Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 20:26:39 följande:
Jag får inte pengarna
Exet hade massa aktier som jag fick hälften av i skilsmässan, vilket vi har papper på, men de stod kvar på honom för att inte behöva betala avgift att överföra dem på mig. Jag valde att sälja dem för ett tag sen (han sålde dem alltså åt mig). Nu säger han att han enligt lag bara behöver ge mig värdet motsvarande vad de var värda vid skilsmässan (de har ökat med typ 400% sen dess).
Vad kan jag göra? Har absolut varken ork eller råd att gå till domstol över det då jag dessutom är svårt sjuk, men jag kan ju inte vänta heller och riskera att han gör sig av med dem på annat sätt.
Enligt vilken lag?
Jag tror att han antingen misstolkar lagen eller medvetet tolkat den till sin fördel.
Jag ifrågasätter om det är korrekt.
Vid skilsmässan har du fått hälften av aktierna, enligt vad du själv skriver.
Vad värdet är på dessa nu eller då eller sen, borde i sammanhanget inte ha någon som helst betydelse, hälften är ändå hälften.
Låt oss säga att de var värda 100 000 när ni skilde er. Var och ens hälft var då värda 50 000. Om dessa aktier har stigit med 400 % så skulle de vara värda 200 000 kr idag.
Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 21:37:20 följande:
Det är iaf vad han sa.
Ja, jag skriver här i hopp om att någon har koll...
Man ska inte lita blint på vad folk säger utan man ska fråga oberoende och kunniga källor, som exempelvis din/eran bank.
Det är inte försent att fråga banken vad som gäller, de har jurister som har koll på sådana lagar. Kan du med bankens uppgifter visa att han har fel kanske du slipper ta det till domstol eftersom det kan bli kostsamt för honom att förlora.