Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Bara bada bastu

Xenia skrev 2025-03-10 01:52:48 följande:
    Jag tycker låten var bra och Måns var bra. Det var många som röstade på honom och det var förstås för att de tyckte att bidraget var bra. 

Men jag förundrar mig fortfarande varför flera av de utländska jurygrupperna gav KAI en tolva trots att de inte kan förstå texten. Jag tyckte inte melodin var så märkvärdig heller. Däremot uppskattade jag dialekten men den framgår ju itne för utlänningar.

Jag har tittat på YouTube där en massa personer gjort sk Reactions på hur de upplever de olika bidragen från olika länder. De kommer från hela Europa och de flesta älskar Bara Bada Bastu.
    Titeln visar sig vara väl vald för att alla oavsett språk kan uttala detta och de tycker att det låter bra med Bara Bada Bastu. Eftersom även ordet Sauna nämns förstår de alla vad låten handlar om! Sauna är ju bastu både på engelska och finska. 

De älskar Kaj och deras scenframträdande, de älskar refrängen, takten och koreografin. De gillar att det är på svenska och lite finska. De säger att de hör att det inte är vanlig svenska för den är mindre sjungande, mindre melodisk än vanlig svenska, så de uppfattar den särpräglade dialekten.

Många säger att detta framträdande är extremt proffsigt , och det är det. Det bara försöker se lite hemmasnickrat ut men Kaj har inte gjort detta helt på egen hand utan de har hjälp av professionella svenska låtskrivare, koreograf och scenproducent. 

Kaj kan mycket väl vinna Eurovision. 

Eurovisionworld.com kan man se en sammanställning av alla bettingbolag och Sverige har lägst odds.  Direkt efter Kajs vinst tappade vi lite men nu ligger Sverige i topp igen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2025-03-10 13:13:54 följande:
    Nej, jag tänkte på någon liknande Måns, dvs en snygg och välsjungande som sjunger en bra poplåt. Hade Måns vunnit (det var ju nära) så hade juryarna i ESC kanske röstat på Måns medan folket röstat på något mer "galet" som KAJ.

Jag är verkligen inte säker på att KAJ kommer att vinna ESC. 
    Säkra kan vi inte vara men Kaj ligger bra till i oddslistan.
    Nörmaste konkurrenten är Österrike, med en opera inspirerad låt. Extremt höga toner. Man tror att Österrike kommer att få juryns röst och Sverige folkets röst.

Vi får se hur det blir ! Spännande i alla fall.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-03-10 17:14:11 följande:

Som låt är den svårt medioker, men som underhållning och trallvänlig.
    Ja, där står den rätt högt på.

Har den chans i stora mello, eller Eurovisionsfinalen.
    Kanske kanske den första, den slutgiltiga finalen så tror jag den är chanslös.

Jag tror att vi får vår 8:e Eurovisionvinst i maj!
  • TvillingmammaVästgöte

Oddsen för Sverige bara sjunker. Hela  Europa älskar Bara bada bastu.
    Lite pinsamt för Måns som sa att Sverige röstade fram Kaj för att slippa ordna Eurovision nästa år. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-14 22:30:48 följande:
    Mina tankar går till rysk folkmusik. Båda vad gäller det musikaliska men även kläderna.
    Det håller jag inte med om.
  • TvillingmammaVästgöte

Personligen är jag så glad över Kaj. De tre killarna är så fina, trevliga, roliga och ödmjuka. 
    De som röstade förKaj var de yngre, under 45 år. 45+ röstade på Måns.
    Jag är 55+ men älskade ändå Kaj och Bada Bastu. 

Ringde min dotter och frågade bad hon tyckte. Hon röstade på Kaj och sa att det bästa är att de sjunger på svenska. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-04-12 02:38:14 följande:
    Stereotyp som får folk att tänka på finnar, inte svenskar. Jag har sett många reaktioner på denna låt från folk i olika länder och det är flera som påpekat att låten är mer finsk än svensk. Finns t.o.m. finnar som sagt det.

Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.

Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp. 

Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.
    Jag tycker att finlandssvenskar är mer svenska än svenskar. De har bevarat den svenska kulturen. Vi var samma land i 600 år.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-04-12 10:53:33 följande:

Den är lite komisk faktiskt och hur man ser vissa kör ad hominem och lägga orden i mun i sina försvar av låten.

Låten som så är medioker helt klart, men sen uppträdandet och att det är trallvänligt gör den bättre.
    Påminner en hel del om Käärijä´s låt och hur hans uppträdande var det som tog den såpass långt.
    Men såklart Käärijä´s låt var väl bättre dock.

Om vi leker med tanken den går vidare till finalen, så kan jag inte komma på om det blir totalfiasko eller bra till succé.
    Väldigt svårbedömt tycker jag.

En fascinerande sak i hur irriterade/arga en del är att man inte tokhyllar låten, och då tänker jag inte bara här på forumet.
    Ska bli intressant och följa, även om det tar stopp i den Svenska finalen.

Bara Bada Bastu kommer troligen vinna Eurovision, enligt spelbolagens odds är Sverige solklara vinnare.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-04-12 15:32:48 följande:

V E R K L I G E N    I N T E och med den självklarheten du vill ge där, säger inget om att det finns en möjlighet, men inte nära troligen.

