• Anonym (Ledsen)

Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

• Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet
  • Anonym (Hh)
    Anonym (ESH) skrev 2025-03-08 15:33:04 följande:

Men TS? Hur många år sedan var det detta hände och hur länge har du gått i terapi?
    För det låter som att du fortfarande inte har bearbetat klart om du inte kan förstå hur frun tänkte och kände. Du vill ha bekräftelse på att man inte kan lägga någon skuld på dig? Att du agerat helt annorlunda om du varit frisk/äldre?

Så tänker nog de flesta som gjort idiotiska misstag vid 18-20 års ålder. Du var inget barn, du visste mycket väl att det var otrohet. Att du kände dig nödgad att äta middag tillsammans med henne och barnen för att ?legitimera? att du hängde där tycker jag talar sitt tydliga språk.
    Att man har en traumatiserad/hemsk uppväxt ger en liksom inte grönt ljus att bryta mot sociala koder. Det kan vara en förmildrande omständighet i vissa fall men inte här.

Jag hade varit så förbannad och djupt sviken av min idiot till make om jag varit hon. Inte bara det att han varit otrogen och spelat dubbelspel- han tog med dig hem och DU spelade med. Ni höll på i 2 år i HENNES HEM- en plats där man ska kunna känna sig trygg och säker. 

Självklart är det mannen som bär huvudansvaret men det här var inte bara otrohet med nån random tjej från krogen utan ett svek som pågick i år. 
    Det är henne jag känner empati med- inte dig. Om skrika fula ord efter dig på stan är det värsta hon gjort så skulle jag inte klaga. 

Han har ju övertalat henne att äta middag där för att dölja deras relation. Det är inte så lätt att säga emot när man blir manipulerad och dessutom är kär. Jag förstår henne. 

Men jag håller med om att det sjunger falskt att se sin älskares äkta maka i ögonen och låtsas som ingenting. 
    Faktiskt så skulle nog till och med jag ha dragit en gräns där, att aldrig någonsin att sätta min fot i deras hem. Det är DOM och för mig så har jag helt tänkt bort min älskares fru - för mig fanns hon egentligen inte. Också en försvarsmekanism, men risken att vi skulle mötas fanns inte. 
  • Anonym (T)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-08 13:49:10 följande:
    Ingen anledning att förlåta vad du kallar för vän? Om du nu anser att TS sviker likvärdigt som mannen för att TS och frun hade någon slags vänrelation, så borde väl frun också följande bemöta dem båda likvärdigt?
    Jag gissar att frun skrikit betydligt mer på sin man än på ts eftersom han varit närmare.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (T) skrev 2025-03-08 16:01:20 följande:
    Jag gissar att frun skrikit betydligt mer på sin man än på ts eftersom han varit närmare.
    Nu handlade det främst om att förlåta. Hon fortsätter relationen till sin man men inte till TS (inlägget jag kommenterade ansåg ju att de hade någon slags vänrelation)
  • Anonym (B)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 21:27:23 följande:
    Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

Ja, han borde veta bättre. Det låter som att han utnyttjade din naivitet. Kan förstå fruns reaktion också. Den enda som ska skuldbeläggas här är mannen. Det tror jag att frun också håller med om faktiskt.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-08 13:49:10 följande:
    Ingen anledning att förlåta vad du kallar för vän? Om du nu anser att TS sviker likvärdigt som mannen för att TS och frun hade någon slags vänrelation, så borde väl frun också följande bemöta dem båda likvärdigt?
    Du behöver inte spela dum. De var så klart inte bästisar men hon har varit tillsammans med mannen, frun och barnen. Ätit middag med alla. Jag skrev "vän" av en anledning. Men nån slags relation måste det väl ändå blivit om man hängt där ibland under två års tid. 

Nej det är väl inget konstigt alls. Måste väl vara mycket enklare att dumpa en "vän" än sin man som kanske har hus, barn, bil, landställe med etc. 

