Partner med adhd
Hur upplever ni att det är att leva i en relation där ens partner har adhd?
Hur fungerar livspusslet? Arbetsbörda? Jämställdhet? Omtanke? Empati?
Jag är i stort behov av att prata med några i samma situation.
Hur upplever ni att det är att leva i en relation där ens partner har adhd?
Hur fungerar livspusslet? Arbetsbörda? Jämställdhet? Omtanke? Empati?
Jag är i stort behov av att prata med några i samma situation.
Min sambo är inte heller utredd. Vi har levt tillsammans i 23 år och jag har väl alltid haft mina misstankar kring att han har adhd. Han brakade in i väggen förra året rejält och fick diagnosen utmattningssyndrom. Läkaren frågade honom om han själv misstänkte att det bottnar sig i adhd och blev remitterad till en psykolog. Han gick dit på ett möte för att Försäkringskassan hade fått in det som rehabiliteringskolan men väl hos psykologen hade han sagt att han inte behövde fler besök utan han hade insikt och verktyg till hantera det själv.
Vi har en son som delar samma problematik.
Tänker att du får vara sakligt tydlig med din sambo att utmaningen kring er son är 100% nedärvt av honom som pappa. Skall ni bli stöd till er son så måste pappan gå före.
Punkta sakligt och icke kränkande upp det som dagligen ej fungerar, han upplyst. Eventuellt ta stöd av familjerätten (samtals stöd)
Får han en diagnos så kan han få medicin, det kan göra underverk för er samverkan i relationen.
Så kan ni sedan i lugn och ro stötta sonen med dennes utmaningar, vilket är individuellt.
Bör sägas att som partner är ovan extremt jobbigt att själv hantera, du behöver ta stöd. Övrigt 23år... jag hade orkat i ett halvår, imponerande.
Hmm jag förstår precis.... Visst jag har mina sidor oxå det ska jag inte sticka under stol med....
Jag tillhör den "gamla stammen" så är väl inte direkt lysande på att prata/kommunikation, men är rätt bra på mycket annat i relationen.
Men vad gäller plumpa kommentarer eller ett mästrande sätt då är frun i en egen liga😇.
Man har under årens lopp svalt en hel del och knutit näven i fickan, kanske för i perioder så är det ju underbart...
Vad gäller omtanke så finns den ju imellan åt, dock känner jag personligen att den minskat, så efter 35 år så börjar man vackla, framförallt då jag försöker i ord och framförallt i handling visa men att det "fäster" dåligt.....
Vet att många utav våra kvinnliga bekanta och andra utav motsatt kön i "omgivningen" är rätt avundsjuka på frun då jag roddar vardagen och fixar lite guldkant då och då på det övriga.
Vi är ett grymt par, duktiga på att jobba ihop, grönjävliga på att genomföra projekt, både egna och i föreningslivet.
Men under det sista året så finns tanken på att vardagen och ömsesidig omtanke den måste även fungera utan att vi har projekt...
Sorry ???? att du kanske inte blir så mycket klokare utav dessa rader....
Levde med mitt nu ex i 5,5 år och det har alltid varit uttalat att hon har adhd men inte utrett det.
Det har varit högt och lågt. Det jag älskade henne för vat just att hon var så intensiv som person. Men det var även det som jag hatade med henne. Hon ville flytta hela tiden, byta jobb. Hon hade väldigt hett temperament och det kunde bli väldigt mycket i hennes huvud till och från. Vilket resulterade i att hon mådde dåligt i stunder.
I slutändan så kom hon till en gräns när allt bara blev för mycket för henne. Jobb, våra småbarn, ekonomi, Vår relation vilket slutade med att hon lämnade mig och träffade en annan innan det var slut.
Nu efter separationen så har hon påbörjat en adhd utredning och det är nog väldigt bra för henne.
Vi hade nog varken jag eller hon rätt verktyg och förståelse för att hantera hennes adhd. Så det är tufft absolut.
Det låter som om ni också hade det väldigt tufft. Kan känna igen mig i att man kan både älska och hata intensiteten. Men känslan av att aldrig vara prioriterad och att ens partner har svårt att fokusera på vad som är viktigt här och nu för få livet att rulla smidigt är jobbig.
Vi träffades unga (18 och 23 år) och det tog ett tag innan jag förstod att hans intensitet skulle skapa ett problem i vardagen. Hans problematik blev vår problematik när det adderades ?måsten? i livet så som barn, hus, hund osv.
Hur ser du på er tid tillsammans i dag? Hur känns det att inte vara i en relation med någon som har denna problematike?
Det låter som om ni också hade det väldigt tufft. Kan känna igen mig i att man kan både älska och hata intensiteten. Men känslan av att aldrig vara prioriterad och att ens partner har svårt att fokusera på vad som är viktigt här och nu för få livet att rulla smidigt är jobbig.
Vi träffades unga (18 och 23 år) och det tog ett tag innan jag förstod att hans intensitet skulle skapa ett problem i vardagen. Hans problematik blev vår problematik när det adderades ?måsten? i livet så som barn, hus, hund osv.
Hur ser du på er tid tillsammans i dag? Hur känns det att inte vara i en relation med någon som har denna problematike?
Har partner med diagnosen, otroligt empatisk. Det som kan vara är att planering kan bli svårt och närminnet dåligt. God kommunikation är allt, man behöver verkligen först varandra. Sen är ju alla olika. Har även vänner och familjemedlemmar med diagnosen har aldrig upplevt bristande empati, tvärtom!
Har partner med diagnosen, otroligt empatisk. Det som kan vara är att planering kan bli svårt och närminnet dåligt. God kommunikation är allt, man behöver verkligen först varandra. Sen är ju alla olika. Har även vänner och familjemedlemmar med diagnosen har aldrig upplevt bristande empati, tvärtom!