• Anonym (Tess)

Man kan inte få allt?

Alla jag fallit för har varit väldigt djupa personer som jag fått en djup connection med. Djupa samtal och något själsligt nästan som bundit oss. Dessa har tyvärr inte haft andra kvaliteter jag med åren insett jag önskar. Nu har jag en som har alla de här stabila dragen och behandlar mig precis så som jag önskat alltid men det där djupa saknas. Relationen har således inte heller blivit lika djup, i alla fall inte från min sida. Tror min partner inte är så djup helt enkelt som person. Är det så att man inte kan få allt? 

• Svar på tråden Man kan inte få allt?
  • Freddie K

Man kan nog inte få allt och man måste väl kompromissa ibland. Man måste nog komma på vad man vill ha i en partner och vad man söker efter. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)

Man kommer alltid hitta fel och brister hos sin partner, speciellt om man letar. Därför måste man tänka till om fördelarna överväger nackdelarna och jämföra mot singellivet

• Anonym (Oftast inte)

Oftast kan man inte det. Han behandlar dig som du alltid önskat och är stabil. Att han inte är så djup försök se det som en kvalitet istället för en brist. Det underlättar långsiktigt. En man som inte är så djup är enklare att förstå sig på.

Gräset är inte grönare på något annat ställe och karlar med djup blir bara jobbiga i längden.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Oftast inte) skrev 2025-03-15 09:00:57 följande:

Oftast kan man inte det. Han behandlar dig som du alltid önskat och är stabil. Att han inte är så djup försök se det som en kvalitet istället för en brist. Det underlättar långsiktigt. En man som inte är så djup är enklare att förstå sig på.

Gräset är inte grönare på något annat ställe och karlar med djup blir bara jobbiga i längden.

Jo men det är nog så. De där djupa har haft många problem som över tiden slitit på relationen. Sen finns det säkert någon där ute med båda men är säkert väldigt svårt att hitta. 
  • Anonym (Evert)

Om det djupa i slutändan alltid resulterat i kraschade relationer så varför fortsätta då att lera efter det som uppenbart inte fungerar?

Djupet du söker verkar egentligen vara en röd flagga så du kanske behöver lära om och prioritera andra egenskaper högre.  Alternativt jobba på dig själv och inse att du förtjänar bättre än strulputtar med djup. 

• Anonym (Oftast inte)
    Anonym (Evert) skrev 2025-03-15 11:34:56 följande:

Om det djupa i slutändan alltid resulterat i kraschade relationer så varför fortsätta då att lera efter det som uppenbart inte fungerar?

Djupet du söker verkar egentligen vara en röd flagga så du kanske behöver lära om och prioritera andra egenskaper högre.  Alternativt jobba på dig själv och inse att du förtjänar bättre än strulputtar med djup. 

Det tycker jag att hon gjort då hon har en bra relation idag. Det hon behöver jobba med är att få bort den här känslan av att det är negativt att det saknas ett djup i hennes nuvarande pojkvän.  

Det är förståeligt att känna så men det är faktiskt något bra och fint med män som är simpla.
  • Anonym (Djupt)

Vad anser du är "ett djup" hos en person och på vilka sätt saknas dessa hos honom?

• Just Precis

Jag skulle inte kunna leva med någon som inte är hyfsat djup. Småtrist ändå att prata med samma person dag efter dag, om det bara var plattityder skulle jag dö.

Man behöver absolut kompromissa, ingen innehar alla positiva egenskaper, men man väljer ju med vilka grejer man kompromissar. Min man är jättevirrig, det är ofta irriterande, men jag kompromissar gärna med det då han är positiv och rolig och alltid har något intressant att säga.

• AndreaBD

Det är svårt att veta vad exakt du menar med djup. Är han en ytlig person, som inte är intresserad av något annat än rena vardagsgrejer - då förstår jag om det är ett problem. Då saknas det något.

Men om det snarare är så att du är ute efter en speciell känsla av att ni är några slags tvillingssjälar, då kan det vara för höga förväntningar. 

Eller att man är ute efter någon som är lite mer filosofiskt lagt? Kan du förklara närmare, vad "djup" är för dig?

• Anonym (Mx)

TS uttrycker sig som om det fanns 2 sorters män. Djupa och instabila och ytliga och stabila.

Jag skulle vilja hävda att det finns allt på skalan över olika personligheter. Det finns såklart stabila personer med djup och ytliga personer som är instabila. Dessutom allt där i mellan.

Men svaret på frågan får ändå bli att, nej, man kan inte vara 100% nöjd med sin partners alla personlighetsdrag.

• Anonym (Tess)
    AndreaBD skrev 2025-03-15 17:35:12 följande:

Det är svårt att veta vad exakt du menar med djup. Är han en ytlig person, som inte är intresserad av något annat än rena vardagsgrejer - då förstår jag om det är ett problem. Då saknas det något.

Men om det snarare är så att du är ute efter en speciell känsla av att ni är några slags tvillingssjälar, då kan det vara för höga förväntningar. 

Eller att man är ute efter någon som är lite mer filosofiskt lagt? Kan du förklara närmare, vad "djup" är för dig?

Jo men det är nog det lite filosofiska jag saknar. Men inte bara. Tror han är en person som bär på mycket själv, inte öppnar sig så mycket så det blir liksom inte det där bandet. Och ja, kanske lite tvillingsjälshållet jag är inne på. Har upplevt det två gånger i livet och det var alldeles fantastiskt underbart men det slutade ju illa. Samtidigt behöver det ju inte finnas ett samband med slutet och det vi hade, många relationer slutar ju med uppbrott. Men ja, kanske för högt krav med tanke på att man troligtvis har tur om man upplever det där en gång i livet. Var dessutom yngre då. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-15 21:22:01 följande:
    Jo men det är nog det lite filosofiska jag saknar. Men inte bara. Tror han är en person som bär på mycket själv, inte öppnar sig så mycket så det blir liksom inte det där bandet. Och ja, kanske lite tvillingsjälshållet jag är inne på. Har upplevt det två gånger i livet och det var alldeles fantastiskt underbart men det slutade ju illa. Samtidigt behöver det ju inte finnas ett samband med slutet och det vi hade, många relationer slutar ju med uppbrott. Men ja, kanske för högt krav med tanke på att man troligtvis har tur om man upplever det där en gång i livet. Var dessutom yngre då. 
    Ja... och om du var yngre då - kanske hade ni förändrats åt olika håll senare. Samtidigt ska man förstås hitta någon som passar. Det är ju ganska viktigt att det blir en bra match. Däremot ska man kanske inte ha överdrivna detaljförväntningar - typ att han måste förstår exakt vad man menar/tänker, att han måste gilla samma sång, eller liknande. Men någonstans tror jag, att man åndå märker om man kan prata med personen, om man ligger någorlunda på samma våglängd. 
  • Anonym (Djupt)
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-15 21:22:01 följande:
    Hur länge har ni varit tillsammans? 

Jag tror att många förväxlar det där stormiga med kärlek men det är ofta två personer med uppdämda behov och olösta trauman, som för en kort stund tillfredställer det hos varandra. Sen går det snabbt utför eftersom det ändå är så pass uppdämda behov och olösta trauman av en anledning, förmågan att läka varandra finns inte egentligen.

Vad gillar du att filosofera om?
Svar på tråden Man kan inte få allt?