Tänker du att hon ska förlåta båda och sitta där och haft med henne på familjemiddgarna igen? Låta henne leka med barnen? Du hör ju själv att det låter orimligt. 

Nej jag står varken på ts eller mannens sida. Jag står bara på fuärns sida. 
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 18:20:54 följande:
    Du behöver inte spela dum. De var så klart inte bästisar men hon har varit tillsammans med mannen, frun och barnen. Ätit middag med alla. Jag skrev "vän" av en anledning. Men nån slags relation måste det väl ändå blivit om man hängt där ibland under två års tid. 

Nej det är väl inget konstigt alls. Måste väl vara mycket enklare att dumpa en "vän" än sin man som kanske har hus, barn, bil, landställe med etc. 

Tänker du att hon ska förlåta båda och sitta där och haft med henne på familjemiddgarna igen? Låta henne leka med barnen? Du hör ju själv att det låter orimligt. 

Nej jag står varken på ts eller mannens sida. Jag står bara på fuärns sida. 
    Nej JAG tänker inte det, det var ju du som tycker dig förstå varför hon förlåter? Så varför förlåter hon mannen då om du nu tycker det är förståeligt att hon anser detta svek från dem båda är så hemskt? Är ett svek från en på sätt och vis vän värre eller är sveket från ens egen livspartner värre?
  • Tyra myra

När jag läser tråd starten ser jag en traumatiserad  och trasig ung kvinna framför mig.

Hon har ägnat många timmar i terapi för att försöka komma underfund om sig själv och sina känslor. Vad som stannat i hennes huvud är mannens frus ord som spelas om och om igen i hennes huvud. 

Hon vet att hon blivit utnyttjad av en samvetslös man som såg hennes trasighet och använde sig av den för att tillfredsställa sin lust. Hon vet att hon gjorde fel som lät sig utnyttjas. Hon kommer liksom inte vidare.

Jag måste fråga er hur kan ni ställa er på hustruns sida, istället för hennes?

Hur tror ni att Ts blir hjälpt av era inlägg?

• Anonym (Rut)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-08 18:34:31 följande:
    Nej JAG tänker inte det, det var ju du som tycker dig förstå varför hon förlåter? Så varför förlåter hon mannen då om du nu tycker det är förståeligt att hon anser detta svek från dem båda är så hemskt? Är ett svek från en på sätt och vis vän värre eller är sveket från ens egen livspartner värre?
    Nja du får läsa om. Jag skrev att jag antagligen inte skulle förlåta mina man om han gjorde nåt sånt. Jag vet väl inte varför hon väljer att försöka förlåta mannen. Men nu är ju verkligheten så att många förlåtet sina partner om de varot otrogna. Och även om jag själv inte skulle göra det så kan jag förstå drivkraften att vara kvar i en relation om man har barn, hus, ekonomi etc. Jag kan se varför par väljer att fortsätta. Jag kan förstå det på nåt sätt även om jag själv inte skulle klara det. 

Jag vet inte hur frun rangordnar sveken. Hon tycker kanske mannen gjort det största sveket men uppenbarligen tycker hon ts har gått bakom hennes rygg också. Och det kanske hon inte känt på samma sätt om mannens älskarinna var en helt okänd människa som hon aldrig träffat.

För mig hade det varit skillnad iallafall fall. I ena fallet hade jag bara klandrat min man och i det andra fallet hade jag klandrar båda. Jag hade absolut varit vansinnig på kvinnan som ätit av min middag och lekt med mina barn. Hon hade inte fått nån pardon för att hon var "trasig". 
  • Anonym (J)

Frågan är ju, lämnade hon honom då? Eller klandrade hon bara dig? Ja, han gjorde mest fel här. Men du borde väl också ha vetat att man inte ligger med en gift man med barn. Även om du var 18.

• Anonym (J)

Hon skulle absolut inte ha betett sig så emot dig iallafall. Hon borde varit mest arg på honom 

Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet