• Anonym (Ledsen)

Få skulden för en mans otrohet

Tänker tillbaka på något som hände för många år sedan nu. 

Jag var väldigt trasig, sårbar och hade det tufft på många sätt. Var precis fyllda 18 år när Richard 42 kom in i mitt liv. 

Han var småbarnspappa och gift. Snabbt bjöd han in mig i sitt och sina barns liv. Till sin fru argumenterade han att barnen tyckte jag var rolig. 

Han låg med mig, jag blev kär. Vi hängde ihop i två år innan allt uppdagades. 

Under två års tid hade vi som en låtsasbubbla tillsammans. Han blev min trygghet och allt. Jag var typ alltid hemma hos honom när inte hans fru va där, han sa att jag behövde hjälp med matten i skolan eller för att träna körkortsteori. Vid några tillfällen kände jag mig även tvungen att äta middag tillsammans med honom och hans fru och barnen, för att inte göra vår relation konstig. 

När fru sedan fick reda på vår relation blev hon galen på mig. Allt va mitt fel, hon skrek hora efter mig på gatan och liknande saker. 

Idag så har jag lite svårt att förstå hur man kan klandra en vilsen ung tjej under 20 år för att hennes man gjorde detta mot både mig och henne? 

Kan någon annan förstå? 

För mig va han GUD och jag har fått gå länge i terapi för att förstå att den här mannen inte är frisk och hur han fick mig att gå över så många gränser. Ändå ses jag som den onda. Borde inte en man på 40+ vetat bättre? 

• Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet
  • Anonym (okänd)

Hon ville väl ha kvar sin man då kan hon inte erkänna för sig själv att han är en dålig man som gjort fel mot henne. Det måste vara helt och hållet någon annans fel.

• Anonym (Lisa)

Ja frun beter sig fruktansvärt men jag tror säkert att mannen också fått ett antal utskällningar även om du inte fått höra om dom.
    Hon känner säkert att mannen svikit henne och familjen men känner förstås att du var med på sveket även om du blev utnyttjad.

Däremot hoppas jag att du inte lägger mer energi på henne och hennes beteende än vad du gör på mannen.
    Det mannen gjorde mot dig, hur han utnyttjade dig i en sårbar situation och är så mycket värre.
    Så hoppas att du inte gör som frun som klandrar dig och att du klandrar frun mer än mannen för situationen.
    Det är mannen som betett sig mest fruktansvärt av er alla tre.
    Så försök att lägga allt bakom dig och fundera inte varför frun och mannen bestämt att stanna hos varandra och fortsätta.
    Han utnyttjade dig och var glad att du slapp ifrån dom.

• Anonym (T)

Det var väl bara en enda person som la skulden på dig? Frun. Det är många som gör så om de vill stanna med mannen av självbevarelsedrift. Eller att de vägrar att inse hur det var.
    Mannen har nog fått sina förtjänade slängar av sleven han med.

Ingen annan lägger skulden på dig så tycker att du ska släppa detta.
    Livet är orättvist ibland och man kan bli felaktigt beskylld av en person. Samtidigt är det inte ett dugg konstigt att hon blev arg på er båda.

• Anonym (Q)

Ja?Är det någon som är skurken, så är det mannen som inte kan hålla sin penis i styr. Men om frun lägger skulden på dig, så finns det kanske möjlighet att rädda deras äktenskap.
    Men skulden måste ligga på den som redan är i ett förhållande.

• Tyra myra
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-07 07:32:16 följande:

Vad är det för fel på vissa i tråden?

Om jag fick veta att min man hade vilselett och utnyttjat en trasig tonårstjej på det sättet, hade jag garanterat inte lagt skulden på tjejen, utan på honom. Inte fanken hade jag köpt hans eventuella vinklade version om att han blev förförd och att tjejen var drivande.

Om han hade varit otrogen med en mer jämnårig kollega eller dylikt, hade jag kanske lagt skulden på båda, men fortfarande mest på min man, som ju var den som bedrog mig. Och det TS berättar är något HELT annat.

Och vilken normal människa skriker hora efter någon så fort hon ser den? Samtidigt som hon uppenbarligen har valt att stanna hos sin äcklige man? Frun kanske har egna problem som beter sig så?

Håller med dig om att det skrivs en hel del omogna kommentarer här i tråden. 
  • Tyra myra
    Anonym (T) skrev 2025-03-07 15:36:14 följande:

Det var väl bara en enda person som la skulden på dig? Frun. Det är många som gör så om de vill stanna med mannen av självbevarelsedrift. Eller att de vägrar att inse hur det var.
    Mannen har nog fått sina förtjänade slängar av sleven han med.

Ingen annan lägger skulden på dig så tycker att du ska släppa detta.
    Livet är orättvist ibland och man kan bli felaktigt beskylld av en person. Samtidigt är det inte ett dugg konstigt att hon blev arg på er båda.

Tror inte du riktigt inser att denna situation skapat ett trauma för Ts.  Det är inte ovanligt att sånt här skapar sår för resten av livet. Ts börjar tvivla på sig själv och sina känslor. När hon sen inser hur manipulerad hon blivit förlorar hon tilliten till andra. Det är ingen liten skada mannen tillfogat henne.

Man lägger inte sånt bakom sig hur lätt som helst. Många gånger krävs det terapi insatser för att komma över.
  • Anonym (Hh)
    Tyra myra skrev 2025-03-07 16:29:20 följande:
    Tror inte du riktigt inser att denna situation skapat ett trauma för Ts.  Det är inte ovanligt att sånt här skapar sår för resten av livet. Ts börjar tvivla på sig själv och sina känslor. När hon sen inser hur manipulerad hon blivit förlorar hon tilliten till andra. Det är ingen liten skada mannen tillfogat henne.

Man lägger inte sånt bakom sig hur lätt som helst. Många gånger krävs det terapi insatser för att komma över.
    Ja. Huvudet på spiken.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-06 22:07:40 följande:
    Jag har pratat med honom om detta? inte någon större skuld. Hon menar enligt honom att jag var den som förförde honom. Hon lever fortfarande tillsammans med honom. Hon kunde skrika efter mig 3 år senare också om hon såg mig, så hon verkade ju inte släppa det. Nu var det länge sedan hon såg mig, 
    Det var kanske det HAN övertygade sin fru om och fick henne att tro. Han kanske manipulerade henne precis som han gjorde med dig. 

Det var inte ditt fel. Att hon kallade dig hora var självklart inte okej. Men när man är sårad och kränkt och befinner sig i kris gör man ibland dumma saker. Det är ingen ursäkt men kanske en förklaring till varför hon gjorde som hon gjorde. 

Det är ju inte säkert att han sa sanningen till dig när ni pratade om det efteråt. Kunde han ljuga för sin fru i flera år och spela teater när ni åt middag ihop så kunde han nog ljuga för dig också. 

Hur träffade du den här familjen från första början?
  • Ezmeraldah
    OlleSQ skrev 2025-03-07 08:49:16 följande:

Samtidigt har jag svårt att se att man inte förstår situationen själv, han är gift, har barn, en trygg tillvaro som han aldrig kommer ge upp för dig. När du var i huset tillsammans med dom alla, visade han inte kärlek för sin fru framför dig?

Fast det är ju många vuxna kvinnor som tror att gifta män, som de är älskarrinnor åt, ska lämna sina fruar för dem. Det kommer ju ständigt nya trådae om det. Mannen är så olycklig med sin fru, de har skilda sovrum, han stannar för barnens skull, frun är psykiskt sjuk osv. Det är väl inte alls konstigt att en trasig 18-åring kan bli manipulerad och tro på det mannen säger?

Eller så kanske hon inte hade nån egen familj och var desperat efter kärlek och tog vad hon fick. 

När jag jobbade som barnflicka i tonåren (hade INTE ihop det med pappan) så stod inte föräldrarna och pussades framför mig och de brukade inte "visa kärlek" för varandra vad jag märkte. Alla håller inte på så I vardagen eller när det är utomstående närvarande. Mina föräldrar brukade inte pussas eller "visa kärlek" när vi hade gäster. Så det är väl inte alls säkert att han visade kärlek för sin fru inför TS. Eller så hade han nån övertygande förklaring till varför han gjorde så. 
  • Ezmeraldah
    Fridolini skrev 2025-03-07 06:05:45 följande:
    Hon visste att han var gift men ville trots det bli knullad = äckel
    Inte okej att kalla TS "äckel". Inlägget anmält. 
Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet