Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Jeanette2003 skrev 2025-04-12 12:58:10 följande:
    Som sagt, de allra flesta svenskar kollar in Joe Rogan eller Sky News AU. De allra flesta kollar bara svenska nyheter, och dessa driver just nu en fanatisk kampanj mot Trump där man i princip uteslutande bara publicerar negativa saker och bjuder inte gäster som säger negativa saker.

Naturligtvis påverkar detta svenska folket, men eftersom medierna inte ljuger så förstår folk inte att de blir förda bakom ljuset. Genom att utelämna allting som är obekvämt för den egna propagandan kan media påverka människor att tycka och tänka precis som journalisterna vill.
    Ja, och ett aktuellt exempel är ju hur Aftonbladet helt förvränger vad som rapporteras; de anser 'to collect information involving anti-religious bias during the last presidential administration and will collect examples of anti-Christian bias through anonymous employee report forms' är samma sak som 'Anställda vid USA:s utrikesdepartement ska rapportera kollegor som uppvisar en ?anti-kristen inställning?.

www.politico.com/news/2025/04/11/state-report-anti-christian-bias-033535

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt 
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2025-04-12 19:00:31 följande:
    Men de anställda ska ju rapportera genom formulär incidenter där de anser att kollegor visat antikristen inställning. Typ som jag kan anmäla dig om du inte ville ha avslutningsfesten i kyrkans lokaler, så får du förklarar dig medan jag kan vara anonym. Hur nice känns det?
    Inte alls. Det handlar om att ge anonyma exempel. Inte att anmäla sina kollegor. Och precis som man skulle gora i sverige for att åtgärda saker handlar det om att fixa utdaterade policys (från biden åren), inte om att sätta dit arbetare och kollegor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 21:32:47 följande:
    Och vad tror du nästa steg blir? Tror du någon kommer våga använda sin yttrandefrihet i det läget? Stödjer du själv förslaget? 
    Jag stödjer hans exekutiva order, som du kan hitta här: www.whitehouse.gov/fact-sheets/2025/02/fact-sheet-president-donald-j-trump-eradicates-anti-christian-bias/

Ordern säger to ensure that any unlawful and improper anti-Christian conduct, policies or practices are identified, terminated, and rectified . Att denna task force väljer ett formulär som medel to ensure låter som slöseri med tid och pengar, tycker de borde kunna låta departementen själva addressera hur det åtgärdas i deras specifika departement.

Vet inte riktigt vad yttrandefrihet har med det att göra. Tyskland inför ju förbud mot lögner. Som exempel på hur yttrandefriheten yttrar sig i europa, borde kanske vara närmare till hands att förfasa sig över. 

https://riks.se/nyheter/tyskland-ska-inf%C3%B6ra-f%C3%B6rbud-mot-l%C3%B6gner

• Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 22:12:18 följande:
    Spela inte dum med mig, du vet precis vad detta har att göra med yttrandefrihet. Jag är själv kristen men tycker yttrandefriheten är en grundbult för ett gott samhälle. 

Så inskränkning av yttrandefrihet är rätt när det är åsikter du vill tysta men fel när dina egna blir tystade. Hycklare.  
    Vet inte vad du menar. Ingens åsikter ska tystas enligt mig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 22:35:42 följande:
    Ok spela dum så du kan låtsas att du inte är en hycklare :)

Det sätter en felaktig föreställning att anti-kristen sedvänja förekommer i det amerikanska offentliga samhället. Självklart är det en politisering av kristendomen och en attack mot det sekulära samhället. En religion jag tillhör ska användas för att driva en inhuman politik jag vänder mig emot. En politik som politiserar religion på det här sättet kommer användas för att tysta meningsmotståndare med att ex förbjuda böcker sparka lärare som uttrycker fel åsikter utanför arbetet etc.    
    Du har inte ens läst ordern?

Du vill bara gå till personlig attack. Du behöver inte kalla mig saker.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 22:42:33 följande:
    Sluta gnäll. Jag gav dig exempel på hur dina åsikter medför att är en hycklare och nu kan du inte svara. 

