• Anonym (Hon)

Jag får inte pengarna

Exet hade massa aktier som jag fick hälften av i skilsmässan, vilket vi har papper på, men de stod kvar på honom för att inte behöva betala avgift att överföra dem på mig. Jag valde att sälja dem för ett tag sen (han sålde dem alltså åt mig). Nu säger han att han enligt lag bara behöver ge mig värdet motsvarande vad de var värda vid skilsmässan (de har ökat med typ 400% sen dess).

Vad kan jag göra? Har absolut varken ork eller råd att gå till domstol över det då jag dessutom är svårt sjuk, men jag kan ju inte vänta heller och riskera att han gör sig av med dem på annat sätt.

• Svar på tråden Jag får inte pengarna
  • Anonym (G)

Alltså pengar från aktieförsäljningen.

• Anonym (Pk)

Vad exakt gjordes upp i skilsmässan? Står det att du ska få x aktier eller står det att du ska få aktier till ett värde av x pengar. Du har ju rätt till det som är uppgjort.

står det tex specifikt att det är värdet ett speciellt datum?

är det otydligt bör du kontakta en jurist. Det låter dock inte orimligt att det är värdet det datumet som står som gäller. Det är ju motsvarande vad som skulle hända med en bodelning och arv. Har du rätt till 100?000 så är det ju det du har rätt till. Det blir ju inte mer för att den Som är skyldig Dig pengarna förvaltar dem smart och pengarna växer. Var din rätt 100000 är den alltid 100000. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (G) skrev 2025-03-15 06:41:43 följande:
    Har du fått några pengar alls? Hur lång tid sedan var skilsmässan?
    Nej, inte än. Gått några veckor sen försäljningen. Skilsmässan är tre år sen.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Pk) skrev 2025-03-15 07:25:41 följande:

Vad exakt gjordes upp i skilsmässan? Står det att du ska få x aktier eller står det att du ska få aktier till ett värde av x pengar. Du har ju rätt till det som är uppgjort.

står det tex specifikt att det är värdet ett speciellt datum?

är det otydligt bör du kontakta en jurist. Det låter dock inte orimligt att det är värdet det datumet som står som gäller. Det är ju motsvarande vad som skulle hända med en bodelning och arv. Har du rätt till 100?000 så är det ju det du har rätt till. Det blir ju inte mer för att den Som är skyldig Dig pengarna förvaltar dem smart och pengarna växer. Var din rätt 100000 är den alltid 100000. 

Att hälften av aktierna är mina.

Han har inte "förvaltat dem smart", de har suttit där de suttit sen han fick dem som bonus från jobbet.
  • Anonym (GD)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-15 09:56:44 följande:

Han har inte "förvaltat dem smart", de har suttit där de suttit sen han fick dem som bonus från jobbet.
    Fick han hälften av någonting du har jobbat för ,  eller är det bara du som ska tjäna pengar på honom? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-15 09:56:44 följande:

Som andra skrivit, står det hälften av aktierna, är det det som gäller och säljs de så får du pengar för hälften. Det spelar ingen roll att de tidigare tillhört honom. 
  • Anonym (X)
    Anonym (GD) skrev 2025-03-15 10:04:09 följande:
    Fick han hälften av någonting du har jobbat för ,  eller är det bara du som ska tjäna pengar på honom? 
    Om man inte är nöjd med hur lagarna fungerar vid skilsmässa, kan man antingen låta bli att gifta sig eller skriva äktenskapsförord. 
  • Anonym (GD)

Vilka lagar förbjuder att ha en åsikt i frågan? 

Men mannen gifter sig knappast med en till goldigger utan äktenskapsförord. 

Anonym (X) skrev 2025-03-15 10:51:14 följande:
    Om man inte är nöjd med hur lagarna fungerar vid skilsmässa, kan man antingen låta bli att gifta sig eller skriva äktenskapsförord. 
  • Anonym (X)
    Anonym (GD) skrev 2025-03-15 11:04:26 följande:

Vilka lagar förbjuder att ha en åsikt i frågan? 

Men mannen gifter sig knappast med en till goldigger utan äktenskapsförord. 

Mannen får gärna ha en åsikt om detta men han måste följa lagen och inte hitta på ursäkter och hemmasnickrade teorier. 
  • Yllop
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-14 21:25:52 följande:
    De var i ett amerikanskt företag och det skulle kosta över 100.000 att föra över dem till mig.

Oftast är överföringsavgiften en procentuell summa på beloppet.
    Hur mycket pengar såldes aktierna för?
    Sedan ska man betala skatt på vinsten.

Gäller det en stor summa pengar kan det vara värt att anlita en jurist eller advokat för rådgivning och hjälp.

Svar på tråden Jag får inte pengarna