Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-02 15:54:26 följande:

De som tillhörde frikyrkor , tex baptister, förföljdes i Europa och därför flydde de till USA. Även i Sverige var det förbjudet med religösa sammankomster utanför statskyrkan ända fram till 1858. 

I USA är kristendomen mycket stark och man värnar om det judisk/kristna arvet , etiken och historian. Väldigt många judar bor också i USA. 

ALLA i USA är invandrare på något sätt. Om man värnar om kristendomens födelseland då borde USA försvara Palestina. Kristendomen föddes i det romersk-ockuperade Palestina för cirka 2000 år sedan. Inte i Israel eftersom Israel existerade inte. Du hade fel i din förra kommentar när du påstod att det var Israel. Du borde också veta att man i Israel avskyr kristendomen och kyrkor. Israel anklagas dessutom även för folkmord, etnisk rensning, olaglig markstöld, byggandet av olagliga bosättningar, apartheid och olaglig ockupation. Är det saker som kristna vill ska förknoppas med kristendomen? Alla dessa brott är inte så mycket enligt moderna kyrkliga värderingar utan är precis tvärtom, emot.

Det handlar snarare om koruption. Jag rekomenderar dig att läsa om AIPAC. Den israeliska lobbyn i USA, ofta representerad av organisationer som American Israel Public Affairs Committee (AIPAC), har betydande inflytande på amerikansk politik, särskilt utrikespolitiken. Lobbyn arbetar för att säkerställa stöd till Israel genom att påverka kongressledamöter och presidentkampanjer via omfattande finansiering och strategiska nätverk.

AIPAC har framgångsrikt styrt politiska diskussioner och valkampanjer genom att belöna proisraeliska kandidater och straffa kritiker, vilket minimerar offentlig kritik mot Israel. Detta har lett till konsekvent stöd för Israel, inklusive omfattande militärt och ekonomiskt bistånd som uppgår till över 150 miljarder dollar sedan 1948.

Kritiker menar att detta inflytande ibland prioriterar Israels intressen framför USAs egna strategiska och moraliska överväganden, vilket påverkar Mellanösternpolitiken negativt.

• Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-02 15:54:26 följande:

Väldigt många judar bor också i USA. 

Nej, i USA bor inte alls många judar. De utgör endast ca 2% av befolkningen i USA.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-02 17:49:26 följande:
    Inte riktigt. Och dessutom är det korruption som är problemet. 
    Inte riktigt vad? Lobbying hotar demokratin genom att stora rika organisationer köper sig inflytande över politiska beslut, vilket går emot principen att beslut ska fattas med allmänhetens bästa i åtanke. AIPAC påverkar USAs politik otroligt mycket. Det förstår man när USA fortsätter att skicka miljarder dollar till Israel men gör otroligt hårda besparingar mot sina egna medborgare.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-02 17:48:04 följande:
    Men inte för att skapa ett stort rike. Jo, Putin och Trump har ju mycket gemensamt.
    Utbilda dig i ämnet. Läs tex hur skapades USA från början. Jo, genom att vita bosättare stal ursprungsbefolkningens mark. Att ha kontroll och styra andra länder är att skapa ett rike. Hawai tex annekterades genom krig. Nu tex vill USA ha Canada, Grönland och Gaza. Vad är det om inte att skapa ett större rike? Precis som Israel som fördriver palestinier och tar deras mark för att skapa ett större Israel. Det är bosättarkolonisering.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-02 23:02:22 följande:
    Sa du USA??? Börja diskutera USA då! DU diskuterar bara Israel. Varför? Jag har inte sett någon kunskap om något annat ämne. Prova att verkligen diskutera något! Själv, utan chatGPT.
    😂😂😂 Det är inte mitt problem att du inte förstår det du läser. Det är ju bara ditt problem. Ja, läs hur USA skapades från början. Jo, genom att vita bosättare stal ursprungsbefolkningens mark. Ja, att ha kontroll och styra andra länder så som USA gör, är att skapa ett rike. Hawai tex annekterades ac USA genom krig. Oerhört många länder har blivit atackerade av USA bara eftersom deras ledare inte lydde USA. Nu tex vill USA ha Canada, Grönland och Gaza trots att ingen av de vill bli en del av USA. USA hävdar att dessa ska anekteras på ett eller annat sätt. Vad är det om inte att skapa ett större rike? 

