• Aliona

Undvikande sambo

Mávnnel skrev 2025-03-16 19:05:09 följande:

Som han kan få det att låta ibland och hur han planerar vad vi ska göra osv så är det som om att han helst inte ville att jag hade barn då han upplevs med taggad på att fara och göra saker veckorna utan barn.
    Det var hans svägerska som frågade om hon kunde ta över barnvaktningen för att hon behövde fara och jobba, jag behövde jobba en helgdag. Det slutade med att jag var tvungen att byta pass med en annan för att sambon skulle få slippa för att han lät så motvillig.
    Han berättade då att han inte vill vara barnvakt men inte varför, men han kan se efter andras barn utan problem.

I nuläget har han lika lite ansvar över mitt barn som från dag ett, inget.
    Jag sköter allt hemma inkl barnet, han tar disken varje vecka och lagar mat varannan vecka (den veckan mitt barn inte är med oss), han syns inte till i tvättrummet annat än för att tvätta arbetskläder och viker inte sina kläder som jag tvättat. Han lägger inte ens in det i garderoben.
    Så lite ansvar har han.

Du blandar två olika saker här - den generella arbetsfördelningen hemma, och onhändertagandet av ditt barn. Det verkar som att ha gör vissa saker, som hälften av matlagningen ocg disken, men att du gör resten som att handla, tvätta, städa osv. Är det så? I så fall så får du sätta ner foten så att ni delar jämlikt. 

Däremot har han inget som helst ansvar för ditt barn. Det är du som förväntas göra precis allt. Vill han hjälpa till så är det hans val, men inget du bör förvänta dig. Vad gäller förskolans förväntningar så är det heller inget de kan kräva. Förskolan har ofta massa önskemål för att lösa deras brist på personal, men bonusföräldrar har inga som helst skyldigheter. 

Svar på tråden Undvikande sambo