• EpicF

Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...

Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:46:01 följande:
    Jag har bott här i 22 år, varav 18 år mot min vilja o det har varit jag som har fått tagit hand om vårt barn, varit den som fått lösa problem o sett till att allt har funkat, medan mitt ex varit lekpappan o har alltid på ett fult sätt, lyckats få sin vilja fram. Hans sätt eller inte alls. 
    Skulle han säga upp sig, så skulle han vara välkommen tillbaka då jobbet har velat ge honom en chefspost i flera år, exet vill inte bli chef, o han är den jobbet ringer så fort det blir problem.  
    Att du vill flytta är helt ok. Du gör som du vill. Men ditt ex behöver absolut inte flytta för att du vill. 

Sedan bör du börja tänka på att släppa taget om ditt vuxna barn, så denne får chans att själv utvecklas. Ja, h*n har autism men h*n är knappast oförmögen att ta hand om sig själv eller att studera och bo för sig själv. 

Du kan inte hänga upp hela ditt liv på ditt vuxna barn. 
  • EpicF
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:57:33 följande:
    Jag förstår att det kan tolkas så, men om pappan hade flyttat med vårt barn, så hade jag troligtvis flyttat tillbaka till mina hemtrakter. Tanken är att vårt barn ska flytta till min hemtrakt efter utbildningen. 
    Jag har inte sagt något till exet, utan det var en tanke som kom nu. 
    Du vill flytta till dina hemtrakter. Då gör du det. 
    Ditt ex vill bo kvar, då  gör han det. 
    Ditt vuxna barn flyttar till staden denne ska studera på högskola. 

Alla blir nöjda. 

Vad ditt vuxna barn gör efter sin utbildning är upp till denne. 
  • EpicF
    Anonym (Enkel arbetare) skrev 2025-03-22 09:15:27 följande:

Till TS, jag har 2 barn i din sons ålder.
    Här kommer mina tankar.
    När min dotter började universitet var det mycket lära känna varandra aktiviteter, en tjej sa upprepade ggr ni måste anpassa er efter mig för jag har autism. En elev kopplade inte hur han ska interagera i grupp, dessa slutade ganska fort.
    Vi har flera bekanta som pluggat men sedan inte kunnat jobba pga sin psykiska ohälsa.
    Har ni pratat med personalen på tänkta högskola?
    Ska du sitta i en billig lägenhet i storstaden, orolig över sonen och bara leva för att curla honom i 3 år.

Varför flyttar ni inte din dina hemtrakter i sommar, sonen får ett år på sig att förbereda sig på att bo själv och mogna innan han söker till sin utbildning.

Vad tänker du att "personalen" på högskolan ska göra?

Om ts vuxna barn har toppbetyg är knappast studierna ett problem. Det kan dock bli problem med det sociala, men det är inget "personalen" på högskolan kan göra något med. 
Svar på tråden Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...