Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

AndreaBD skrev 2025-04-15 14:05:50 följande:
    Åter igen - bagatellisering av antisemitism! Nej, det handlar definitivt  inte om Israel-kritik, utan om hat mot judar. 

www.hillel.org/antisemitism-on-college-campuses-incident-tracking/

edition.cnn.com/2025/03/10/us/department-of-education-warning-universities-title-vi-antisemitism/index.html
    Du visar en praktexempel på missbruk av termen antisemitism. Det finns mycket som indikerar att termen "antisemitism" missbrukas, för att tysta kritiken av Israel och förespråkande för palestinska rättigheter. Det visar sig allt tydligare att israelvänner och sionister försöker omdefiniera antisemitism till att omfatta praktiskt taget all kritik mot Israel. Israel anklagas för FOLKMORD och ETNISK RENSNING. När man kritiserar Israel för dessa hemska krigsbrott anklagas man felaktigt för antisemitism. Det är löjligt.  Israel står inte över alla lagar.

Den cyniska manipulationen av termen "antisemitism" för att tysta kritiken av Israels politik gentemot palestinier är ett allvarligt problem som undergräver genuina ansträngningar för att bekämpa verklig antisemitism. Det gör också att vår yttrandefrihet kraftigt erroderas.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-15 13:41:31 följande:
    Jag är inte lika lättskrämd som du. Jag tror att det är bra att vi tvingas agera, att vi driver vår egen agenda istället för att följa USA som agerat förälder åt Europa sedan dom hjälpt oss mot Hitlers expansion och vidare genom det kalla kriget.

USA är inte emot Europa, dom har bara slutat curla oss. Men det dom inte är beredda på är att om vi i Europa kan enas på ett bra sätt så är vi en kraft att räkna med globalt. Vi är fler än både USA och Ryssland och har goda utsikter att skapa en kraft att räkna med.
    USA har aldrig skyddat varken EU eller Sverige. USA har alltid bara skyddat sina egna intressen. De flesta som skyddar Trump är antingen israelvänner eller högerextrrmister. Detta eftersom Trump skickar miljarder dollar till Israel och driver en högerextremistisk politik.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-15 15:40:49 följande:
    USA har alltid funnits där som skyddande stormakt mot det ryska och även tidigare sovjetiska hotet. Dom har spelat en viktig roll i Nato och öven varit det land som med råge stått för notan.

Att dom sen även fått egen makt pga detta må så vara, men att vi sett dom som en trygghet under lång tid är odiskutabelt.

Att du påstår annat påverkar tyvärr din trovärdighet i denna diskussion.
    USA skyddade sig själv mot Ryssland genom att använda NATO och EU.  Vad du tycker om mig och min trovärdighet är helt ointressant för mig. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-15 16:49:48 följande:
    Att du så kategoriskt avfärdar hur andra uppfattar dig och vad du uttrycker är inte en styrka i en diskussion vilket du tycks tro. 
    😂 Personer som stödjer psykopater som Trump och apartheidregim som Israel är extremister. Sådana personer ser inte jag som särskillt smarta och jag bryr mig inte om vad de tycker om mig. Det är sunt förnuft och styrka. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-15 17:08:17 följande:
    Det stämmer inte alls. 

"Inom Nato var frågan om kontrollen av kärnvapen konfliktfylld. Det hade den varit ända sedan Nato 1954 beslutat att amerikanska kärnvapen var nödvändiga för alliansens försvar. USA försäkrade att landet skulle avfyra sina kärnvapen mot Sovjetunionen om Europa blev angripet (kärnvapengarantin)."

www.ui.se/landguiden/internationella-organisationer/nato/framvaxten/

"Därför fattade Nato 1979 det så kallade dubbelbeslutet. Enligt detta skulle Nato placera ut 572 kärnvapenstridsspetsar med medeldistansräckvidd (Intermediate-Range Nuclear Forces, INF) i bland annat Västtyskland och Storbritannien   ..................... Utplaceringarna inleddes 1983. Dagen efter det att de första robotarna anlänt till Västtyskland avbröt Sovjetunionen alla nedrustningsförhandlingar med omedelbar verkan, offentliggjorde planer på utplacering av nya kärnvapen i Europa och vägrade ange något datum för nya förhandlingar med USA."

