• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-22 03:55:15 följande:
    Har du läst bibeln på sistone? Den är allt annat än fredlig. Om den absoluta majoriteten muslimer själva inte tolkar koranen på samma sätt som isis då borde du förstå vad som klassas som riktig islam.

Det är väl det här jag har problem med. Islamofobi ska föreställas gå under radarn som islamkritik. Kan inte tänka mig annat än att det var så andra fanatiska kulter startade. Typ nazismen eller Isis terrorister. Propaganda med en dos av offermentalitet "brännmärka islamkritiker" skärp dig.

Har tidigare också skrivit att man behöver titta närmare på faktorer. Det är raka motsatsen till att dra alla muslimer över en kam. 

?Bibeln är allt annat än fredlig? hävdar du men du har förstås fel som alla kristna vet. Peace and love är det som gäller.  (Mot detta brukar användas några knepiga uttalanden om ?svärdet? i Matt 26:52 och 10:54 som misstolkats som krigiska av de som inte vill se uttalandena i sitt sammanhang). Nej, det är peace and love rakt av i bästa hippiestil.

Jag har en ganska bra bild av innehållet i Nya Testamentet som är den del av Bibeln som ger dagens kristna vägledning. Gamla Testamentet innehåller de  historiska berättelserna om skapelsen, syndafloden m.m. och har inte samma betydelse för kristna. Evangelierna i NT handlar om Jesus Kristus ? hans födelse, hans liv och lärdomar, hans korsfästelse och hans uppståndelse. Det är det centrala i kristendomen. Där finns inga våldsuppmaningar om att döda de otrogna.

Än en gång måste jag tydligen upprepa vad  jag tidigare sagt, d.v.s. att de flesta muslimer bortser från de våldsamma verserna i Koranen så där slår du in öppna dörrar.

Vidare resonerar du helt åt helvete när du hävdar att min islamkritik i själva verket är ?islamofobi?. När jag citerar de hatfulla verserna i Koranen handlar det inte om någon obefogad rädsla ?islamofobi?, som en sjukdom ungefär, utan det handlar om fakta:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Bibeln innehåller inte några sådana hatbudskap som finns strösslade i Koranen.

Att jämföra islamkritik med nazism är ju rena vanvettet, i synnerhet som den intoleranta religionen islam med sin totalitära samhällsideologi däremot visar på klara likheter med nazismen i det avseendet.

• AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2025-03-21 16:42:48 följande:
    ChatGTP är ju en språkmodell, duktig på att generera texter men det innebär inte att informationen i texten är på nått sätt korrekt. 

Men bibeln har ju inte heller moderniserats egentligen, det är bara nya översättningar som tillkommit för att anpassa till hur språken ändras. Innehållet är detsamma. Det som skett är att man ändrat tolkningen av innehållet, men det gör man ju uppenbarligen med koranen också, och det är man ju tvungen till eftersom man måste kunna hantera nya fenomen som inte fanns när texterna producerades. 
    Okej, men jag har sett såna diskussioner, seriösa såna, där religionsvetare har diskuterat detta. Och muslimerna brukar då själva säga att man inte kan göra moderniseringsprocessen som i andra religioner, eftersom det är verkligen fast bestämt i Islam att det inte får förändras. Tolka kan göra, men även det kan ju många anse att det är att förändra innehållet. Sant, man har inte skrivit om bibeln heller, men man har ändå bestämt att man inte behöver följa gamla testamentet (förutom kanske de tio budsorden). 
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2025-03-20 18:28:31 följande:
    Är man seriös kristen så skall man stena otrogna också. 
    Inte alls. Jag har träffat många seriösa kristna, kommer från en katolsk familj och har också sett hur man tänker i de mest religiösa länderna här i Europa, t.ex. Italien och framför allt Irland (har haft irländsk partner i flera år). INGEN bryr sig om vad som står i gamla testamentet, förutom de tio budsorden och de mest kända personer och händelser (Abraham, Moses, osv.). Inte prästerna heller. Det är nya testamentet som gäller, plus en del som skrivits direkt efter eller samtidigt som nya testamentet, t.ex. Paulusbreven. 

