Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-16 16:29:33 följande:
Min man var med på både ultraljud och förlossning, samt har varit lika närvarande som jag. Men vi är gifta och han har aldrig haft någon anledning att tvivla på att barnen är hans. (Han får gärna göra DNA-test men det har han inte gjort. Barnen är dessutom ganska lika honom till utseendet.)
Det går inte att jämföra med TS situation. Som du ger exempel på, förekommer det att kvinnor försöker "lura på" män barn som inte är deras. Det kan finnas flera anledningar till det, men män som har skäl att vara vaksamma / skeptiska, bör vara det till motsatsen har bevisats.
Det är orimligt att förvänta sig att TS ska vilja leka familj som om han och kvinnan vore ett par. När en kvinna väljer att behålla ett barn under sådana omständigheter, kan hon inte räkna med en närvarande och engagerad pappa. Hon kan hoppas på det, man kan tycka att män borde ta sitt ansvar så snart faderskapet är fastställt. Men det är TS också beredd att göra. Han tänker inte dra och skita i ungen, som vissa män gör. Han vill bara vara säker på att det är hans unge först.
Jag vet par som Inte var tillsammans eller separerade innan. Delad vårdnad, pappan tog halva föräldraledigheten osv. Så visst går det. Varför skulle han inte vara engagerad?