• Anonym (Besviken)

Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

• Svar på tråden Beter man sig så här?
  • Anonym

Nej, så gör man inte. 
    Man tar såklart med sig en present. "Det är tanken som räknas". Man har såklart även finkläder på vigsel.
    Tillåt dig själv att vara arg och ledsen. 

Vad säger din man? 

• Anonym (Hm)

Så gör man inte, självklart klär man sig inte i vardagskläder på ett bröllop och man har med sig en gåva.

• Tow2Mater

Innehöll inbjudan en klädkod?

Present är väl något man alltid tar med sig dock, om man inte sagt man ger något innan eller efter.

• Anonym (Besviken)
    Anonym skrev 2025-03-22 20:36:23 följande:

Nej, så gör man inte. 
    Man tar såklart med sig en present. "Det är tanken som räknas". Man har såklart även finkläder på vigsel.
    Tillåt dig själv att vara arg och ledsen. 

Vad säger din man? 

Han undviker frågan. Tror han tycker det är pinsamt. 
  • Anonym (Besviken)
    Tow2Mater skrev 2025-03-22 20:47:56 följande:

Innehöll inbjudan en klädkod?

Present är väl något man alltid tar med sig dock, om man inte sagt man ger något innan eller efter.

Nej men när vi läste på var det kavaj pm man inte uppgav klädkod. Att som kvinna 70+ komma i jeans och kofta fanns inte i våra tankar.
  • Kirenaj68
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 20:31:17 följande:
    Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

Av respekt för de nygifta och bröllopet som institution klär man så klart upp sig och har en present med sig. Fast varför skriva bruden och brudgummen när det är er själva ni skriver om?
  • Anonym (Besviken)
    Kirenaj68 skrev 2025-03-22 20:59:00 följande:
    Av respekt för de nygifta och bröllopet som institution klär man så klart upp sig och har en present med sig. Fast varför skriva bruden och brudgummen när det är er själva ni skriver om?
    Nu fattar jag inte vad du menar?  Vad menar du att jag/vi är?
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 20:57:21 följande:
    Nej men när vi läste på var det kavaj pm man inte uppgav klädkod. Att som kvinna 70+ komma i jeans och kofta fanns inte i våra tankar.
    Brukar se klä upp sig på tillställningar?

Sedan vet inte alla att "ingen klädkod" betyder kavaj. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 20:57:21 följande:
    Det är vanligt med mer casual bröllop numera så att slarva med att inte skriva ut etikettkoden är erat fel. Jag hade inte brytt mig alls om någons klädsel, trist med present dock men ni var återigen inte tydliga och jag förstår litegrann hur de kunde tolka att ni inte behövde present. Ni har även bott tillsammans länge så att köpa saker till hemmet utan att veta vad som saknas är svårt.
  • EpicF

Utebliven present had ejag inte brudd mig, men jag hade också reagerat på klädseln. Men inget jag hade ältat och är upprörd över i flera månader. 

Huvudsaken är väl att se kom på bröllopet. 

Svar på tråden Beter man sig så här?