Som ett försök att lugna de länder som ville närma sig Nato utan att irritera Ryssland inrättades efter ett amerikanskt initiativ en ny samarbetsform inom den europeiska säkerhetspolitiken, Partnerskap för fred (PFF), vid Natos toppmöte i januari 1994. Genom att ansluta sig till PFF fick europeiska länder i den europeiska säkerhets- och samarbetsorganisationen OSSE som inte var medlemmar i Nato, till exempel Sverige, möjlighet att samarbeta med alliansen.
    USA har använt NATO som en strategisk allians för att skydda sina egna intressen och säkerhet.

Under kalla kriget var NATO ett verktyg för USA att upprätthålla sin maktbalans gentemot Sovjetunionen och säkerställa kontroll över Atlanten och Europa.

Efter kalla kriget har NATO fortsatt att spela en central roll i USAs utrikes- och säkerhetspolitik, där alliansen ger USA möjlighet att påverka och skydda sina intressen i Europa och globalt. 

USA har också använt NATO för att legitimera militära insatser, som efter terrorattackerna den 11 september 2001, då NATO för första gången aktiverade artikel 5 om kollektivt försvar och stödde USAs krig mot terrorismen.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-04-15 17:01:45 följande:
    Snacka om ren snack, ingen logik i resonemanget! 
    Kan du förklara varför? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-15 17:32:09 följande:

Så istället för att ta till dig att det finns olika perspektiv och vinklar på samma problem, så väljer du att tro på dom som tycker som du och avfärda dom som inte bekräftar din aktuella världsbild.

Det måste göra din lilla värld mer lättbegriplig, men inte speciellt realistisk och det förklarar din svartvita syn på saken.

Du svamlar och förvränger. Jag läser andras kommentarer och svarar sakligt, vilket betyder att jag inte struntar i andras åsikter gällande det akuella ämnet. Men hur exttemisterna uppfattar mig som person är oviktigt. 

Skulle du låta dig påverkas av vad tex nazister tycker om dig?

Du skrev 
    "Att du så kategoriskt avfärdar hur andra uppfattar dig och vad du uttrycker är inte en styrka i en diskussion vilket du tycks tro. "

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-15 17:37:54 följande:

Det som är ett allvarligt problem är att antisemitism förkläds som kritik av Israel. Det finns en definition av antisemitism, den inkluderar inte kritik av Israeliska politiker. 

Ingen fara för yttrandefriheten men vissa personer som hyllat terroristgruppen Hamas har råkat illa ut i USA och på andra ställen. 

Kritik av Israel är inte antisemitism. Kritik av Israels handlingar tex i Gaza, är inte hat mot judar. Folkmord, etniska rensningar, markstöld och apartheid ska kritiseras och fördömmas oavsett vem som är skyldig till dessa hemska brott.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-15 18:38:00 följande:
    När det inte stämmer med din världsbild så är det enligt dig svammel och förvrängningar.
    Jag har redan förklarat för dig varför är din svammel förvrängningar men du fortsätter sväva med personliga påhopp. Dina påhopp döljer inte din oförmåga att diskutera sakligt.

Du svamlar och förvränger. Jag läser andras kommentarer och svarar sakligt, vilket betyder att jag inte struntar i andras åsikter gällande det akuella ämnet. Men hur exttemisterna uppfattar mig som person är oviktigt. 

Skulle du låta dig påverkas av vad tex nazister tycker om dig?

Du skrev 
    "Att du så kategoriskt avfärdar hur andra uppfattar dig och vad du uttrycker är inte en styrka i en diskussion vilket du tycks tro. "
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-15 22:40:10 följande:
    Du uppfattas rätt så extremistisk även du, fast åt andra hållet. 
    Jag ser det som komplimang när tex nazister tycker att mina åsikter är extrema åt andra hållet. 
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA