• Anonym (Lily)

Dejta bipolär man

Kom nyss hem från en tredje dejt med en jättetrevlig man. Han har flera egenskaper jag både uppskattar och söker hos en partner, verkar öppen och ärlig, social och generös med sig själv, samtidigt som jag tvekar. 

Han har berättat att han har diagnos bipolär sjukdom typ 2 men att han är hög fungerande med deltidsjobb och att han har verktyg om det bär iväg. Jag vet ingenting om diagnosen alls och har ingenting att förhålla mig till, men har läst på en del och det skrämmer mig lite. 

Dels att han han sagt att han kan behöva vara för sig själv ibland och de depressiva skoven och sömn- och koncentrationssvårigheter bland annat. Jag har också fått intrycket av att han är lite avtrubbad känslomässigt och svår att få riktig varm och kärleksfull kontakt med, likaså sexuellt.

Jag misstänker att jag inte kommer få mina behov helt tillgodosedda i den här relationen. Han verkar jättenöjd och ser inte alls mig ur det perspektivet, och ikväll fick jag nästan känslan av att han mest bara vill ha en relation avklarad. Som att vad jag vill inte är lika viktigt som hans behov, och jag känner också hur jag börjat anpassa mig. Jag hade till exempel tänkt föreslå bio eller filmkväll ihop i helgen, tills han hintade att han inte riktigt brukar orka med en hel film. 
    Har någon lite input i det här? Känner mig ledsen på en så fin person i övrigt.

• Svar på tråden Dejta bipolär man
  • Anonym (Micke)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 06:46:53 följande:
    Ja om hon uppskattar att må bra och vill ha en partner där hon är det mest betydelsefulla...nån som verkligen bryr sig och finns där.

Det är synd att han har diagnosen, absolut men om man tänker att hon träffade en man utan diagnosen som också betedde sig som killen hon dejtar...skall hon stanna då?

Hon kan ju inte stanna bara på grund av diagnosen...
    Diagnosen är såklart ett minus, inte något som gör att man stannar. Men om det funkat i övrigt så hade kanske inte diagnosen varit ett oöverstigligt problem. Dom flesta har ju brister och tillkortakommanden på något sätt.
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 06:49:08 följande:

Vänta lite nu. Ska han kasseras som en gammal skurtrasa bara för att han har en diagnos eller två? Och kom inte och säg att han behöver träffa likasinnade. Det köper jag inte! Visst, det är en utmaning att dejta någon som har en diagnos eller två, men det är viktigt att se personen och inte diagnoserna. Det som är bra kanske överväger det som är dåligt?

Jag har själv ADHD Ouppmärksam Form, är jag inte öppen nog att berätta för en kvinna så skulle hon aldrig veta...min diagnos skulle aldrig påverka.

Man måste tänka förbi hans diagnos och se om man hade uppskattat samma beteende hos en utan diagnos.

Tycker du hon skall stanna enbart pga diagnos?

Du dejtade väl nån med diagnos men tyckte det var jobbigt?
    Minns jag fel så ber jag om ursäkt.

I Lilys liv skall Liliy alltid vara det viktigaste, om personen inte kan uppfylla nåt så normalt som att visa intresse för henne så tycker jag att hon borde gå.

Sen om hon vill skjuta på det en liten tid för att se vad som sker...absolut men jag ser då ingen förändring uppåt.
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 06:56:16 följande:
    Jag har själv ADHD Ouppmärksam Form, är jag inte öppen nog att berätta för en kvinna så skulle hon aldrig veta...min diagnos skulle aldrig påverka.

Man måste tänka förbi hans diagnos och se om man hade uppskattat samma beteende hos en utan diagnos.

Tycker du hon skall stanna enbart pga diagnos?

Du dejtade väl nån med diagnos men tyckte det var jobbigt?
    Minns jag fel så ber jag om ursäkt.

I Lilys liv skall Liliy alltid vara det viktigaste, om personen inte kan uppfylla nåt så normalt som att visa intresse för henne så tycker jag att hon borde gå.

Sen om hon vill skjuta på det en liten tid för att se vad som sker...absolut men jag ser då ingen förändring uppåt.
    Jag brukar inte heller berätta om mina diagnoser, om hon inte frågar. Jo, jag träffade en tjej som var bipolär en gång och visst det var jobbigt, men jag försökte se bortom diagnosen, för man är inte sin diagnos.

Jag håller med om att Lily ska vara det viktigaste och visst, visar han inte intresse då bör hon gå.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-22 06:50:59 följande:
    Diagnosen är såklart ett minus, inte något som gör att man stannar. Men om det funkat i övrigt så hade kanske inte diagnosen varit ett oöverstigligt problem. Dom flesta har ju brister och tillkortakommanden på något sätt.
    Exakt...om...men det gör det inte.

Jag själv uppskattar en kvinna som vet vad den vill, som ställer frågor som rör mig och mitt, som kommenterar saker om mig och finns för mig...nån som är intresserad av mig...jag själv är likadan mot en kvinna.

Det hade för mig inte funkat om vi inte har "det där"...

Vill hon inte ha sex så är det lugnt men allt det andra måste finnas, annars är det inget för mig.

