• Anonym (Lily)

Dejta bipolär man

Kom nyss hem från en tredje dejt med en jättetrevlig man. Han har flera egenskaper jag både uppskattar och söker hos en partner, verkar öppen och ärlig, social och generös med sig själv, samtidigt som jag tvekar. 

Han har berättat att han har diagnos bipolär sjukdom typ 2 men att han är hög fungerande med deltidsjobb och att han har verktyg om det bär iväg. Jag vet ingenting om diagnosen alls och har ingenting att förhålla mig till, men har läst på en del och det skrämmer mig lite. 

Dels att han han sagt att han kan behöva vara för sig själv ibland och de depressiva skoven och sömn- och koncentrationssvårigheter bland annat. Jag har också fått intrycket av att han är lite avtrubbad känslomässigt och svår att få riktig varm och kärleksfull kontakt med, likaså sexuellt.

Jag misstänker att jag inte kommer få mina behov helt tillgodosedda i den här relationen. Han verkar jättenöjd och ser inte alls mig ur det perspektivet, och ikväll fick jag nästan känslan av att han mest bara vill ha en relation avklarad. Som att vad jag vill inte är lika viktigt som hans behov, och jag känner också hur jag börjat anpassa mig. Jag hade till exempel tänkt föreslå bio eller filmkväll ihop i helgen, tills han hintade att han inte riktigt brukar orka med en hel film. 
    Har någon lite input i det här? Känner mig ledsen på en så fin person i övrigt.

• Svar på tråden Dejta bipolär man
  • burleskburkläsk
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-21 22:39:11 följande:

Jag har bipolär sjukdom 2 och tycker inte att det du beskriver låter som att det har något med diagnosen att göra. 
    Ja, förutom det att han behöver vara för sig själv ibland och depressiva och hypomaniska skov.
    Har han medicin?
    Jag har bara haft diagnosen i drygt 2 år men blev mycket stabilare när jag började med min medicin.

Bra du nämner...I ett sånt läge är det skitviktigt!
  • Freddie K

Jag träffade en tjej för ett par år sen som var bipolär. Det var en utmaning kan jag ju säga. Sen misstänker läkarna att jag också är bipolär, men ingen utredning har gjorts på det. Däremot har andra utredningar gjorts. Jag tycker om att vara ensam och när jag blir deppig så blir jag väldigt deppig. Det går åt andra hållet med. När jag blir glad så blir jag super glad. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Pros)
    Anonym (Lily) skrev 2025-03-21 21:15:00 följande:
    Dejta bipolär man

Kom nyss hem från en tredje dejt med en jättetrevlig man. Han har flera egenskaper jag både uppskattar och söker hos en partner, verkar öppen och ärlig, social och generös med sig själv, samtidigt som jag tvekar. 

Han har berättat att han har diagnos bipolär sjukdom typ 2 men att han är hög fungerande med deltidsjobb och att han har verktyg om det bär iväg. Jag vet ingenting om diagnosen alls och har ingenting att förhålla mig till, men har läst på en del och det skrämmer mig lite. 

Dels att han han sagt att han kan behöva vara för sig själv ibland och de depressiva skoven och sömn- och koncentrationssvårigheter bland annat. Jag har också fått intrycket av att han är lite avtrubbad känslomässigt och svår att få riktig varm och kärleksfull kontakt med, likaså sexuellt.

Jag misstänker att jag inte kommer få mina behov helt tillgodosedda i den här relationen. Han verkar jättenöjd och ser inte alls mig ur det perspektivet, och ikväll fick jag nästan känslan av att han mest bara vill ha en relation avklarad. Som att vad jag vill inte är lika viktigt som hans behov, och jag känner också hur jag börjat anpassa mig. Jag hade till exempel tänkt föreslå bio eller filmkväll ihop i helgen, tills han hintade att han inte riktigt brukar orka med en hel film. 

Det här låter som att bädda för problem.

Dejta fler och hoppas att du hittar någon bättre du gillar.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Lily) skrev 2025-03-21 21:15:00 följande:
    Dejta bipolär man

Jag har läst större delen av tråden och känner en man med rätt många diagnoser Asperger, Autism, svår ADHD etc etc...inte ens han är sån...

Men min kusin som inte har diagnoser är bara intresserad i sig och sitt...skulle aldrig bry sig om vad en kvinna vill, ställa motfrågor eller ens fråga hur hon mår.

Jag tror mannen du träffat kan ha fler diagnoser än vad han känner till eller så är detta hans vision av kärlek...det kommer helt plötsligt inte vända dock och vara 100%

Hade jag varit kvinna i dit läge så hade jag lämnat, då jag hela tiden hade känt mig osedd och oälskad.

Hur ser ert förhållande ut om 20 år...och hur mår du?
  • Anonym (Pros)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 06:27:20 följande:
    Hur ser ert förhållande ut om 20 år...och hur mår du?
    Skillnaden mellan ett bra liv och ett mindre bra liv.

Ett bra liv tänker innan den går in i någonting långsiktigt.
  • burleskburkläsk

Var rädd om dig Lily, du kommer att hitta nån som frågar hur du mår, hur dagen varit, vad du vill hitta på, vad du har för framtidsdrömmar, nån som kommenterar hur fin och sexig du är, nån som längtat efter dig hela dagen, nån som tänker på dig och er i stället för mesta bara sig själv...etc.

• burleskburkläsk
    Anonym (Pros) skrev 2025-03-22 06:33:49 följande:
    Skillnaden mellan ett bra liv och ett mindre bra liv.

Ett bra liv tänker innan den går in i någonting långsiktigt.
    Väldigt sant!
  • Anonym (Micke)

Tycker dom flesta i tråden verkar eniga om att TS borde leta vidare.

• burleskburkläsk
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-22 06:38:25 följande:

Tycker dom flesta i tråden verkar eniga om att TS borde leta vidare.

Ja om hon uppskattar att må bra och vill ha en partner där hon är det mest betydelsefulla...nån som verkligen bryr sig och finns där.

Det är synd att han har diagnosen, absolut men om man tänker att hon träffade en man utan diagnosen som också betedde sig som killen hon dejtar...skall hon stanna då?

Hon kan ju inte stanna bara på grund av diagnosen...
  • Freddie K

Vänta lite nu. Ska han kasseras som en gammal skurtrasa bara för att han har en diagnos eller två? Och kom inte och säg att han behöver träffa likasinnade. Det köper jag inte! Visst, det är en utmaning att dejta någon som har en diagnos eller två, men det är viktigt att se personen och inte diagnoserna. Det som är bra kanske överväger det som är dåligt?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Dejta bipolär man