Att USA stödjer Israel är inte konstigt eftersom både USA och Israel skapades genom bosätttarkolonisering, genom att fördriva och döda ursprungsbefolkningen.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-02 22:58:45 följande:
    Läsförståelse.....
    😂😂😂 läsförståelse vad? 😂 Det är tragikomiskt. Vad är det du försöker säga med "inte riktigt"?

Menar du att USAs politiker inte är korumperade eller att de är der? Lobbying påverkar USAs politiker i så pass stor omfattning att det är korruption. Lobbying hotar demokratin genom att stora rika organisationer köper sig inflytande över politiska beslut, vilket går emot principen att beslut ska fattas med allmänhetens bästa i åtanke. AIPAC tex påverkar USAs politik otroligt mycket. Det förstår man när USA fortsätter att skicka miljarder dollar till Israel men gör otroligt hårda besparingar mot sina egna medborgare.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-02 23:35:54 följande:
    Det står tydligt. Det är bara att läsa. 
    Nej, det är verkligen inte tydligt. Du skrev bara "Inte riktigt" på min kommentar där jag hävdade att lobyistiska organisationer är ett hot mot USA. Menar du att USAs politiker inte är korumperade eller att de är det? Du kan väl utveckla ditt resonemang så att vi förstår vad du menar? Jag själv tycker arr lobbying påverkar USAs politiker i så pass stor omfattning att det räknas som korruption. Lobbying hotar demokratin genom att stora rika organisationer köper sig inflytande över politiska beslut, vilket går emot principen att beslut ska fattas med allmänhetens bästa i åtanke. Vad kan du om AIPAC? AIPAC tex påverkar USAs politik otroligt mycket. Det förstår man när när man läser om att USA fortsätter att skicka miljarder dollar till Israel men gör otroligt hårda besparingar mot sina egna medborgare. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-03 01:42:05 följande:
    Diskutera ÄMNET!
    Det är precis det jag gör, diskuterar ämnet. Vi diskuterar varför många väljer att bojkotta USA. Jag förklarade att USA är ett land vars politiker är djupt korrumperade och påverkas oerhört mycket sv lobbyisterna. Det påverkar USAs utrikespolitik och demokratin vilket blev väldigt tydligt nu med Trump. Det gör att USA blivit ett hot mot hela världens ekonomi och säkerhet. Om det inte är

Du duckar som vanligt på mina frågor. Du skrev bara "Inte riktigt" på min kommentar där jag hävdade att lobyistiska organisationer är ett hot mot USA. Menar du att USAs politiker inte är korumperade eller att de är detDu kan väl utveckla ditt resonemang så att vi förstår vad du menar? Jag själv tycker arr lobbying påverkar USAs politiker i så pass stor omfattning att det räknas som korruption. Lobbying hotar demokratin genom att stora rika organisationer köper sig inflytande över politiska beslut, vilket går emot principen att beslut ska fattas med allmänhetens bästa i åtanke. Vad kan du om AIPAC? 
    AIPAC tex påverkar USAs politik otroligt mycket. Det förstår man när när man läser om att USA fortsätter att skicka miljarder dollar till Israel men gör otroligt hårda besparingar mot sina egna medborgare. Tycker du att USA på det sättet prioriterar sina egna medborgare?

• Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-03 07:49:47 följande:
    Du vägrar att förstå att USA är ett djupt kristet land och speciellt den amerikanska högern. Dessa kristet religiösa amerikaner stöttar Israel. Det beror inte på någon korruption . Donald Trump stöttar Israel eftersom hans väljare gör det. 
    Du vägrar förstå att politiker i USA är helt beroende av lobbyisterna och deras donationer. 
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA