• Anonym (Julia)

Kommer anmälan leda nånstans?

Min dotter har fått en anmälan gällande hennes säng. Hur skolan fått veta framgår inte. Rummet är så litet att den enda säng som får plats om hon samtidigt ska ha plats för skrivbord är 70 bred och 160 lång. Hon är 162 lång, men ligger inte raklång. Det enda hon påpekat är att täcket åker i golvet på natten.

Kommer det leda nånvart tror ni?

• Svar på tråden Kommer anmälan leda nånstans?
  • Jemp

oj, det har jag inte hört talas om, även om alla resonerar olika kring sänglösningar. Vi fortsatte ha spjälsängen utan sida, den valde hon väl bort vid 2-3 års ålder då det blev för smått. 

Växa-sängar har jag aldrig förstått mig på om
    man inte har väldigt ont om plats. Våra har gått direkt sen på 90*200. Då kan också vi vuxna sova bekvämt där vid behov. 

Anonym (Konstigt) skrev 2025-03-13 13:52:53 följande:
    Hmm, bara ett fråga, men varför behöver ett småbarn så stor säng? Till exempel, mitt barn sov i spjälsäng tills 5 år (utan främste del). Med tanke att spjälsängen räcker till 120cm, medan normala 5åriga brukar är runt 110cm, så finns det massor av lediga cm från 1 år och vidare! Förstår inte mammor (ja, de är mammor) som byter sängar runt 1.5 ålder. Låter bara opraktisk och slösaktig.

Nu mitt 7årig är 120cm lång och har 140cm lång säng. Allt är proportionellt.  
  • Anonym (Julia)
    Anonym (e) skrev 2025-03-13 20:23:59 följande:

Jo. Vi kan inte gissa vad som kommer att ske när du inte heller ger info om hur länge hon ska ha en kort säng etc.

Vissa tycker ett telefonsamtal är att släppa det direkt, andra förväntar sig hembesök

Så länge de bor där åtminstone, ingen aning om hur länge det blir. Jag har föreslagit loftsäng massor av gånger, men han blir bara arg över att jag öht har åsikter.
  • Anonym
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-13 20:20:40 följande:
    Vadå luddigt? Om soc kommer släppa det direkt eller inte är väl inte luddigt?
    Jo. Någon hänsyn kommer de ju att ta, på något sätt. De kan ju inte bara ignorera anmälningar. Förmodligen landar det någonstans mellan ett telefonsamtal och livstids fängelse. Det är var på denna skala som du anser att "ingenting" inträffar som är luddigt. För att de inte bara kan skita i vad folk anmäler vet du såklart.
  • Anonym (Julia)
    Anonym skrev 2025-03-13 20:39:08 följande:
    Jo. Någon hänsyn kommer de ju att ta, på något sätt. De kan ju inte bara ignorera anmälningar. Förmodligen landar det någonstans mellan ett telefonsamtal och livstids fängelse. Det är var på denna skala som du anser att "ingenting" inträffar som är luddigt. För att de inte bara kan skita i vad folk anmäler vet du såklart.
    Ja, men om de avskriver det efter ett första samtal är det "ingenting" enligt mig.
  • Anonym
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-13 20:40:37 följande:
    Ja, men om de avskriver det efter ett första samtal är det "ingenting" enligt mig.
    Ok. Det var det folk undrade och som ansågs luddigt.
    Själv gissar jag att det blir ungefär som du tror - ett samtal.
  • Anonym (e)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-13 20:37:58 följande:
    Så länge de bor där åtminstone, ingen aning om hur länge det blir. Jag har föreslagit loftsäng massor av gånger, men han blir bara arg över att jag öht har åsikter.
    Att leva i ett sånt förhållande kan ge konsekvenser ja.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-13 20:40:37 följande:
    Så nu kryper det fram att det inte är hos dig, utan hos pappan?

Soc kanske kommer att prata med pappan om att dottern behöver en större säng, men så mycket mer lär inte hända om det inte finns fler missförhållanden. Du kan ju också ge din syn på saken till Soc.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-13 20:04:17 följande:

Så ni tror inte det kommer leda nånvart?

Det måste ju kollas upp, såklart.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Gällande stora sängar till barn. Våra barn har haft varsin vuxensäng (90x200) sen de var 5 år. Det är skönt med gott om plats och bra att vid behov kunna ligga bredvid barnen.

Innan räckte det dock med juniorsängar, dessa var 70 cm breda och 150 cm långa. Men det är skillnad för TS dotter, hon får ju knappt plats i sin säng.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-13 20:37:58 följande:
    Vad vill dottern? Vill hon ha loftsäng eller sover hon hellre trångt och slipper klättra? 
Svar på tråden Kommer anmälan leda nånstans?