Du kan fråga protestantiska eller katolska präster (jag vet inte om de ortodoxa, men kan inte tänka mig att det avviker mycket) - ingen kommer att säga att otrogna bör dö eller t.o.m. dödas. Men testa och fråga några vanliga imaner! 
  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-21 11:10:22 följande:

Det är egentligen ganska enkelt. Det handlar om hur man använder sin religion och vilka syften man har. 

De allra flesta av oss använder våra religioner just för att vi vill vara en god människa och göra gott. 

De som i religionens namn utövar makt över andra, är inte goda människor. Detsamma gäller förresten även ateister.

Ja, jag skulle kunna gå med på att man kan vara en bra människa trots att man är muslim. Men dessa muslimer följer inte exakt det som står i koranen. Det står ju en hel del väldigt otrevligt. Som sagt, sånt finns i bibeln också. Men vi försöker inte ens följa det. Vi har lämnat gamla testamentet bakom oss, så som detta gäller inte i vår tid. Men det vill inte muslimerna göra. I alla fall de flesta, om de anser att det ska tolkas ordagrant.
  • Anonym (Ej Religiös)

Att kvinnan måste täcka håret hur gör det en till en bättre människa eller bättre samhälle?

• Lynx123
    AndreaBD skrev 2025-03-22 11:17:10 följande:
    Ja, jag skulle kunna gå med på att man kan vara en bra människa trots att man är muslim. Men dessa muslimer följer inte exakt det som står i koranen. Det står ju en hel del väldigt otrevligt. Som sagt, sånt finns i bibeln också. Men vi försöker inte ens följa det. Vi har lämnat gamla testamentet bakom oss, så som detta gäller inte i vår tid. Men det vill inte muslimerna göra. I alla fall de flesta, om de anser att det ska tolkas ordagrant.
    Hur ska du ha det - tycker du du att de tio budorden är bra eller inte?
  • Anonym (Mumble Jumble)

Ingen sagobok gör någon eller något till det bättre, tvärtom! Hjärntvättad till sagornas värld är dårskap!

• Mentat
    AndreaBD skrev 2025-03-22 11:11:56 följande:
    Inte alls. Jag har träffat många seriösa kristna, kommer från en katolsk familj och har också sett hur man tänker i de mest religiösa länderna här i Europa, t.ex. Italien och framför allt Irland (har haft irländsk partner i flera år). INGEN bryr sig om vad som står i gamla testamentet, förutom de tio budsorden och de mest kända personer och händelser (Abraham, Moses, osv.). Inte prästerna heller. Det är nya testamentet som gäller, plus en del som skrivits direkt efter eller samtidigt som nya testamentet, t.ex. Paulusbreven. 

Du kan fråga protestantiska eller katolska präster (jag vet inte om de ortodoxa, men kan inte tänka mig att det avviker mycket) - ingen kommer att säga att otrogna bör dö eller t.o.m. dödas. Men testa och fråga några vanliga imaner! 
    Kristendomen definieras ju av Nya Testamentet. Det är det som förkunnar Jesu lära. Apropå stenkastning bör det väl vara allmänbildning att Jesus sade att  "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne". Resultatet blev att ingen gjorde det, direkt i strid med Gamla Testamentet.
  • Cheers
    Mentat skrev 2025-03-22 12:18:29 följande:
    Kristendomen definieras ju av Nya Testamentet. Det är det som förkunnar Jesu lära. Apropå stenkastning bör det väl vara allmänbildning att Jesus sade att  "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne". Resultatet blev att ingen gjorde det, direkt i strid med Gamla Testamentet.
    Touché!
  • AndreaBD
    Lynx123 skrev 2025-03-22 12:09:58 följande:
    Hur ska du ha det - tycker du du att de tio budorden är bra eller inte?
    Hur ska JAG ha det? Jag har gått ur kyrkan. Jag sa att de tio budorden är en av de få sakerna som man har tagit med från gamla testamentet.

Om du vill veta min personliga åsikt ändå - jag tycker de är ganska användbara, ganska bra, framför allt för att vara så gamla. Den där med att älska gud är dock inget för mig och jatt vara avundskjuk på det som andra har, tycker jag inte är så himla farligt heller. 
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?