår att hon är arg, det jag gjorde är värre". Och sen hade jag inte funderat 10 år senare på varför frun var så arg på mig utan jag hade nog liksom fattat barför hon var det
Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet