• Anonym (Undrar)

Sovtid 7-åring

Hej
    Vilken tid nattar ni era 7-åringar när de ska till skolan dagen efter? Hur många timmars sömn per natt får de? 

Förstår att det är skillnad när man måste väcka sina barn också, därav frågan om hur många timmars sömn de får per natt. En deö.behöver ju inte gå upp lika tidigt som andra o s v. 

• Svar på tråden Sovtid 7-åring
  • LaFontaine

Förvisso åtta år nu, men hon har somnat vid 21 sen hon var tre år. Vaknar någon gång mellan 06.30 och 07.00. 

• Cartjan1

Mina barn som är i den åldern är kvällströtta så vi avslutar barnprogrammet ca 18.45 så är de i säng 19. Sedan läser vi en stund och pratar lite - så skulle säga att de båda brukar somna 19.30-19.45. De går upp mellan 6.30 - 7.00 på skoldagar (7 väcker vi om de ej vaknat av sig själva).

• Anonym (Elin79)

Vi börjar kvällsrutinerna vid 1915-1930 med att fråga om barnet vill ha något kvällsmål (smörgås, yoghurt). Sen är det borsta tänderna och läsa bok efter det. Han somnar oftast före 20, vaknar 06-0630 följande morgon (oavsett vardag eller helg).

• Jemp

Lägger kl 20 ca. Får 10-11 h sömn, vaknar oftast självmant.

• Anonym (…)

Stora pojken fyller 7 i år och han lägger sig efter kl 22. Vaknar kl 8 för att gå till skolan. 

• Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2025-03-11 08:39:20 följande:

Stora pojken fyller 7 i år och han lägger sig efter kl 22. Vaknar kl 8 för att gå till skolan. 

Oj, vilken sen skolstart. Bor ni i Sverige? 
  • Anonym (10timmar)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-10 22:00:35 följande:
    Sovtid 7-åring

Hej
    Vilken tid nattar ni era 7-åringar när de ska till skolan dagen efter? Hur många timmars sömn per natt får de? 

Förstår att det är skillnad när man måste väcka sina barn också, därav frågan om hur många timmars sömn de får per natt. En deö.behöver ju inte gå upp lika tidigt som andra o s v. 

I den åldern behövde de väl sova omkring 10-11 timmar per natt. Så vi försökte nog hålla den tiden ungefär. Om de skulle upp kl 7 så skulle de lägga sig omkring kl 20.
  • burleskburkläsk

Jag var tvungen att lägga mig kl 18, har inget att säga om det idag och jag sov länge, men minns att jag hade svårt att somna för hade väldiga problem med mardrömmar.
    Samt att när jag låg i sängen så hörde jag alla barn leka och skratta på gården, där var barn yngre än mig som var ute till 20-21.

• Mammaa44

Mina barn la sig vid 19:30 i den åldern, 11åringen gör sig redo vid 20, 15åringen vid 21.. 18åringen sköter sig själv :)

• Anonym (Tvillingar)

De gick och la sig vid kl 19, somnade 19.30 och gick upp kl 6. Åt frukost på fritids. 

• blomman 2

Min dotter sov 10 timmar natt från 4 års åldern. 

När hon sov middag ( upp till 4 års åldern) sov hon 12 Tim/ dygn. 

Nu 16 år och sover 8 Tim natt.

Svar på tråden Sovtid 7-åring