• Anonym (Hon)

Jag får inte pengarna

Exet hade massa aktier som jag fick hälften av i skilsmässan, vilket vi har papper på, men de stod kvar på honom för att inte behöva betala avgift att överföra dem på mig. Jag valde att sälja dem för ett tag sen (han sålde dem alltså åt mig). Nu säger han att han enligt lag bara behöver ge mig värdet motsvarande vad de var värda vid skilsmässan (de har ökat med typ 400% sen dess).

Vad kan jag göra? Har absolut varken ork eller råd att gå till domstol över det då jag dessutom är svårt sjuk, men jag kan ju inte vänta heller och riskera att han gör sig av med dem på annat sätt.

• Svar på tråden Jag får inte pengarna
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 20:26:39 följande:
    Jag får inte pengarna

Exet hade massa aktier som jag fick hälften av i skilsmässan, vilket vi har papper på, men de stod kvar på honom för att inte behöva betala avgift att överföra dem på mig. Jag valde att sälja dem för ett tag sen (han sålde dem alltså åt mig). Nu säger han att han enligt lag bara behöver ge mig värdet motsvarande vad de var värda vid skilsmässan (de har ökat med typ 400% sen dess).

Vad kan jag göra? Har absolut varken ork eller råd att gå till domstol över det då jag dessutom är svårt sjuk, men jag kan ju inte vänta heller och riskera att han gör sig av med dem på annat sätt.

Om du har samma bank så borde det inte kostar att överföra till dig. När jag skilde mig var det inga problem att överföra hälften av både fonder och aktier till min exman. 

Men om det ökar så mkt så ska du ta strid. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-14 21:24:06 följande:

Om du har samma bank så borde det inte kostar att överföra till dig. När jag skilde mig var det inga problem att överföra hälften av både fonder och aktier till min exman. 

Men om det ökar så mkt så ska du ta strid. 

De var i ett amerikanskt företag och det skulle kosta över 100.000 att föra över dem till mig.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 21:25:52 följande:
    De var i ett amerikanskt företag och det skulle kosta över 100.000 att föra över dem till mig.
    Låter märkligt. 

Du får fråga någon som är insatt. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-14 21:31:34 följande:
    Låter märkligt. 

Det är iaf vad han sa. 

Ja, jag skriver här i hopp om att någon har koll...

• Tom Araya
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 20:26:39 följande:
    Jag får inte pengarna

Enligt vilken lag?

Jag tror att han antingen misstolkar lagen eller medvetet tolkat den till sin fördel.
    Jag ifrågasätter om det är korrekt.

Vid skilsmässan har du fått hälften av aktierna, enligt vad du själv skriver.
    Vad värdet är på dessa nu eller då eller sen, borde i sammanhanget inte ha någon som helst betydelse, hälften är ändå hälften.
    Låt oss säga att de var värda 100 000 när ni skilde er. Var och ens hälft var då värda 50 000. Om dessa aktier har stigit med 400 % så skulle de vara värda 200 000 kr idag. 
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 21:37:20 följande:

Det är iaf vad han sa. 

Man ska inte lita blint på vad folk säger utan man ska fråga oberoende och kunniga källor, som exempelvis din/eran bank.
    Det är inte försent att fråga banken vad som gäller, de har jurister som har koll på sådana lagar. Kan du med bankens uppgifter visa att han har fel kanske du slipper ta det till domstol eftersom det kan bli kostsamt för honom att förlora.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 21:25:52 följande:

Ingen här kan veta utan mer information. Finns aktierna i svensk bank/depp? Eller i annat land? Exakt vad ska kosta 100.000kr? Vinstskatt?
    Aktier är värda pengar men är inte pengar som kan realiseras och flyttas mellan personer utan effekter. 

Var jobbig och fråga varför det tar sådan tid. Att det kostar får ni väl dela på i så fall men fråga exakt vad som kostar 100.000kr. Fråga i vilken bank/depå aktierna finns. Sen frågar du dem eller söker upp vad som gäller. Det låter som han försöker förhala hela grejen och spelar på din okunnighet. 

Värdet av aktierna tas vid bodelningsdatumet. Inte vad de är värda idag. 

• Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 21:37:20 följande:

Det är iaf vad han sa. 

Det kan vara vinstskatt.
  • Anonym (Annas)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-14 21:31:34 följande:
    Låter märkligt. 

Till skillnad från när hon  bad dig skriva. Nämen just det, det var det ju ingen som hade gjort.
  • Anonym (Hon)

Nej det är inte vinstskatt och den summan är irrelevant för situationen nu, då den bara varit en grej om han fört över aktierna till mig, vilket han inte gjorde. De är sålda nu och han påstår att eftersom de egentligen var hans (innan skilsmässan) så har han bara skyldighet att ge mig vad de var värda då.

• Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-15 06:30:15 följande:

Nej det är inte vinstskatt och den summan är irrelevant för situationen nu, då den bara varit en grej om han fört över aktierna till mig, vilket han inte gjorde. De är sålda nu och han påstår att eftersom de egentligen var hans (innan skilsmässan) så har han bara skyldighet att ge mig vad de var värda då.

Har du fått några pengar alls? Hur lång tid sedan var skilsmässan?
Svar på tråden Jag får inte pengarna