Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Bara bada bastu

Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 01:39:08 följande:
    De låter som finnar när de talar/rappar/sjunger. Temat är finskt med bastubadande. Låten uppfattas som finsk av de flesta. 

Jag uppfattar Kajs bidrag som mer svenskt än något annat av bidragen, På svenska !
    Det var det absolut bästa bidraget. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 09:48:10 följande:
    Kan de ens finska? Jag kände ett par från svensktalande Finland, de pratade precis sådär och de kunde inte prata finska.
    Många Finlandssvenskar pratar bara svenska . I Österbotten har de svensktalande skolor, svensktalande läkarcentraler etc.
    Finland var en del av Sverige tills ryssen tog det . 1809 krigade de mot oss och tog Finland. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Ikaros12 skrev 2025-03-09 10:24:28 följande:

Bara bada bastu är inte min musikgenre, men det är
    en stor del av Sveriges genre. Varje år så är det någon liknande låt som en stor del av Sveriges befolkning älskar. Det här året är det en låt som många andra gillar eller tycker är helt okej av de som inte annars gillar den typen av musik. Därför tycker jag att det är roligt att de får representera den delen av musiksverige i Eurovision. kul att visa världen att vi har en bredd, oavsett hur det går. Vi behöver inte skämmas om det skulle gå dåligt, världen vet redan att vi kan leverera musik. Personligen tror jag faktiskt att den kan gå riktigt bra. En tolva lär vi i alla fall få.

Det spelar väl ingen roll hur det går i Eurovision, det viktiga är att vi har ett bidrag som vi gillar.Måns låt var väldigt tråkig. Mycket sämre än Heroes. Vi kunde ju inte skicka Måns med en så dålig låt , då var det bättre med lite humor och glimten i ögat.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 10:44:44 följande:
    Men lägg av. De element jag nyss uppgett utgör tillsammans en låt som låter väldigt finsk. De flesta ser detta ganska tydligt. Se till helheten för fan. Om du klarar sånt.
    Den afghansk ryska  Bollywood-dansen, var den mer svensk ?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 12:57:40 följande:
    Bidraget lät inte svenskt utan finskt. Måns låt var mer typiskt det vi brukar se som svenskt numera. Många som tyckt till om årets esc-låtar påpekar också detta i videor på Youtube. Att KAJ inte låter som ett typiskt svenskt bidrag alls. Så nej, det är du som har fel här, inte jag. Sluta tjafsa nu och lämna mig ifred. Om det inte var tydligt så har jag tröttnat på att svara dig sen länge då du uppenbarligen bara är ute efter att bråka. Bara lägg ner.
    KAJ är finlandssvenskar. De sjunger på svenska. De är sympatiska och roliga. Ett mycket bra val .
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:38:25 följande:
    Nej, så länge folk attackerar mig med oönskat bråk och tjafs så kommer jag att försvara mig då jag inte tar någon skit från folk.

Och det är ganska tydligt att låten stereotypiserar och parodierar Finland och finnar. Det är ingen åsikt utan uppenbart.
    Alla finländare badar bastu! De flesta har egen bastu, även i lägenheter.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:45:35 följande:
    Och de är fortfarande inga svenskar. Och låten i sin helhet är fortfarande en stereotyp på finnar, inte svenskar.
    Men låten 
    är skriven av tre svenska låtskrivare . Så den är i högsta grad svensk.. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:45:35 följande:
    Och de är fortfarande inga svenskar. Och låten i sin helhet är fortfarande en stereotyp på finnar, inte svenskar.
    Men låten 
    är skriven av tre svenska låtskrivare . Så den är i högsta grad svensk.. 
Svar på tråden Bara bada bastu