Bara bada bastu
Xenia skrev 2025-03-10 02:03:17 följande:
Sterotyp på finländare! Även finlandssvenskarna badar bastu.Ja, det är just det steerotypiska som gör låten kul.
Är inte finlandssvenskar svenskar? Hets mot folkgrupp att mobba ut finlandssvenskar som "inte svenskar". De talar svenska, de skriver på svenska, de kollar på rikssvensk TV. Ja, de är t o m "genetiskt svenska", eftersom de härstammar från svenskar som flyttat till Finland ända sedan medeltiden.
Det finns inte heller någon regel i ESC om att deltagarna måste vara medborgare i det land de tävlar för. Redan år 1988 tävlade kanadensiska medborgaren Celine Dion för Schwez och vann.
Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.
Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp.
Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.