• Xenia

Bara bada bastu

Anonym (W) skrev 2025-03-09 13:26:35 följande:

Såhär dagen efter har man fortfarande Bada bastu i huvudet. Måns tråkbidrag är helt bortglömt. Tur att vi inte skickade ett bidrag enbart för namnet på artisten.

Jag tycker låten var bra och Måns var bra. Det var många som röstade på honom och det var förstås för att de tyckte att bidraget var bra. 

Men jag förundrar mig fortfarande varför flera av de utländska jurygrupperna gav KAI en tolva trots att de inte kan förstå texten. Jag tyckte inte melodin var så märkvärdig heller. Däremot uppskattade jag dialekten men den framgår ju itne för utlänningar.
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 16:55:12 följande:

Enligt bookmakers odds är Sverige nu favorit att vinna Eurovision med Bara Bada Bastu. Strax före Österrike ligger vi. 

Svårt att tro att vi skulle vinna igen. Inte ens önskvärt mtp kostnaderna.

Och vad skulle dessa sverigehatande ESC-fanatiker klaga över då? Att juryarna är mutade?
  • Xenia
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:45:35 följande:
    Och de är fortfarande inga svenskar. Och låten i sin helhet är fortfarande en stereotyp på finnar, inte svenskar.
    Sterotyp på finländare! Även finlandssvenskarna badar bastu.

Ja, det är just det steerotypiska som gör låten kul.

Är inte finlandssvenskar svenskar? Hets mot folkgrupp att mobba ut finlandssvenskar som "inte svenskar". De talar svenska, de skriver på svenska, de kollar på rikssvensk TV. Ja, de är t o m "genetiskt svenska", eftersom de härstammar från svenskar som flyttat till Finland ända sedan medeltiden.

Det finns inte heller någon regel i ESC om att deltagarna måste vara medborgare i det land de tävlar för. Redan år 1988 tävlade kanadensiska medborgaren Celine Dion för Schwez och vann.
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 16:50:20 följande:
    De jag pratade om är 30-talister.

Vadå unga, vad räknar du som unga? vad gäller för de finlandssvenskar i den åldern som de här artisterna är i då? Brukar de kunna finska eller ej?
    Födda på 1930-talet? Då är de snart 90 år. Den tiden fick inte alla lära sig finska resp svenska. Det infördes efter kriget

De här artisterna är ju i 30-årsåldern och har säkert lärt sig finska ordentligt. Men det är bland finlandssvenskarna de blivit populära. De sjunger ju på dialekt, och finskspråkiga kan ju inte den, den svenska de lärt sig är en "högsvenska".
  • Xenia

De utländska juryerna valde Måns för KAJ men det var knappt (76 poäng mot 74).

Det var svenska folket som såg till att KAJ vann.

Det kan gå likadant i ESC. Juryerna röstar för Måns (el någon annan) och folket röstar för KAJ.

Blir det då inte enligt "folkets röst" så blir det sura protester, typ det borde inte finnas några juryer. Var det inte just" något galet finskt bidrag som fick "folkets röst" 2023? Där uppmanades det finska folket att inte rösta på Sverige (Loreen) och det gjorde de inte heller.

Undrar hur finska folket gör i år? Låter bli att rösta på Sverige för öka chansen för det finska bidraget? Eller röstar just på Sverige för att artisterna är från Finland?

• Xenia
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-10 12:01:20 följande:
    Ändå har det funnits många svenskspråkiga som kunnat finska och vice versa, även förr i tiden. Jörn Donner, för att ta ett bekant namn exempelvis. Detta utan att vara fennomaner. Bland annat i min släkt har det funnits de som kunnat finska och som även har kommunicerat med finskspråkiga på svenska på sina håll med.
    Xenia skrev 2025-03-10 01:47:13 följande:
    Vet inte vilka Jacke Björklund och Andrei Sandberg är men det finns flera finskspråkiga med svenska efternamn, de härstammar från finlandssvenskar. Åtminstone förr var det så att om en svenskspråkig och en finskspråkig gifte sig så blev barnen finskspråkiga, eftersom det är majoritetsspråket.
    De är exempel på svenskspråkiga inom finsk underhållning och skådespeleri, inte finskspråkiga med svenska efternamn. Nä, svenska är ett nationalspråk, inte ett minoritetsspråk, däremot talas det av en minoritet rent kvantitativt. Kanske kan verka som ett onödigt påpekande, men där föreligger en viktig skillnad.Vet inte hur du mäter eller uppfattar vad som är usel respektive bra finska, visst hör man att det inte är hans modersmål, men det spelar ingen roll, dåligt låter det inte:
    Jörn Donner är verkligen inte "vanligt folk", han har ju adliga anor. Han lärde sig finska av tjänstefolket. Bönderna i Österbotten hade inget finskt tjänstefolk. Men det är klart att det finns de om är språkbegåvade och motiverade att lära sig finska, majoritetens språk. Precis som det finns motsatsen. Men många "vanliga finnar" vägrar att lära sig "andra inhemska språket", de kallar det "tvångssvenska". (Sen hamnar en del av dem i Sverige och får lära sig svenska från grunden, vilket är svårare som vuxen än som barn.)

Ja, jag kan inte själv bedöma hur bra hans finska var, jag utgår bara från  vad jag läst, senast i romanen "Skymning 41". Det har stått att han talat finska långsamt och stapplande, att han närmast fick lära sig utantill vad han skulle säga. Han lärde sig också finska av tjänstefolk och lekkamrater. Sedan var han i rysk tjänst till 1917. Han hade knappast någon träning i att prata finska, han talade ryska och franska i Ryssland. Att ge militära order på finska är ju inte samma sak som flytande konversation.
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-03-10 13:03:39 följande:
    Rösta på Måns i ESC? Ska han också vara med?
    Nej, jag tänkte på någon liknande Måns, dvs en snygg och välsjungande som sjunger en bra poplåt. Hade Måns vunnit (det var ju nära) så hade juryarna i ESC kanske röstat på Måns medan folket röstat på något mer "galet" som KAJ.

Jag är verkligen inte säker på att KAJ kommer att vinna ESC. 
  • Xenia
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-10 12:07:36 följande:
    Nej, vi är inte svenskar, vi är finländare. Finns flera folk som delar samma genetiska arv utan att tillhöra samma folk.
    Xenia skrev 2025-03-10 02:13:58 följande:
    De sjunger ju på dialekt, och finskspråkiga kan ju inte den, den svenska de lärt sig är en "högsvenska".
    De finskspråkiga tycker generellt att vår svenska är lättare att förstå än den rikssvenskan som talas i Sverige, med undantag av mål, så som Närpesmål bland annat.

De finskspråkiga tycker generellt att vår svenska är lättare att förstå än den rikssvenskan som talas i Sverige, med undatag av mål så som Närpesmål bland annat.
    Man kan faktiskt vara både finländsk och svensk. Finländsk till nationaliteten men svensk till språket och kulturen.
  • Xenia
    Anonym (nvi) skrev 2025-04-12 02:38:14 följande:
    Stereotyp som får folk att tänka på finnar, inte svenskar. Jag har sett många reaktioner på denna låt från folk i olika länder och det är flera som påpekat att låten är mer finsk än svensk. Finns t.o.m. finnar som sagt det.

Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.

Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp. 

Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.
    Är det bastun som får folk att bara tänka på finnar? Eller melodin?

Hursomhelst så sjunger killarna på svenska, det är ett faktum. Finlandssvenska är en svensk dialekt, precis som skånska, gotländska, värmländska, dalmål etc. Det finns ord i de dialekterna som stockholmare inte heller förstår. Påstår du att de sjunger en finsk dialekt? Det är stor skillnad på svenska och finska.

Typiskt okunniga rikssvenskar att grötmyndigt bestämma att finlandssvenskar inte är svenskar (språkligt sett).
  • Xenia
    Spucks skrev 2025-04-12 16:16:42 följande:
    Finlandssvenskar är inte svenskar utan finländare. Däremot är finlandssvenska svenska.
    FinlandsSVENSKAR är svenskar och finländare, det hörs ju på ordet.

De håller på finnarna i Finlandskampen men de talar svenska och ser på svensk teve. Det är inte rikssvenskarna som bestämmer vad de är.
  • Xenia
    beli skrev 2025-04-20 14:08:19 följande:
    Där har du fel. Varken jag eller mina medfinlandssvenskar är svenskar. Vi är finländare som har svenska som modersmål. Numera är jag även sverigefinländare eftersom jag bor i Sverige.

Jag är:
    finlandssvensk
    finländare
    sverigefinländare

Jag är inte:
    finne
    svensk
    Det där får man väl avgöra själv. Dvs om man känner sig som svensk och finländare. Precis som finnar i Sverige kan känna sig som både (Sverige)finnar och svenskar.
  • Xenia

Det hade ju stått att juryn skulle föredra Österrike och folket Sverige. Men folket föredrog Israel och Estland.

• Xenia

De enda nya regler som behövs är att inte länder som ägnar sig åt folkmord inte ska vara med i tävlingen.

Jag hoppas ESC förblir en musiktävling och inte någon "folkfest" där musiken inte spelar någon roll, bara showen.

• Xenia
    Xenia skrev 2025-05-18 13:57:17 följande:

De enda nya regler som behövs är att inte länder som ägnar sig åt folkmord inte ska vara med i tävlingen.

Jag hoppas ESC förblir en musiktävling och inte någon "folkfest" där musiken inte spelar någon roll, bara showen.

Det blev ett "inte" för mycket där, hatar att man inte kan få chansen att rätta inom fem minuter. Skrikandes
  • Xenia

Man kan i juryer dels ha olika åsikter än "massan", dels ha olika åsikter mellan olika juryer i olika länder.

I Cypern ger man alltid Grekland tolvan t ex. Greker gillar greker s a s.

Det var ju länge spännande och oklart vem som skulle vinna av Österrike, Italien, Frankrike och Schweiz.

Varför gav inte finska juryn tolvan till Sverige (dvs KAJ) utan bara 10 poäng? Det  kan bero på att de inte ville visa att de gynnade en grupp från sitt eget land.

• Xenia

Det fuskiga är ju att en statlig israelisk myndighet låg bakom reklamen om att rösta på deras bidrag.

Loreen "rånade" inte Finland på vinsten. De internationella juryarna föredrog helt enkelt Loreens bidrag. Det var finnar som "fuskade" genom att uppmana finländarena att inte rösta på Loreen för att Finlands bidrag skulle ha större chans. Dvs finländana ville "råna" Sverige på vinsten.

Svar på tråden Bara bada bastu