Och om odds var en bra riktlinje, ja, då skulle ju alla spela på favoriter och det vet ju alla som har den minsta koll på spel att bara spela favoriter innebär säkra förluster och ofta.

Och det vore en svår örfil för Käärijä om denna skulle vinna, komiskt nog så kom Loreen med Euphoria en gång till och vann, opps Tatto var det visst, men kunde lurat mig :lol: 

Sverige kommer att vinna.
  • TvillingmammaVästgöte
    OlleSQ skrev 2025-05-02 10:56:47 följande:

Bra dekonstruktion av vad som gör Bara Bada Bastu en vinnarlåt.

Jätteintressant analys av BBB.
    Låten är som han säger genial.
    Det är en genial och genomarbetad sång som låtsas vara enkel. 
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-05-18 11:30:48 följande:

Den var visst inte bättre än fyra.
    Och det som det föll på är nog mest att det var att de sjöng på svenska.

En komisk sak som en del gjorde och sålde sin själ att den skulle vinna, förstod aldrig detta och med tanken att låten mest hade en trallvänlighet och uppträdandet.
    Resten var det inte samma nivå så att säga.

Jag tycker att det var ett riktigt bra resultat att komma på fjärde plats. Israel fick sympatiröster, Österrike fick juryns röster och sen var det de två komedilåtarna från Estland och Sverige som kom tre och fyra. 

Det var ju också klart bättre än förra årets norsk-svenska bidrag , då kom vi på nionde plats. 

Jag tycker det är bra att vi bidrar till den nordiska sammanhållningen med finsk-svenska bidrag och norsk-svenska bidrag. Vi behöver hålla ihop här i Norden.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-05-18 13:41:48 följande:
    Nja, regler kan ändras. Det har hänt förut och kan ske igen, kanske om tillräckligt många protesterar. Juryn har inte i detta stora folkevenemang att göra och detta är jag inte ensam i att tycka, långt ifrån.

Israel kan ha fått sin höga poäng för att folket helt enkelt gillade låten. Behöver inte handla om politik. Ibland får de höga poäng och ibland lägre, precis som ex. Ukraina. Jag tror således inte heller att det handlar om sympatiröster.

Artisten var överlevande från massakern på musikfestivalen i Israel. Det gjorde ju sången mer gripande och kan därför ha fått fler röster. 
    Jag har inte hört någon säga att de hejar på Israels bidrag eller tyckte att det var särskilt bra, ändå gav svenska folket 12 poäng till just Israel.
    Kanske vågar man inte säga det öppet för att det är politiskt kontroversiellt? 
    Är det Israeliska bidraget så bra att vi gav en 12 -poängare från Sverige pga den musikaliska kvaliteten?

• TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-05-18 13:33:35 följande:

Låter blir bra pga humorn, trallvänligheten och uppträdandet.
    Låten i sig är dock svårt medioker, och sen tror jag det som gjorde den inte var nära att vinna och det var pga den är på Svenska.

Reglerna är vad de är, det går inte snyfta om detta varje gång.
    Och det är också det som gör det spännande.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:09:07 följande:

Jag tycker att det var ett riktigt bra resultat att komma på fjärde plats. Israel fick sympatiröster, Österrike fick juryns röster och sen var det de två komedilåtarna från Estland och Sverige som kom tre och fyra. 

Det var ju också klart bättre än förra årets norsk-svenska bidrag , då kom vi på nionde plats. 

Jag tycker det är bra att vi bidrar till den nordiska sammanhållningen med finsk-svenska bidrag och norsk-svenska bidrag. Vi behöver hålla ihop här i Norden.

För de som sade dom skulle vinna lätt är en fjärdeplats riktigt uselt faktiskt.
    Har svårt och tänka mig att terroristerna Israel skulle få sympatiröster, låter faktiskt het osannolikt faktiskt.
    Men såklart en del inbillar sig att de är goda med sina folkmord och terrorbombningar och övergrepp på civila.

Ja, förra årets bidrag var mediokert på de flesta plan.

Hålla ihop, inte speciellt viktigare än annars, sker det så sker det och om inte, så inte.
    Slutat på dagen är det endast hur bra bidraget är, inte att det är ett samarbete.
    Och sen är Sverige överdrivet mycket bättre på musik än samtliga grannländer, och det har en betydelse i sammahnaget det med.

Jag förstår inte hur man kan se en fjärdeplats som uselt. Det är en mycket bra placering för Sverige. 

För KAJ har detta varit en fantastisk möjlighet att få höras och synas i hela Europa. Från att ha spelat i simhallar i svensktalande Finland är de nu inbokade på Nordentour  hela sommaren. 

Superkul för dessa charmiga killar tycker jag! De är underbara, ödmjuka , vänliga, artiga,  charmiga och roliga. 

• TvillingmammaVästgöte

Kevin, Axel och Jakob är ju helt klart mycket bättre representanter för Sverige än Måns. Och mycket bättre förebilder för våra unga fans. 

Och de sjunger på svenska. 

Svar på tråden Bara bada bastu