-
Meddelande borttaget
-
Dey är välkänt att Trump stöds av AIPAC. AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) är en av de mest inflytelserika lobbygrupperna i USA som fokuserar på att främja proisraeliska intressen i amerikansk politik. AIPAC spelar en central roll i att säkra ekonomiskt stöd och politiskt stöd för Israel från USAs regering.
AIPAC spenderar otroliga summor på politiska kampanjer och stödjer endast kandidater som är proisraeliska samtidigt som de motarbetar alla kritiker av israelisk politik. AIPAC i praktiken påverkar kongressen genom att rikta omfattande kampanjresurser mot politiker som kritiserar Israel.
På senare år har dock AIPAC mött ökande kritik och motstånd, från olika forskare. De hävdar att Israel inte är en strategisk tillgång för USA utan snarare en enorm belastning, vilket har väckt debatt om AIPACs roll i amerikansk politik. AIPAC har också fått försvara sig mot anklagelser om att kväva kritik mot Israel genom att stämpla alla motståndare som antisemiter.
-
Varför atackerades Iraq av USA? Det var ett krig startad genom falska påståenden om att Iraq hade massförstörelsevapen. USA dödade otroligt många oskyldiga människor. Amerikanska forskare kom fram till att det kriget startades egentlingen pga Israel.
www.gp.se/nyheter/varlden/pro-israelisk-lobby-kartlagd.c68005d7-40de-4c08-8b33-95931466e8e9
"
Sedan oktoberkriget 1973 har USA:s regeringar - republikaner som demokrater - försett Israel med ett ekonomiskt och diplomatiskt stöd som aldrig tidigare givits något annat land, skriver Mearsheimer/Walt, och ger en detaljerad bild av detta stöd, i dollar, militär upprustning och diplomati i form av veton i FN mot Israel-kritiska resolutioner.
De ställer frågan:
- Varför har USA varit villigt att åsidosätta sin egen och många av sina allierades säkerhet, för att flytta fram en annan stats intressen?
En stor del av svaret finns, enligt Mearsheimer/Walt, i den "oemotsagda kraft" som finns i "The Israel Lobby", en "lös koalition av inflytelserika individer och organisationer som aktivt arbetar för att styra USA:s utrikespolitik i en pro-israelisk riktning"."
"De två forskarna menar att "västliga kritiker av Israel ifrågasätter knappast någonsin landets rätt att existera. De ifrågasätter landets uppförande gentemot palestinierna, vilket även israeler gör, eftersom de avviker från allmänt accepterade uppfattningar om mänskliga rättigheter, internationell lagstiftning och principer om nationellt självbestämmande"." -
😂 Och det kommer från dig som själv gör samma sak.AndreaBD skrev 2025-03-27 12:11:50 följande:
Är det fler nu som ger såna AI-svar med onödig information, eller är det samma?`
-
Jag håller med. USAs politik genomsyras av en nedmontering av demokrati.Dr Nail skrev 2025-03-27 16:42:17 följande:
Det pratas en del om att bojkotta ketchup och tandkräm men vi behöver nog gå djupare för det ska bli en kännbar förändring. Bojkotta USAsk KULTUR hör man inte lika ofta om. Fuck USA genom att bojkotta film, musik och allt som kallas "americana"
-
😂 Men fröken, på något sätt måste man hitta fakta istället för att skriva osanningar som du brukar göra. Jag hittar fakta genom att källkritiskt göra research och sedan presenterar jag det nästan alltid med egna ord. Fakta är fakta och låter likadant oavsett hur det presenteras. Att som du hävda att dina egna påhitt är fakta och sanning är vilseledning i Trump-stil. Det vill inte jag göra.AndreaBD skrev 2025-03-27 18:26:19 följande:NEJ, det gör jag inte. Jag har skrivit ett eller två inlägg med AI, för att testa. Och då har jag sagt att jag har frågat AI. Du däremot kan uppenbarligen inte formulera inlägg själv.
-
Jag bad dig flera gånger förklara vad av det jag skrev är inte sant men du duckar varje gång. 😂 Det är inte så man argumenterar fröken. Det här inte USA.AndreaBD skrev 2025-03-27 23:09:16 följande:Källkritiskt? Verkligen inte. Fakta? Ännu mindre.
-
Inte en enda gång har du svarat och om du inte begriper mina kommentarer är det ditt problem fröken...utbilda dig.AndreaBD skrev 2025-03-27 23:21:49 följande:Det finns gränser för hur många gånger jag upprepar samma sak. Och dina inlägg är dessutom nästan obegripliga.
Trumps proisraeliska politik kan bäst förklaras av AIPAC. Läs vad AIPAC är för något och vad de gör. USA med Trump och Israel med Netanyahu är idag de största hoten mot världens fred. -
Swish: Ett svenskt betalningssystem som används av 8,6 miljoner användare och nu expanderar i Europa som ett alternativ till Visa och Mastercard.Dr Nail skrev 2025-03-27 23:03:49 följande:
Det blir dock lite ironiskt när man betalar sina icke-USAska varor i affären med visa/mastercard. Finns det inga europeiska alternativ?
-
Trump är korumperad.FuckGoggleAskMe skrev 2025-03-28 00:07:12 följande:
Du menar alltså att AIPAC styr USA? Tex deras utrikespolitik.
Dvs du tror på konspirationsteorin att judarna styr allt?
Hahahaha!!!!