Inlägg från: Anonym (nvi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nvi)

Bara bada bastu

Xenia skrev 2025-03-10 02:03:17 följande:
    Sterotyp på finländare! Även finlandssvenskarna badar bastu.

Ja, det är just det steerotypiska som gör låten kul.

Är inte finlandssvenskar svenskar? Hets mot folkgrupp att mobba ut finlandssvenskar som "inte svenskar". De talar svenska, de skriver på svenska, de kollar på rikssvensk TV. Ja, de är t o m "genetiskt svenska", eftersom de härstammar från svenskar som flyttat till Finland ända sedan medeltiden.

Det finns inte heller någon regel i ESC om att deltagarna måste vara medborgare i det land de tävlar för. Redan år 1988 tävlade kanadensiska medborgaren Celine Dion för Schwez och vann.
    Stereotyp som får folk att tänka på finnar, inte svenskar. Jag har sett många reaktioner på denna låt från folk i olika länder och det är flera som påpekat att låten är mer finsk än svensk. Finns t.o.m. finnar som sagt det.

Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.

Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp. 

Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (nvi)
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 02:07:23 följande:
    Haha! Du är för skön 🙂

Eftersom att det inte kommer att spela någon som helst roll vad jag ens kommer att säga, eftersom att du har ställt in dig på att jag är en hemsk människa, så säger jag härmed följande:

God natt 😘
    Nej, det är jag inte. Och diskutera ämnet istället för att gå på min person.
  • Anonym (nvi)
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 02:31:17 följande:
    90 grader, vi är nästan där...

Perkele! Hur länge orkar du? 🙃
    Den frågan borde du ställa till dig själv istället. Det är du som fortsätter tjata på mig. Lägg ner ditt trams.
  • Anonym (nvi)
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 02:51:21 följande:
    Redan sett dem uppträda live och låten är en ploj, mer än en riktig låt.
  • Anonym (nvi)
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 03:19:18 följande:
    Allting är relativt såklart!

Jag tror dock att de kommer att komma topp 5 (minst).

Vad tror du och varför?
    Det är möjligt men struntsamma. Det är fortfarande en oseriös plojlåt. Och jag tror att de kommer att bli bortglömda lika fort som de blev populära. One hit wonder som mest.
  • Anonym (nvi)
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 03:41:02 följande:
    Just därför den kommer att gå så bra för dem.

Käärijä var också en "ploj-låt" men är fortfarande inte bortglömd.

Det ligger rätt i tiden så som världen ser ut just nu, helt enkelt och just därför tror jag heller inte att den kommer att bli bortglömd heller.

Jag tror snarare att det är en ny klassiker vi har att göra med 🙂

Jag förstår att just denna typ av musik inte är din grej (ärligt talat inte min heller) men halva poängen med eurovision är ju att något nytt kommer och eurovision handlar väldigt mkt om att fånga människors känslor just det året.

Människor vill vara glada och inte bittra och i bittra tider så tenderar människor att dras mer till gladare låtar.

Vad tror du? Är jag helt ute och cyklar? 

Det finns många låtar med glädje och hopp som är mycket bättre än usla plojlåtar som ex. Finland för två år sen. Israel är bra i år, precis som i fjol. Och välgjord, seriös. 

Finlands skitlåt för två år sen har inte blivit bortglömd än eftersom den bara är två år gammal. Men artisten kommer aldrig bli internationellt känd för något annat än just sin medverkan i ESC. Så blir det när man i stort sett saknar talang och bara förlitar sig på bisarra uppträdanden och freakshows.

• Anonym (nvi)
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 04:19:03 följande:
    Jag tror det mer handlar om en generations-grej i slutändan.

Det är alltid omöjligt för en artist att kunna förutspå hur länge man kommer att bli ihågkommen.

Vissa artister fungerar lika bra idag som de gjorde för 50år sedan, trots att de är döda sedan länge, medan för vissa artister som var aktiva för 20 år sedan men som aldrig var populära just där och då, nu helt plötsligt blir poppis igen, med en ny publik. 🙂

Man måste helt enkelt acceptera att allt har sin tid o h plats här i universum, vare sig vi gillar det eller inte.

Men jag är 100% för de som sprider glädje istället för missär och elände och just därför är jag 100% KAJ supporter inom en tid där vi helt plötsligt har överflöd av "världs-ledare" igen 😇

Och jag håller inte med dig som sagt och har ingen lust att få fler svar från dig. Du är bara tröttsam. 

Och återigen - man kan sprida glädje utan att vara en talanglös clown som förlitar sig på billigt freakshowande. Sluta tjafsa nu. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Bara bada bastu