Vi är alla olika men jag själv är hellre ensam än i ett dysfunktionellt och innehållslöst förhållande.
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 06:58:44 följande:
    Jag brukar inte heller berätta om mina diagnoser, om hon inte frågar. Jo, jag träffade en tjej som var bipolär en gång och visst det var jobbigt, men jag försökte se bortom diagnosen, för man är inte sin diagnos.

Jag håller med om att Lily ska vara det viktigaste och visst, visar han inte intresse då bör hon gå.
    Jag håller med om det, verkligen och det är synd om killen...alltså diagnoser kan vara så förödande och personen kanske aldrig får grepp om sig och sitt.

Du är en klipsk man Freddie.

Jag tyckte synd om dig när jag såg dig skriva om tjejen...måste vara ett sjukt tufft läge...oss män emellan så hade vi båda lätt kunnat dejta nån med diagnos men det måste vara funktionellt, inte sant?

Tycker synd om alla med diagnoser...det kan se så väldigt olika ut.

Killen som jag nämnde med flera diagnoser har en storebror när jag träffat de båda tillsammans så sade jag till honom, "du har fler diagnoser än din bror men när ni träffas så är det som att du inte har några och han är jättepåverkad!"
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:27:28 följande:
    Jag håller med om det, verkligen och det är synd om killen...alltså diagnoser kan vara så förödande och personen kanske aldrig får grepp om sig och sitt.

Du är en klipsk man Freddie.

Jag tyckte synd om dig när jag såg dig skriva om tjejen...måste vara ett sjukt tufft läge...oss män emellan så hade vi båda lätt kunnat dejta nån med diagnos men det måste vara funktionellt, inte sant?

Tycker synd om alla med diagnoser...det kan se så väldigt olika ut.

Killen som jag nämnde med flera diagnoser har en storebror när jag träffat de båda tillsammans så sade jag till honom, "du har fler diagnoser än din bror men när ni träffas så är det som att du inte har några och han är jättepåverkad!"
    Jo, det är sant.

Tack! . Jag försöker i alla fall.

Jo, man har väl träffat ett par tjejer som var helt skvatt galna, för att vara ärlig. Det känns som att jag drar till mig såna personer. Omedvetet så klart.

Mina diagnoser påverkar mig mer i vissa perioder eller i vissa situationer, men jag försöker att hålla de under kontroll. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:30:04 följande:
    Jo, det är sant.

Tack! . Jag försöker i alla fall.

Jo, man har väl träffat ett par tjejer som var helt skvatt galna, för att vara ärlig. Det känns som att jag drar till mig såna personer. Omedvetet så klart.

Mina diagnoser påverkar mig mer i vissa perioder eller i vissa situationer, men jag försöker att hålla de under kontroll. 
    Du försöker väldigt bra! 😁

Jag kan förstå vad du menar, det händer lite, lite mer vilda, lite fart och spänning.
    Finns de andra bitarna så måste det inte vara en direkt nackdel.
    Omedvetet ja men att nåt i dig du inte styr ser det och gillar det...fullt normalt skulle jag vilja säga!

Det viktiga där är att du bryr dig och försöker...diagnoserna är inget du valt som du kan styra helt fritt så som du vill...så ett gott försök är mer än bra!
  • Anonym (Lily)

Diagnosen i sig är absolut inget problem för mig, i sig. Jag tänkte snarare om det skulle kunna vara en möjlig förklaring till att jag känner att han är svår att få verklig kontakt med, exempelvis på grund av medicinering eller så.
    Nu förstår jag ju att det snarare kan bero på ett personligt drag och att han förmodligen inte är så intresserad av just mig, eller åtminstone så matchar inte våra känslomässiga behov. Tråkigt såklart, men det är vad det är.

• Anonym (Självklart)
    Freddie K skrev 2025-03-22 06:49:08 följande:

Vänta lite nu. Ska han kasseras som en gammal skurtrasa bara för att han har en diagnos eller två? Och kom inte och säg att han behöver träffa likasinnade. Det köper jag inte! Visst, det är en utmaning att dejta någon som har en diagnos eller två, men det är viktigt att se personen och inte diagnoserna. Det som är bra kanske överväger det som är dåligt?

Självklart bör man se personen och inte diagnosen, men just bipolär diagnos är inte lätt. Medicinerna gör ofta personen lite avtrubbad. Och utan blir livet med personen en bergodalbana. Man bör veta vad man ger sig in på.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Lily) skrev 2025-03-22 08:18:29 följande:

Diagnosen i sig är absolut inget problem för mig, i sig. Jag tänkte snarare om det skulle kunna vara en möjlig förklaring till att jag känner att han är svår att få verklig kontakt med, exempelvis på grund av medicinering eller så.
    Nu förstår jag ju att det snarare kan bero på ett personligt drag och att han förmodligen inte är så intresserad av just mig, eller åtminstone så matchar inte våra känslomässiga behov. Tråkigt såklart, men det är vad det är.

Ja det är verkligen tråkigt!

Men som jag skrev, du kommer träffa nån riktigt bra, det finns ju en del att välja mellan! 😃
Svar på tråden Dejta bipolär man