Jag håller inte med dig.
    Vilka var dina exempel på hur mina åsikter medför att jag är en hycklare? Jag sag faktist inte sambandet till det i vad du skrev.

En del sk anti-kristen sedvänja angavs i ordern.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 22:53:51 följande:
    Nu spelar dum igen. Läs mina inlägg igen om du inte fattar. Och om det verkligen är något du inte förstår borde du kunna fråga mer specifikt vad du inte förstår.

Jag förstår att du är emot yttrandefrihet om det är så här du hanterar avvikande åsikter.  
    Vilka var dina exempel på hur mina åsikter medför att jag är en hycklare? Jag ser faktist inte sambandet till det i vad du skrev. Har läst igen.

Du väljer att fortsätta personliga attacker utan att svara på min fråga.

Jag motsa ditt 'det sätter en felaktig föreställning  anti-kristen sedvänja förekommer i det amerikanska offentliga samhället' -  Läs ordern.

Du sa 'Självklart är det en politisering av kristendomen och en attack mot det sekulära samhället. En religion jag tillhör ska användas för att driva en inhuman politik jag vänder mig emot. En politik som politiserar religion på det här sättet kommer användas för att tysta meningsmotståndare med att ex förbjuda böcker sparka lärare som uttrycker fel åsikter utanför arbetet etc'.  - Jag ser inte hur allt detta ditt tyckande relaterar till hur mina åsikter skulle medföra att jag är en hycklare? Jag anser att alla har rätt till sina åsikter.

Insinuerar du på något sätt att Trumps order skulle forbjuda åsikter? eller vad handlar det om?
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2025-04-12 23:20:18 följande:
    Du har verkligen inte förstått källan du länkade till. Jo man ska anmäla sina kollegor:

"The cable encourages State Department employees to report on one another through a tip form that can be anonymous. ?Reports should be as detailed as possible, including names, dates, locations (e.g. post or domestic office where the incident occurred,? the cable reads."
    Incidenter kan anges detaljerade (Reports should be as detailed as possible, including names, dates, locations). Eller inte. Det brukar väl vara standard att ange hur en rapport kan vara. Källan är 'the Cable' i Politiko. Läs exekutiva ordern istället.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 23:46:49 följande:
    Jag skriver hur jag tolkar orden, om du inte håller med om den tolkningen borde du isf bara skriva det och hur den bör tolkas, varför min tolkning är fel och på vilket sätt den inte kommer inskränka yttrandefriheten som du påstår dig stödja. 

Att ordern tar upp exempel på hur den kan användas. Men det är redan företeelser som är förbjudna som vandalism och där de påstår att inget gjorts från det offentliga. Frågan är hur orden kommer tolkas och användas och jag ställer mig tvivlande till att det är i enlighet med påståendena i orden och i vilken omfattning de nu ens är sanna.  

Att pro-life demonstranterna enbart var offer och fick fängelse bara för att de demonstrerade tror jag exempelvis inte ett skit på.  

Biden och Kamla gjorde ju liknande med anti-Arab bias och hat. Men de missade att även beakta anti-Kristen bias. Det gor nu Trump.

Biden established an interagency group to increase and better coordinate efforts to counter Antisemitism, Islamophobia, and related forms of bias and discrimination. ... and announced the development of the first-ever National Strategy to Counter Islamophobia and Anti-Arab Hate

bidenwhitehouse.archives.gov/briefing-room/statements-releases/2024/12/12/biden-harris-administration-releases-first-ever-u-s-national-strategy-to-counter-islamophobia-and-anti-arab-hate/
  • Tow2Mater
    Anonym (Aw) skrev 2025-04-12 23:53:52 följande:
    Det står inget i ordern att ordern att man ska ange anonyma exempel som du påstod.  
    Det sa jag inte. Det stod i Politiko. Som verkar beskriva hur ordern implementeras vid ambassader. Om du last vad jag skrev tidigare tycker jag de kunde struntat i den biten och lamnat hur det implementeras till departementen sjalva.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA