• Anonym (Hon)

Jag får inte pengarna

Exet hade massa aktier som jag fick hälften av i skilsmässan, vilket vi har papper på, men de stod kvar på honom för att inte behöva betala avgift att överföra dem på mig. Jag valde att sälja dem för ett tag sen (han sålde dem alltså åt mig). Nu säger han att han enligt lag bara behöver ge mig värdet motsvarande vad de var värda vid skilsmässan (de har ökat med typ 400% sen dess).

Vad kan jag göra? Har absolut varken ork eller råd att gå till domstol över det då jag dessutom är svårt sjuk, men jag kan ju inte vänta heller och riskera att han gör sig av med dem på annat sätt.

• Svar på tråden Jag får inte pengarna
  • Anonym (GD)

Anonym (X) skrev 2025-03-15 11:14:35 följande:
    Mannen får gärna ha en åsikt om detta men han måste följa lagen och inte hitta på ursäkter och hemmasnickrade teorier. 

TS kan stämma honom om hon vill.
    Men mannen ska knappast följa lagen för att X på FL tycker så. 
  • Anonym
    Anonym (X) skrev 2025-03-15 10:51:14 följande:
    Om man inte är nöjd med hur lagarna fungerar vid skilsmässa, kan man antingen låta bli att gifta sig eller skriva äktenskapsförord. 
    Han borde begärt att få dem som enskild egendom.
    Dumt huvud får plånboken lida för.

Det bästa är att inte gifta sig alls, jag har svårt att förstå att man ens överväger det. Iaf utan att skriva sig fri infor en ev kommande skilsmässa.
  • Anonym (Stella)

Jag hade pratat med någon i hans närhet som har hög moral och som kan sätta press på honom. Hans föräldrar eller en kompis eller liknande. Att du är sjuk gör saken lättare i sammanhanget, be om hjälp och spela på deras sympati. Gör klart för honom att du kommer fortsätta att höra av dig till folk i hans bekantskap tills han gör det rätta. 

• Anonym (GD)

Ja , det varmt dumt av mannen.
    Men vissa män vill gifta sig med yngre och snyggare kvinnor , som inte är  intresserade av att bara vara ihop eller skriva på ett ofördelaktigt äktenskapsförord. 

Jag menar rent allmänt. Vet ej om TS är yngre och eller snyggare än mannen.

Anonym skrev 2025-03-15 11:48:54 följande:
    Han borde begärt att få dem som enskild egendom.
    Dumt huvud får plånboken lida för.

Det bästa är att inte gifta sig alls, jag har svårt att förstå att man ens överväger det. Iaf utan att skriva sig fri infor en ev kommande skilsmässa.
  • Anonym
    Anonym (Stella) skrev 2025-03-15 11:52:36 följande:

Jag hade pratat med någon i hans närhet som har hög moral och som kan sätta press på honom. Hans föräldrar eller en kompis eller liknande. Att du är sjuk gör saken lättare i sammanhanget, be om hjälp och spela på deras sympati. Gör klart för honom att du kommer fortsätta att höra av dig till folk i hans bekantskap tills han gör det rätta. 

Som hans mor hade jag då rakt inte hjälpt ts, oavsett sjukdom.
    Inte som vän heller, med såna vänner behöver man inte några ovänner.

Vi vet inte heller varför de skilde sig, det kan ha mycket med saken att göra. Det går inte över lagen men över moralen.
  • Anonym

Här är svaret på ts fråga.

Något som är viktigt att tänka på är att värdet på aktier inte ska utgå ifrån värdet på brytdagen, utan aktierna värderas utifrån sitt värde den dagen bodelning sker eller då boet är utrett. Har aktierna minskat eller ökat i värde är det alltså den summan som räknas in i bodelningen, inte deras inköpspris eller värde per brytdagen. Hänsyn bör också tas till eventuell latent skatt som kan belasta aktierna.

Källa: 
    www.verahill.se/tjanster/bodelning/ingar-aktier-i-en-bodelning/

• Tom Araya
    Anonym skrev 2025-03-15 12:12:59 följande:

Här är svaret på ts fråga.

Något som är viktigt att tänka på är att värdet på aktier inte ska utgå ifrån värdet på brytdagen, utan aktierna värderas utifrån sitt värde den dagen bodelning sker eller då boet är utrett. Har aktierna minskat eller ökat i värde är det alltså den summan som räknas in i bodelningen, inte deras inköpspris eller värde per brytdagen. Hänsyn bör också tas till eventuell latent skatt som kan belasta aktierna.

Källa: www.verahill.se/tjanster/bodelning/ingar-aktier-i-en-bodelning/

Detta förutsätter att det är halva aktievärdet och inte hälften av aktieposten, det är en väldig skillnad.

Som jämförelse;
    Hade det varit 10 Bitcoins som skulle delas så ger det 5 var, oavsett vad de är värda och oavsett vid vilken tidpunkt man tittar på Bitcoinsvärdet.
  • Anonym (E)
    Anonym skrev 2025-03-15 11:58:11 följande:
    Som hans mor hade jag då rakt inte hjälpt ts, oavsett sjukdom.
    Inte som vän heller, med såna vänner behöver man inte några ovänner.

Vi vet inte heller varför de skilde sig, det kan ha mycket med saken att göra. Det går inte över lagen men över moralen.
    Jag hade inte heller lagt mig i, bli inblandat i andras drama är det sista jag vill så hade någon kompis ex kommit och gnällt om några pengar så hade jag bara viftat bort det
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2025-03-15 12:21:51 följande:
    Detta förutsätter att det är halva aktievärdet och inte hälften av aktieposten, det är en väldig skillnad.

Som jämförelse;
    Hade det varit 10 Bitcoins som skulle delas så ger det 5 var, oavsett vad de är värda och oavsett vid vilken tidpunkt man tittar på Bitcoinsvärdet.
    Allt räknas i värdet vid äktenskapsskillnad.
  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 12:26:57 följande:
    Jag hade inte heller lagt mig i, bli inblandat i andras drama är det sista jag vill så hade någon kompis ex kommit och gnällt om några pengar så hade jag bara viftat bort det
    Som mor till mannen hade jag gjort det jag kunnat till hans fördel dock.
Svar på tråden Jag får inte pengarna